Művelődés, 1973 (26. évfolyam, 1-12. szám)

1973-05-01 / 5. szám

H­A­R­G­I­T­A 100 évvel ezelőtt, 1873 már­cius 28-án született Csíkmind­­szenten Nagy István festőmű­vész és grafikus. Az anyakönyvi beírások sze­rint szülei, Nagy Antal és Sándor Mária 1871-ben kö­töttek házasságot. Három gyermekük közül a legnagyobb volt István. Édesapja földműves székely ember, kemény és szigorú. Az ősi fél­pásztor, fél­ földműves gazdaság tavasztól késő őszig rengeteg elfoglaltságot ad az embernek, így korán megtanulnak a gyermekek is dolgozni. Az évszakok vál­tozásai szerint percenként beosztott élet­forma kitörülhetetlen nyomot hagy ben­ne, és későbbi vándorlásai is ide vezet­hetők vissza. Tanulmányútja a csíkmindszenti fa­lusi iskolától Csíksomlyón, Kolozsváron, Budapesten, Münchenen, Párizson és Rómán át vezetett, de egy egész életet töltött ki, elszántsága, igyekezete és tudásszomja. Az akadémiákon azonban csak a mes­terséget tanulta meg ; úgy nem fogott rajta a müncheni akadémikus művészet, mint a párizsi modern irányzatok vagy a római klasszikusok. Kezdettől fogva a maga útját járta. Valahányszor ha­zajött, csorbítatlanul hozta magával visz­­sza sajátos művészetét. Tömören szűri le a tanulságokat későbbi visszaemléke­zéseiben : „Nagy metropolisokból, iz­musok, múló divatok szolgálatából az út végül is a természet felé vezet visz­­sza. Nincsen más iskola“. Szerette és ismerte a fenyveseket, a dombokat, a mogyoróbokros lejtőket, az öreg fűzfákat, a nyájaktól összetiport lankásokat, keringő medrű patakok part­ját, a falut az ő utcájával, házaival és kertjeivel. Ezt tükrözik tájképei, amelyek ma nagyon sok múzeumnak vagy magán­gyűjtőnek féltve őrzött kincsei. Tájai nem széleshatárúak, inkább kis részletek. Néha csak néhány apró ház fehérült elő magas, sötét tetők alól, máskor egy utcavég vagy faluvég, vagy csak néhány fa, amelyet oldalt világít meg a nap. A valóság képei közül azokat válo­gatta ki, amelyek színe nem élénk, nem viruló. Meleg és mély barnák sokféle­ fokozata, a fekete és szürke változatai tompa világításban adják skálája álta­lános hangoltságát. Nem voltak kitalált témái, nem ke­resett magának festői alanyokat. Az élet, a népi világ drámaiságát, feszült­ségét örökítette meg alkotásaiban. Mert nemcsak a táj vonzotta, hanem a fal­vak és tanyák népe is. Mivel ő maga is gazdaember fia volt, nemcsak értett a falu népével beszélni, hanem meg is értette éltük nehéz sorsát, tudta mitől vannak a gondtelt arcok barázdái, mi­től kérges csontos kezük. Ezek az ábrá­­zatok vonzották. Ezek az arcok képein mind szembenéznek, mély humanizmu­sát tükrözik. A jellemábrázolás nagy mesterének munkáin sorsok elevenednek meg. Embersorsok. Kétségbeesett tekin­tetű katonák, pásztorgyermekek, akik a tarló magányában örömtelen és cselek­­véstelen létüket élik, és csak a szemük beszél egy-egy álmodozó belső életről, öregemberek és öregasszonyok ezer ránc­cal borítva is csupa erélyt és akaratot tükröznek. Ezek mind olyan arcok, mintha soha nem látták és soha nem ismerték volna az élet örömeit, érezzük, hogy kérlelhetetlen sorsok hordozói, mint az erdőket döntő nép, amelynek fia ez a művész. A portréról szólva külön ki kell térni azokra, amelyek édesanyját ábrázolják. Számuk nagy. Talán egy művész sem szerette annyira édesanyját, talán egy művész sem ábrá­zolta oly sokszor, mint ő. Portréi soha­sem mosolyognak, inkább csendes-szo­morú, vádló tekintetű arcok. Akár arcok, akár a táj a tárgy , csak a legjellemzőbb vonásokat szedi ki be­lőle, azokat, amelyek minden mástól elkülönítik és egyetlenné teszik a mo­delljét. Nagy