Művelt Nép, 1955 (6. évfolyam, 1-52. szám)

1955-01-02 / 1. szám

(Folytatás az 1. oldalról) zett A polgári nézetek elleni helyes és feltétlenül szükséges harcban éppen a siettetés és a türelmetlenség következtében előtérbe kerültek az adminiszt­ratív eszközök. Idéztük,­­ de ugyanakkor nem érvényesítet­tük kelőképpen azt a sztálini megállapítást, amelynek a lé­­nyege az, hogy a nem proletár makulatúra betiltását követel­ni a legegyszerűbb, a legköny­­nyebb dolog ugyan, de ami a legkönnyebb és a legegysze­rűbb, az nem mindig a leg­eredményesebb és a legjobb is. Sóivát ideológiai harccal és jobb művek alkotásával, el­terjesztésével kell é­s lehet a nem proletár makulatúrát ki­szárítani. És hogy a siettetés mennyire helytelen volt, ma látjuk igazán amikor legpár­tosabbnak hitt íróink egy részé­nél is súlyos ideológiai meg­ingásokat tapasztalunk. Miért? Azért, mert világnézeti át­formálódásuk annak idején nem volt elég mély. A látsza­tot összetévesztettük a való­sággal. Idéztük Lenint az iro­dalom és a művészet sajátos­ságairól, aki szerint itt a kér­dések összehasonlíthatatlanul bonyolultabbak, mint az élet bármely más területén, tehát itt több türelem, több tapintat és körültekintés szükséges. Gyakorlatban azonban mind­ennek az alkalmazásáról na­gyon sokszor megfeledkeztünk, a politikai kategóriákat túl gyakran és­­túl könnyen — mondhatom: könnyelműen — alkalmaztuk az irodalom és a művészet kérdéseire. Hol­ bal­oldali, hol jobboldali »főveszé­­lyeket« állapítottunk meg, mintha az irodalom is stra­tégia és taktika egyszerű függvénye lenne, és las­san-lassan elsősorban ezek premisszájából nézte kritikai életünk az irodalmi és művé­szeti életet. Az irodalmi mű­vek, a művészeti alkotások a kritikai élet szempontjából el­sősorban úgy voltak már ér­dekesek, hogy a felállított té­telhez hogyan viszonylottak.­­ Én úgy látom, hogy a júniusi határozatokból adódó követ­keztetéseket lényegében he­lyesen vontuk le a kulturális munkára, és az elmúlt évben igyekeztünk több-kevesebb si­kerrel, ennek megfelelően dol­gozni. Az bizonyos, hogy az el­múlt évek kritikája feltétlenül szükséges volt. Ám ezt a kriti­kát nem korlátozhatjuk csu­pán az elmúlt időkre. A szek­­tásság, a dogmaitizmus elleni harc továbbra is állandóan fontos feladat marad. Erre hívja fel figyelmünket külön­ben az októberi párthatározat is. Ha van életünknek olyan területe, ahol a dogmatikus nézetek nagy károkat tudnak okozni, akkor a legelsők kö­zött kell említeni a kulturális életet. Ez tűri legkevésbé a merev dogmákat, a sematizált formákat, a bürokratikus egy­formá m­tást. Szüntelen éber­séggel, szakadatlanul harcolni kell az ilyen szektás hibák el­len, amelyek ki sem pusztultak és állandóan kísértenek. A kö­vetkező évben és években is ez döntő eleme kell hogy le­gyen a mi munkánknak. Ugyanakkor azonban nem mehetünk el Szó nélkül amel­lett az aggasztó jelenség mel­lett, hogy a szektás, dogmati­kus hibák elleni harc nem egy­szer jobboldali túlzással, hogy kimondjam ezt a szót, túl lici­tálással jár. Még egyébként jóhiszemű, jóindulatú embe­reknél is előfordul a túlicitá­lás. De emellett sűrűn találko­zunk kispolgári nézetekkel is, különböző burzsoá ideológiai elemekkel, sőt szándékukban kifejezetten, ellenséges nézetek feléledésével, felbátorodásával is. S ez a folyamat jelenleg nem