Művelt Nép, 1955 (6. évfolyam, 1-52. szám)

1955-01-30 / 5. szám

KULTURÁLIS HETILAP VI. ÉVFOLYAM, 5. SZÁM 1955. JANUÁR 30. ÁRA 1 FORINT CSOKONAI TATÁSSÁ ÉS TELE ravaszom, viiiságom Téli búra vitt. Régi jó világom Méltatlanra szállt. (A reményhez) Búcsúbeszédében, 1705 jú­nius 13-án, ezt mondta Csoko­nai a debreceni kollégium if­júságának a maga diákévei­ről: -... olyan pályát nyitot­tam meg magamnak, melyen liliomokon, Salamon dicsősé­gét olcsító liliomokon s az édes álomnál puhább gyepen lehetett futnom, nemcsak darabos, omladékos köve­ken...« A magyar költészet történe­tében nem volt példa eladdig olyan tüneményes fejlődésre, mint ahogy Csokonai pályája ívelődött ti­zenhétéves korától kezdve. Kísérletező kíváncsi­sággal próbálta ki az európai költészet műfajait, versfor­máit, s minden művén ott ra­gyogott a természetesség és könnyedség bája. Korának minden tudományszakában tá­jékozódott, a legjobb vezetők, a francia enciklopédisták út­mutatása szerint. Baráti taná­csokat, s lélegzetelállító fert­.98 olvasmányokat kapott a m­agyar irodalom legjobbjai­­tó­l a jakobinus-mozgalom író­­tagjaitól. Olyan világképet form­ált ki mesterei példájá­ra, amelyben a legmagaszto­­sabb földi hatalmasságoknak is csak gúnyos lekicsinylés ju­tott, de a felvilágosodott filo­zófusok trónszékeken ültek; a természeti törvények vég­ítéletet tartottak a feudális jogszabályok és a hittételek fölött. Az emberi értelem fé­nyénél egy hamarosan eljö­vendő, igazságosabb és boldo­gabb világrend bontakozott ki az ifjú költő szeme előtt. De nemcsak az óhajtott jövőre nyitotta szemét: környezeté­nek, társadalmának jelensé­geit is vizsgálat és bírálat alá vette. Csontig ható gúnnyal írt azokról, akik a fejlődés út­jában álltak, s szerető aggó­dással azokról, akik szántóra a boldog jövőt elképzelte. Mozartról mondják a zene­tudósok, hogy életének percei alig adják ki azt az időt, amely kotta-kéziratainak egyszerű leírásához kellett. Mikor evett, aludt, utazott és muzsikált még az írás mellett? Csokonai diákkora is ilyen bámulatosan gazdag. Utolsó kollégiumi évei a ta­nulás, tapasztalás, alkotás lá­zában teltek. Jelmondatának is azt választotta: belehalni a tanulásba. S a tudósra valló foglalatosságok mellett jutott ideje a szerelemre, tréfára, bo­rozásra, színjátékra, tiszán­túli barangolásokra. Komoly és vidám időtöltése azon me­legében verssé formálódott: alig van későbbi témája, amely valamilyen módon elő ne került volna már korai, kollégiumi verseiben. Az érzelmek és ismeretek gyümölcseként érlelte meg ez a költői tavasz a nagy műve­ket. Mikor kicsapták a kollé­giumból, több kötetre való munkája volt, eredeti és for­dítás egyaránt, köztü­k a Tem­­pefől, a Béka-egérharc, a felvi­lágosult versek és vidám élet­képek sorozata. Ennek a halmozott sikernek egyetlen gyengéje van: a mély líraiság hiányzik még költésze­téből. Tud lelkesedni, tud gú­nyolódni — de mindebben a frissen tanult igazságok al­kalmazásának naiv fölénye érzik. Túlságosan jól tudja a tematikát ahhoz, hogy valóban sajátjaként önthesse versekké. A korai verseknek legszebb hangjai is csak félig-meddig líraiak: Az estve jobbágypa­nasza, a Konstancinápoly ódá­ja az igazság győzelméhez. Azonosítja magát eszméivel, tiszta szívből — ebben nincs hiba. De bármilyen őszintén lelkesedik is a szeme láttéra kibontakozó új világért, a pol­gári társadalomért, saját magát csak tanítványnak, a nagy lel­kek kis követőjének érezheti. Gondoljunk csak írói önarc­képére, a méla Tempefőire. A pénztelen poéta tehetetlenül áll egy zajos, magabiztos ne­mesi világban, kiszolgáltatva az ostoba hatalmasok kegyé­nek-kegyetlenségének. Tem­­pefői elmondja a legkíméletle­nebb kritikát a kártyázó, aga­­rászó urakról — de kritikája, kétségbeesése a semmibe vész, ellenfeleivel össze sem ütköz­­­hetik igazában. Csokonai vérshez vitte ver­seiben a feudális Magyar­­ország bírálatát annak a pol­gárságnak nevében, amely ép­pen első diadalait vívta ki a francia forradalomban. De bí­rálata nem kapta meg a nyil­vánosságot; elhangzott anél­kül, hogy valóságos erővé vál­hatott volna. Barátja, fegyver­társa volt ő a magyar jako­binusoknak — de csak távol­ról. Még annyira sem érez­hette a mozgalom serkentő hatását, mint azok, akik — több-kevesebb kétkedéssel — de tagjai voltak. Hogy nagy