Művelődés, 1983 (36. évfolyam, 1-12. szám)

1983-07-01 / 7. szám

BESZÉLGETÉSEK A PETŐFI HÁZRÓL Mindenekelőtt beszélgetésünk tár­gyát kellene pontosabban körülírnunk, vagyis azt, hogy tevékenységéből, az 1982— 1983-as évad eredményeiből ítél­ve, milyen intézmény a bukaresti Petőfi Sándor Művelődési Ház. Mi sajátosat tud nyújtani? Milyen szerepet tölt be kulturális életünkben, s azon belül nemzetiségi művelődésünkben? Milyen tudatformákat tart működésben, és hogyan? Milyen szellemi szükséglete­ket elégít ki, vagy kerül meg? Milyen rétegekhez szól? S melyekkel kivé­telez, s melyeket mellőz, vagy nem tud befogni tevékenységi körébe? Csak úgy sorjáznak a kérdések, ha a romániai magyar kultúra ide­s­tova százéves bukaresti hajlékáról beszé­lünk. Válaszért a Petőfi házbeli kultu­rális élet egyik mozgatójához, Szász Jánoshoz, valamint a bukaresti magyar művelődés másik alapvető intézményé­nek, a magyar nyelvű líceumnak az igaz­gatójához, Megyeri Katalinhoz, s nyil­ván az igazgatójához — s mint tréfásan megjegyezte: másodgépészéhez, terem­őréhez, világosítójához stb. — Antal Miklóshoz fordultunk. Szász János: — Én a Petőfi mű­velődési házat, bizonyos mértékig, főleg az 1982— 1983-as évad alapján modell-érvény­űnek tartom. Azt hiszem, a Petőfi ház tevékenysége most forrt ki annyira, most vált olyanná, ami­lyennek általában egy kultúrházat — feladatait, programját tekintve — elképzelünk. Mindenekelőtt a sok­oldalúság az, amit értékelnünk kell. Hogy kihez szól? Szerintem: sok­mindenkihez. Például a serdülőkor­beliekhez olyan formán, hogy diszkó­délutánjai is vannak. Én azt kultúrá­nak tartom, hogy a gyermek jó zenére táncoljon, találkozzék, tanulja meg a kulturált viselkelkedést... de, akit más zene érdekel, az eljárhat a Bartók klubba, a dzsessz klubba­, vannak olyan műsoros estek, amikor rangos kóru­sokat, régi és mai zeneműveket hallgat­hat. Tehát: aki zenei kultúrára akar szert tenni, függetlenül az őrületes nagy választéktól, ami Bukarestben van, csak a Petőfiben, még ott is megszerezheti azt, mert a zenei műsor nagyon jó. S a zenét nagyon fontosnak tartom az érzelmi kultúra kifejlesz­tésében. Jelenleg ez talán a leg­­nagyobb hiánycikkünk, mert tárgyi kultúrában, az információs kultúrá­ban, az általános műveltség vagy a szakműveltség tekintetében nem is állunk olyan rosszul... A Kriterion klub, amely a kiadói eseményeket követi, főleg irodalmat vitat meg, és nagyon szerencsésnek tartom, hogy itt nem előadások hangzanak el, hanem eleven beszélgetések, szinte műhely-beszélgetések a szerzőkkel... A Történelmi stúdió szintén rendkívül fontos, hiszen a múltismeret, a hely­­történeti ismeret gyarapításának esz­köze ; hogy a történelemnek milyen jelentősége van ma a tudatformálás­ban, az önismeret vagy az önazonosság alakításában, arról aligha kell bő­vebben beszélni. A legjobb törté­nészeink szólaltak meg itt... Van természettudományi kör is, amit a fiatalok alapítottak, s a Bolyai klub nevet szeretnék neki adni. Az első illésén a kvantumfizikáról volt szó.­­ Egy egyetemi hallgató elmondta a­­ kérdés lényegét, s a többiek, a különb­­­féle más szakterületről jövök, hozzá­szóltak, kérdeztek. Remek beszélge­tés volt... fizikáról, irodalomról, filo­zófiáról, szociológiáról, mindenről a kvantumfizikával kapcsolatosan... A kör „alulról jövő kezdeményezés“-ből született; ez talán a legnagyobb sikere, az utóbbi időben, a Petőfi háznak, amikor nem felülről kell szervezni valamit, nem a háznagyok, szakirá­nyítók vagy mások találnak ki valami keretet, amit aztán meg kell tölteni, hanem maguk a résztvevők kérnek teret, hogy ők is működhessenek.­­ Talán nem ártana hozzátenni: a kör létrejötte az interdiszciplinaritás, a rálátás, az ismeretek elhelyezésének az igényét fejezi ki, s azt a szükségletet, hogy gyakorolják a különféle szakterü­letek fogalmainak anyanyelvi haszná­latát, amire itt, Bukarestben, máskü­lönben aligha van alkalom. Megyeri Katalin: — Nagy szere­tettel járnak a gyermekeink a Petőfi házba. A tantestületünk is, nem min­denki, de a régebbi gárda különös­képpen, látogatja az ott szervezett tevékenységeket. Meg kell monda­nom, valahányszor részt vettem az írói, költői találkozókon, mindig nagy megelégedéssel, élménnyel gazdagodva kerültem haza, s azzal a gondolattal, hogy a következő alkalommal újra ott leszek. A Petőfi házbeli rendezvé­nyek sokat jelentenek a tanárok és a diákok számára. Például a magyar irodalom vagy a román irodalom tanításánál ezek az írói találkozók oktatói, nevelői célból is hasznosak, másrészt: tanulóink minél többet lép­nek fel a Petőfi kultúrház színpadán, annál gyakorlottabbak és annál bát­rabbak az iskola színpadán, a mi rendezvényeinken is; az együttmű­ködés tehát, hozzájárul az iskolai kulturális élet fellendítéséhez. A tu­dományos élet képviselőivel való ta­lálkozókra, bár azok is nagyon hasz­nosak, gondolok a Bethlen Gáborral kapcsolatos estre, eddig kevésbé moz­gósítottuk az ifjúságot, de ha mi előre tudjuk, gondoskodnak arról, hogy hozzánk is eljusson a Petőfi ház mű­sora, akkor programszerűen beiktatjuk a heti tevékenységünkbe és gondos­kodunk a jelenlétről... Diákjaink zenei esteken, táncesteken vesznek részt. Negyven bentlakónk van, akiknek különösen szombat este nincs más szórakozásuk, és az a lejobb szóra­kozás, hogy a Petőfi kultúrházba Eugen Jebeleanu, a modern román irodalom élő klasszikusa, a magyar költészet míves fordítója, gyakori vendége a Petőfi Háznak. 1982. február 4-én rendezett Jebeleanu esten Szász János méltatta a költő munkásságát. Balol­dalt Antal Miklós, a művelődési ház igazgatója

Next