csökkenőben, hanem in­kább erősödőben van. Ezt a kérdést, úgy hiszem, élesebben kell felvetnünk, mint eddig tettük. Először is hatá­rozottan meg kel mondani, hogy nem lehet elfogadni, sőt el kell utasítani a »minden rossz volt« nézetét a kulturális életben is. Vannak ilyen néze­tek? Hol kimondva, hol ilyen summázó kimondás nélkül ugyan, de mégis varrnak. S ez így semmiképpen sem igaz. Az elkövetett hibákkal együtt is igen nagy eredményeink vannak kulturális életünk­ben, és ez a fő jellemzője az elmúlt éveknek. Sorolhatnám a rész­eredményeket: kultúrotthon­mozgalmunk, könyvtárhálóza­tunk, általában­­tömegkulturá- Lis munkánk hatalmas ered­ményeit, képzőművészetünk, irodalmunk, színházi és zenei életünk nagy fejlődését. De ami a legdöntőbb, sikerült azt az eszmei és világnézeti alapot, a marxizmus—leninizmus vi­lágnézetét lefektetni és megszi­lárdítani kulturális életünkben is, amelyen egyedül lehetséges felépíteni az új szocialista kul­túrát. Amikor tehát szembe­­szállunk a »minden rossz volt­­helytelen nézetével, ezt nem­csak azért tesszük, mert ez igazságtalan és hamis, hazug nézet, hanem még inkább azért, mert a helytelen és igaz­ságtalan summázó kritika nemcsak egyszerűen igazságta­lan, hanem akarva, akaratla­nul kikezdi munkánk eszmei alapjait is, kikezdi, mert elvi­leg is helytelenül általánosít, tehát helytelen következteté­sekhez kell, hogy eljusson. * » Vannak, akik azt mondják, hogy eredményeink hangsú­lyozása ma kiveri a kritika élét. Ha eredményeinket emle­getjük, vagy éppen aláhúzzuk — mondják egyesek —, akkor akarva-akaratlanul elfedjük a hibákat és bátortalanítjuk a kritikát. Mit lehet erre mon­dani? A hibákkal szembeni­ türelmetlenség jó dolog, de csak akkor, ha a hibákat is össze­függéseikben tudjuk láttatni és a hibáik felvetése egyben perspektívát mutat. Az elen­gedhetetlen, hogy összefüggé­seiben és fejlődésében lássuk életünk minden jelenségét, a kulturális élet jelenségeit is. Enélkül minden összekuszáló­­dik. Az összefüggésekből kira­gadva, eredményeink felsoro­lása rózsaszínű szálaimmá vá­lik, de az összefüggésekből ki­ragadva, a hibák felsorolása dezorientáló, elcsüggesztő, perspektívátlan és végső soron destruktív hajmutogatássá tor­zul. Ismétlem, ami a legfonto­sabb: helytelen­e­n általánosí­tásokig és helytelen következ­tetéseikig jut el az, aki az éle­tet és a valóságot nem össze­függéseiben szemléli. Néhány példát erről. A kul­túr­otthonok munkájáról szól­va: nem szeretném ismételni azt, amit az imént már elmon­dottam, de igen nagy dolog az, amit kul­túrotthonain­knál csi­náltunk, még ha az ötéves terv célkitűzését — azt tudniillik, hogy minden faluban legyen az ötéves terv végére kultúr­otthon — nem is tudtuk meg­valósítani Mégis: a kultúr­ott­honok százait, sőt, ezreit te­remtettük meg, olyan falvak­ban s városokban és üzemiek­ben is, ahol a felszabadulás előtti időkben munkásosztá­lyunk és dolgozó parasztsá­gunk részére a kulturálódás­­nak semmiféle lehetősége nem volt meg. Hatalmas, felmér­hetetlenül nagy dolog ez. Való igaz, hogy ku­zotthonaink munkájával még nem lehetünk megelégedve. De az a nézet, ami az utóbbi időben az el­múlt évek »kritikájaként« ittt­­ott már kezdett erős hangot kapni, a kultúrotthon-mozga­­lom »csődjéről« beszélvén, tel­jesen helyi telep. Persze, aki á-t mond — mondjon b-t is... Ha »csőd«, valami mást kell csi­nálni helyette. S vannak itt nézetek, amelyek szerint nem kellene “erőltetni« a kultúr­­otthon-mozgalmat — hanem ahelyett minden erőt az olva­sókörök fejlesztésére kellene fordítani. Teljesen helytelen következtetés — helytelen íté­let alapján! Világos dolog: ne­künk a Hazafias Népfront ál­tal életre hívott olvasóköröket segítenünk és támogatnunk kell, mert ezek révén szélesí­teni tudjuk kulturális nevelő­­munkánk körét is. Ám semmi­képpen nem, lenne helyes az alapjában egészséges kultúrott­­hon-mozgalmat elhanyagolni vagy éppen feladni! Kultúrott­­honaink munkáját kell jobbá tennünk — igénybevéve a Ha­zafias Népfront segítségét is — mert ez a mozgalom tömeg­­kulturális munkáink egyik fő alapja, s ennek az erősítése nélkül még az olvasókörök he­lyes fejlődése sem biztosítható! Vagy egy másik kérdés, a »»órukontarda kérdése. Kulturális munkánkban az el­múlt években volt olyan hely­telen egyoldalúság, hogy nem törődtünk eleget a dolgozók szórakozási igényeinek kielé­gítésével. Helyes volt ezt az elmúlt év során, június után felvenni? Feltétlenül helyes volt. Helyes volt megmondani, hogy különböző kulturális in­tézményeink és a tömegszer­vezetek is kevés gondot fordí­tottak erre. De semmiképpen sem helyes az a végletesség, ami ma nagyon sok területen fellelhető, hogy tudniillik a kulturális munka lassanként kezd egyenlő lenni a szórakoz­tatás igényeinek a kielégítésé­vel. Sőt, lassanként az is mind­egy, hogy mi az ami a szóra­koztatást­­szolgálja« —­­csak szórakoztatás legyen«, így ke­rülnek elő a lomtárból a kis­polgári giccsek, így kerülnek színpadra a nívótlan esztrád­­műsorok, a bárgyú kuplék és így szaporodtak el színházaink­nál, de még inkább színhá­zainkon kívül (lásd: szak­­szervezeti kultúrotthonok és szabadtéri színpadok) a régi rossz és­­ízléstelen operettek. Amikor mi bíráltuk és jog­gal­­bíráltuk kulturális mun­kánk egyoldalúságát, ez nem jelentette azt, hogy le akar­tunk mondani a kulturális munka nevelő szerepéről. El­lenkezőleg: az volt és az ma­rad a célunk, hogy éppen ezt a nevelői munkát tegyük, a jú­niusi tanulságokat jól alkal­mazva, az eddiginél még haté­konyabbá. Éppen azáltal is, hogy jobban figyelembe vesz­­szük a dolgozók sokoldalú igé­nyét De tudva ugyanakkor azt is, hogy ez a tömegigény nem fenékig tejfel, mert sok min­den olyan is belekeveredik, ami kispolgári ízléstelenség, ami a múltba visszanyúló rossz. Nekünk az ilyenfajta »igényeket« sem táplálnunk, sem kielégítenünk nem kell, hanem kellő fokozatossággal, a jó és nemes ízlés irányában kell fejlesztenünk a tömegek szórakozási igényét is. Szaporítva a példákat: nem jó az sem, hogy — amíg régeb­ben helytelenül ideológiai és politikai munkákkal zsúfoltuk tele könyvtárainkat — most az ellenkező véglet tapasztalható. Könyvtáraink vásárlásaiban a minimálisra csökkent az új ideológiai és politikai művek beszerzése. Ez természetesen nemcsak egyszerűen ilyen vagy olyan könyvvásárlást je­lent, hanem mutatja a könyv­tárosaink egy részénél meglevő helytelen szemléletet is. Azt tudniillik, hogy nem igyekez­nek megfelelő nevelő munká­val a politikai műveket is úgy hasznosítani a könyvtárak nevelő munkájában, ahogyan az feltétlenül helyes lenne. Szólni kell néhány szót- eb­ből a szempontból! -mínházaink műsor­politiká­járól is. Meg kell