István külön világa ez, a­­melyet a maga tehetségéből teremtett, nem hallgatva senkire, nem nézve senki másnak stílusát, így senkihez sem ha­sonlítható és semmilyen irányzathoz nem sorolható művészetet alakított ki ma­gának. Térszerkesztése, arányrendszere, képszerkesztési módszere közvetlen foly­tatása a népművészetnek. Nagy István­nak sikerült átvinnie a népi­ színvilágot a saját művészetébe. Hatása az európai festészetre felbecsülhetetlen. Nem vélet­lenül tartják az „európai grafika aty­jának“. Ez a zseni, ez a csíkmindszenti szé­kely ember még a világ túlsó végéről is szinte minden évben hazajött a Csíki medencébe, a Gyímesekbe, mert nem tudott a szülőföld varázsa nélkül élni, jött újratöltődni azokkal az energiákkal, amelyek megmásulhatatlan eredetiséggel ruházzák feli egyéniségét, s amelyek mű­vészetének külső formajegyeit is meg­határozzák. Ez a nagy művész mégis arra volt kényszerítve, hogy végig há­nyód­ja, végig éhezze életét. Hányatott életútjának számos állo­másáról tudunk : lakott Csíkszeredá­ban, Kolozsvárt, Szentesen, Kecskemé­ten, Budapesten is, Baján is, másutt is. Attól fogva, hogy felhagyott a fa­lusi tanítóskodással, és egyszer s min­denkorra művészi pályára lépett, szünte­lenül vándorolt. Batyujában magával hordta festőfel­szerelését, s mindig ott ütötte fel tanyá­ját, ahol az este érte. Száz kilométereket vándorolt be egy­­egy nyáron. Erdei lakók, esztenák, falusi parasztok nyújtottak otthont neki. S ő, aki ontotta magából a remekműveket, szinte szórta, ajándékozta fűnek-fának a képeit, sokezres értékekkel fizetett egy­­egy darab kenyérért, és soha sem tudta, holnap mit fog enni. Ez a magyarázata, hogy remekműveinek egy része még ma is ismeretlenül szanaszét kallódik. Műveinek számát közelítőleg sem tud­juk felbecsülni. Áradnak, mindha ma is festené, s valahonnan a messzi távolból küldözné őket, így hetenként bukkan a kutató újabbakra, és nem is akármilye­nekre. Feladatunk felkutatni őket, hogy mél­tó helyre kerülve vallhassanak szülőföl­dünk teremtő géniuszának nagyságáról. Mert Nagy István a maga szótlan egy­szerűségével, de határtalan hitével és al­kotó erejével maga vezette be Mind­szentet s Csíkot, s az egész Hargita megyét az európai művelődési élet csar­nokába. Ezt a szerepet a nélkülözés, a nyo­morúság megszámlálhatatlan napjaival összefonódva vállalta. Művészi öröksége túlnőtte szülőfalujának, szülőföldjének határát. Túlnőtte az országhatárokat is. Nemzetközi kinccsé vált. Szocialista tár­sadalmunk, hazánk egész dolgozó népe, a Román Kommunista Párt magáénak vallja Nagy Istvánt, tisztes állampolgár­ként becsüli benne az embert és a mű­vészt. Pártunk, a Román Kommunista Párt immár félévszázados hagyományra visz­­szatekintő következetes nemzetiségi po­­titkájának eredménye ez, bizonysága an­nak a megbecsülésnek, tiszteletnek, a­­melyet pártunk tanúsít nemzetiségre va­ló tekintet nélkül az emberiség géniu­szai iránt. Látásmódját művésznemzedékek sora tette magáévá, s a Nagy István útján haladók győzelemre vitték a nép­ügyét a művészetben is. Születésének 100. évfordulóján a győ­zelem részesévé avatják őt, akinek életé­ben oly kevés jutott a hivatalosok érté­keléséből, most egy egész társadalom vallja magáénak és Románia Szocialista Köztársaság állami intézkedése emlékosz­loppal jelölte meg szülőházának helyét, hogy vele és általa még jobban érté­kelje azt a művelődési és művészi ha­gyatékot, amely az egész emberiség osztatlan örökségébe lép. BECZE ANTAL, a Hargita Megyei Szocialista Művelődési és Nevelési Bi­zottság elnöke NAGY ISTVÁN (1873 - 1937)

Next