állapítani, hogy színházaink műsorában erős eltorzulás tapasztalható. Ha végignézzük színházaink mos­tani műsorát, szinte csupa nyu­gati klasszikussal találkozunk. A baj nem az, hogy bőven adunk nyugati klasszikusokat , hiszen a kritikánk éppen az volt, hogy az elmúlt években túlságosan szűk volt a nyu­gati klasszikusok köre. A baj az, hogy feltűnő az egyoldalú­ság. Színházaink kezdik újra elhanyagolni a magyar dara­boka­t. Sajnos, az az elmúlt évben eléggé szépen kibonta­kozó fejlődés, hogy színhá­zaink munkájának előterébe­­került a magyar darabok elő­adása, ebben az esztendőben visszahanyatlott. Kevés szín­házaink műsorán a szovjet és a népi demokratikus darab is. Az új magyar darabok és a klasszikus magyar művek egyképpen lehanyatlottak szín­házaink vezetői szemében. De nem csupán erről van szó. Azt »forszírozzák«, ami a kasz­­szasikert« jelent. Már ez a sok idézőjeles megjegyzés is azt mutatja, hogy itt valami nincsen rendben. Nem igaz az — mint az elmúlt években sem volt igaz —, hogy „kasz­­szasikert« csak a régi nyugati klasszikusok jelentenek. Hol van az előremutató, konstruk­tív erőfeszítés? Hol van a bá­tor nekifeszülés, ne csupán a meglevő igényt nézzem, hanem próbáljam is formálni azt. Ke­vés ilyet lehet tapasztalni! »Objektív nehézsége persze van elég, de ezek legyűrésére színházainknál nem látunk kellő erőfeszítést s — bocsá­nat — kicsit úgy fest a dolog, hogy »könnyű Katát táncba vinni...« Könnyű elfogadni azt, ami van s könnyű arra az igényre, amit kelteni kéne­ azt mondani, hogy nincsen . . . Hát ezért vannak a mi színhá­zaink? Nem, nem ezért van­nak! És hadd szóljak itt általá­nosabban is egy rendkívül fontos kérdésről. Kultúránk nemzeti jellegé­nek fejlesztése a kormányprogram óta a mi munkánkban, nagyon helye­sen, előtérbe került, vannak is egyes eredményeink. A magyar klasszikusok kiadása igen je­lentékenyen megjavult az el­múlt évben és — mint már említettem — színházaink mű­sorában tavaly előtérbe­­került a magyar dráma ügye. A kul­turális élet minden területén, tömegkullturális munkánkban is sok komoly kezdeményezés indult a múlt hagyományai­nak ápolására. Kultúránk nemzeti jellegének ezt a to­vábbfejlesztését az elkövet­kező évben is, munkánknak nyilvánvalóan egyre szélesebb és­­gazdagabb részévé k­ell ten­ni és amennyiben van ebben — mert még van — semmi ténysze­­rűség, ebből az állapotból ki kell emelni. Persze, ehhez hozzá kell tenni azt, hogy kul­túráink nemzeti jellegének fej­lesztése nemcsak a hagyomá­nyokhoz való viszonyt jelenti, mert új kultúránknak is nem­zeti kultúrának kell lennie. Komoly elméleti és esztétikai problémák vannak, amelyek­hez eddig alig-alig nyúltunk még hozzá és az elkövetke­zendő idők feladata, hogy itt is tegyünk valamit. De ebben a helyes és szük­séges folyamatban is fenyeget bizonyos egyoldalúság, bizo­nyos provinciáit a semmükülée vendélve. A szovjet kultúra propagandá­jában régebben — mint az előbb is említettem — követ­tünk el hibákat. Most ellenben egy másik végletnek lehetünk a tanúi. Annak idején min­denütt, minden alkalommal — helytelenül — a jelszószerű emlegetés volt a divatos, most viszont az a jellemző, hogy azt sem csináljuk, vagy csak nagyon kevéssé csinálju­k, ami feltétlenül szükséges volna és ami rengeteg segítséget adna nekünk: a legjobb szovjet mű­vek elemző értékelését, a szov­jet kulturális élet tapasztala­tainak elemző és helyes alkal­mazását a mi kulturális éle­tünk különböző terülteire. De ugyanígy meg lehet állapítani egy bizonyos provinciális el­zárkózást — a különböző népi demokratikus országok kultu­rális életével szemben. De ugyanezt lehet elmonda­ni a haladó szellemű nyugati irodalomról, művészetről, amellyel szintén keveset fog­lalkozunk. A provincial­­zmus veszélye igen erős. * Különösen irodalmunkban tapasztalható a burzsoá néze­tek feléledése — ami érthető is, hiszen az irodalom az, amely a legérzékenyebben és szinte azonnal reagál az élet minden rezdülésére. Nem is volna irodalom, ha nem ezt tenné. Mégis, mire kell itt felhívni a figyelmet? Kinóinknál: van ma egy egész­séges törekvés a valóság őszin­­tébb, igazabb megmutatására Ez helyes törekvés, hiszen sematizmus fő oka az vol hogy íróink a karvfiiktusoiki nem tudták, nem merték - hozzátehetem: a mi hibák­at is — eléggé igaz és őszin módon megmutatni. A konflik­tusok bátrabb felvetésével ter­mészetesen együtt jár a bajok, hibák mélyebb feltárása is. Ez természetes, mert a jó és a rossz harcának éles ábrázolása nélkül egyszerűen nincs konf­liktus. A baj azonban ott van, hogy íróink egy részénél az iga­zság megmondása, az őszin­teség kezd egyenlő lenni a hi­bák megmutatásával, holott ez nyilvánvalóan nem igaz. De amikor­­mi ezt megmondjuk, akkor nem azért tesszük ezt, mintha el akarnánk íróinkat téríteni a bajok megmutatásá­tól és ezek kritikájától, tehát az igazság megmondásától, vagy mintha el akarnánk tő­lük verni a kritika jogát, ha­nem azért, mert a teljes igaz­ság, az élet, a valóság belső­­ összefüggéseinek ábrázolására akarjuk figyelmüket irányíta­ni. Meg kell mondanunk: ekssorban az irodalom érdekében akarjuk őnt, mert a valóságnak ilyen mély összefüggések híján való ábrá­zolása nélkül egyszerűen nincs szocialista realista irodalom. Az így megfogalmazott álta­lános elvek közül íróink jóré­sz­ével talán már nincs is vi­tánk. Mert általános elveket megfogalmazni aránylag köny­­nyű dolog A probléma ott kezdődik, amikor irodalmi éle­tünk konkrét, mai gyakorlatát nézzük, íróink egy része az új, a helyes út­­keresése termé­szetes velejárójának tartja a ÚJ RENDEZÉSBEN és né­hány új szereplővel frissítette fel az Etkel Színház Verdi Trubadúrját. Főké­nt az elő­adás rendezése és zenei veze­tése került új kezekbe. Ke­­nessey Ferenc beállítása — mint oly sok elődjéé — igyek­szik a Trubadúr megfejthetet­len cselekményét a néző szá­mára érthetőbbé tenni, s ez néhány helyen sikerül is. (Ilyen például a harmadik fel­vonás tábori jelenete vagy a zárdajelenet.) Izemize, a szöveg­könyv eredendő hibáin a leg­­ragyogóbb rendezői munka sem tud segíteni. A szereplők beállítása túlnyomórészt sike­resnek mondható, az egy Azu­­cena kivételével, akinek meg­szállott bosszúvágyát Kenessey rendezése nem domborítja ki eléggé.­­ Érméi az operánál azonban lényegesen fontosabb a zenei mondanivaló megfor­málása. A Trubadúr zenéje egyetlen lobogó lángoló szen­vedély-vihar, minden hangje­gye sistereg. Kárody András vezénylése csak a negyedik fel­vonás első képében éri el és valósítja meg Verdi muzsiká­jának­­követelményeit. Itt va­lóban a fehéren izzó szenve­dély szólal meg a zenekar és az énekesek hangjában. Az opera végiig feszült légköre a többi képbe­n nem jut kellően érvényre. Néhány igen szép zenekari effektus (pianók!) sajnos nem tudja ellensúlyozni a szenvedélyesség hiányát. A felújítás alkalmával két együttes szólaltatja meg a sze­repeket. Valamennyiük­­közül kiemelkedik Takács Paula re­mekbe formált Leonórája. Ez a nagy művésznő jelenleg Opera­házunk­­legideálisabb Verdi-hősinője. Hangjának sö­tét drámaisága, tökéletes ki­egyenlítettsége és virtuóz tech­nikai készsége színészi játé­ká­­nak hiányosságait is feledteti. Czerik Zsófia, a másik Leo­nóra, néhány modorosságtól eltekintve, jó produkciót nyújt. Manrico szerepében Simándy József a másik nagy erőssége az előadásnak. Alakítása mind az éneket, mind a játékot te­kintve, világviszonylatban is kimagasló. A két Duna közül Jámbor László, a Trubadúr­­előadás kipróbált oszlopa, a vendégként fellépő Palócz Lász­ó sem hangban, sem já­tékban nem közelíti meg. Aarika Anneli és Tiszay Mag­da Azucenája hang szempont­jából egyformán kitűnő, Ti­­szaynál az átélés a játéktelje­sítményt is i­el tudja fokozni. (Azonban miért lett mindkét Azucenából néger nő? Azucena tudvalevőleg regén­yasszony!) Forrandó kis szerepében a színház két fiatal tagja lépett fel, Body József és Tóth Mik­lós, kettőjük alakítása közül Bódyé a kiforrottabb. Tóth énekén még érzik az első na­gyobb szerep izgalma, de így is az Operaház reménységének mutatkozik. * HAT ÉVI HALLGATÁS után ismét felhangzott Opera­házunk színpadán Strauss Ri­chard zenés komédiája, a »Rózsalovag«. Az előadás, mely a múltban a színház leg­kitűnőbb összprodukciói közé tartozott, mát sem vesztett színvonalából. A torsu­seus nem is tudja hirtelenjében, mit di­csérjen először: Báthy Anna és Székely Mihály feledhetetlen alakításait, Ferencsik J­ános szívvel-lélekkel muzsikáló, a partitúra minden szépségét és humorát megcsillogtató ve­zénylését, vagy a rendezés nagyszerűségét. (Azonban nem tudjuk, vajon miért szerepel­teti a színlap a színház kitűnő fiaital tagját, Stephányi Györ­gyöt rendezőként, amikor a színpadi beállítás, néhány tel­jesen jelentéktelen apróságtól eltekintve, azonos a régi, Rékai András-féle beállítás­sal?) Az előadás legnagyobb él­ménye Báthy Anna tábornagy­­néja. Ez az alakítás maga a megtestesült poézis és finom­ság. Minden hang minden mozdulat, a legkisebb gesztus is oly tökéletesen a helyén van, hogy operalátogató közön­ségünk ezentúl a tábornn­gyné szerepét Báthy Annával fogja azonosítani. A művésznő egyre felfelé ívelő művészete eb­ben az alakításban tetőfokát érte el. Székely Mihály Cohe bárója szintén régen ismert nagy ala­kítása A felújítás alkalmával azonban Székely még újabb és újabb színekkel tudta gazda­gítani a szerepet. Különösen emlékezetes második felvonás­beli keringő-jelenete, vagy a végső jelenetek magábaros­ka­­dása. Kettejük művészetéhez méltón sorakozik Gyurkovics Mária, Birkás Lilián és Mo­­leczky Oszkár alakítása. Külö­nösen kiemeljük Gyurkovics fiinom­ líraiságát és Birkás ka­maszéd­ráját. Az olasz énekes nehéz áriáját szépen adta elő a fiatal Gera István. A kisebb szerepekben feltűnt Szilvássy Margit, Fehér Pál, Lóránt György és Galsay Ervin. Az egész előadás egységesen kitűnő. Minden szereplő, a ze­nekar minden szólama egy közös célt szolgál és valósít meg: a mű tökéletesnek mond­ható előadását. Várnai Péter Két felújítás: A »Trubadúr“ és a »Rózsalovag"

Next