korban él, azt már 1700 óta világosan látta. De ezeknek az éveknek tra­gikus nagyságát csak 1795-ben érezte meg. A Martinovics­­per után néhány nappal ítél­ték el őt a Kollégiumban. Bú­csúbeszédében »boldogtalan hazánkról«, »békákat vagy nyakakat elvágó éles szablyá­­ról« beszélt. A nemzeti ka­tasztrófát és a maga szeren­csétlenségét könnyű volt kap­csolatba hoznia, hiszen bírái végiggondolták már ezt, ha a perben nem emlegették is. A kicsapatás is arra ösztö­nözte, hogy a haza ügye és a magáé között mélyebb kapcso­latot keressen. Költészetében ez egyelőre nem kapott han­got: szerelmes verseket, tréfás rögtönzéseket, sőt hadi buzdí­tásokat is írt a következő években. Úgy nem politizált többet, mint Az estvéber, vagy akár csak a Béka-egér­­harcban. De leveleiben, sze­mélyes írásaiban megszólal az aggodalom: a politikai reakció a legsötétebb barbárságba vi­szi vissza nemzetünket, s mindazt lerombolja, amit az előző évek írói, tudósai épí­­tettek A Lillával töltött boldog órák szüneteiben sürgető, szemrehányó leveleket ír az ország nagyjaihoz: segítsenek a sötétség­ ellen küzdeni, ő, akinek a kispolgári élet is el­érhetetlen vágyálom, a nem­zet lelkiismeretének ébresztő­je, egy tetszhalott irodalom feltámasztója akar lenni. Nem a siker vagy kudarc számít itt (tudjuk, hogy semmi foga­natja nem lett buzdításainak), hanem az a felismerés, hogy minden felelősség elé szállt, s­zinte az egyetlen szabadlá­bon maradt magyar költőre. Nyomasztó örökség, de meg­tisztelő: verselni kell Kazin­czy, Batsányi, Verseghy, Szent­­jóbi helyett is. Ki tudja, ír­nak-e még ők valaha a magyar nemzetnek. A komáromi szerelmi ku­darc után írta meg a­­Földiek­kel játszó« végleges formáját. A téli bú képe ettől fogva ha­láláig elkíséri; pár év múlva már­­hazánk közös teléről­ ír. Amilyen jól illik ez a kép az utolsó Lilla-versekhez, any­­nyira érvénytelennek látszik, ha a vidám művek színpom­pás sorára, a Dorottyára, Kar­­nyónéra, Csikóbőrös kulacsra és effajtákra gondolunk. Cso­konait nem egyszer elfogta az érzelmes hangulat, de soha­sem vált szentimentális köl­tővé. A vidámság nem csupán elve, hanem természete ma­radt, a legszomorúbb években is. Humora Somogyban virág­zik ki legszebben; az élet­örömben fürdő anakreoni ver­seket utolsó éveiben írja. Sokan magyarázták még ezt a kettősséget. Megcsalta-e ko­moly múzsáját, mikor a Do­rottyát irta — és a vígat, mi­kor kesergett? Vérző szívvel írt tréfás dalokat? Az ilyen találgatások nem vezetnek nyomra. Csokonai »téli«, 1795 utáni világnézetének három jellem­ző, egymást ki nem rekesztő tétele volt. Továbbra is azt tartotta, hogy az élet mindenestől meg­illeti az embert, örömeivel és bánataival együtt. Ezért lett ő az öröm klasszikus magyar poétája, éppen az utolsó évek­ben írt verseivel. Saját korit azonban egyre mélyebb kétségbeeséssel szem­lélte. Magyarországot az euró­pai harcok mind közelebbről fenyegették, s egyre fogyott a remény, hogy a császári ura­lom felkarolja, vagy akárcsak nőni hagyja a nemzeti kultú­rát. De­­hazánk közös telet Európával is közös volt. A ha­ladás leghívebb harcosai sem tudták, hogy az igazság me­lyik részen van a makacsul küzdő felek közt. Napóleon egy opportunizmusba fullasz­­tott forradalom örököseként kezdte hódításait. Ellenfelei viszont az önkény és klerika­­lizmus bajnokai voltak, azt is védték, nemcsak nemzeti lé­tüket. Európa legjobb főinek ezt a zavarát, tanácstalanságot Csokonai is érezte. De talált rá orvosságot, a megállíthatat­lan fejlődés bizonyosságát. Egész gondolkodását jellemzi, amit a remeteségbe vonult Bessenyeire mondott:­­a mi horizontunk elsötétedését úgy nézi, mint a földünk golyóbi­sa alá fordult, de azért terem­teni meg nem szűnő nap.« Felvilágosult gondolkozó­hoz, a természettudományok búvárához méltó ez a kép: a nap akkor is van, ha nem látszik, az emberi értelem te­remtő ereje nem fagyhat meg a zord télben. Ebben a bizonyosságban pi­hent el Csokonai nyughatat­lan elméje százötven évvel ez­előtt. A boldogabb jövőt, a huszadik századot szólongatta utolsó éveiben, fáradhatatlan makacssággal. A felelet, a mi feleletünk nem neki 6201, hi­szen úgysem hallja, hanem a magyar népnek, az ifjúság­nak: íme, nem tartott örökké az a tél, amely annyi magyar elmét borzongatott századokon át. Csokonai nem adhatta oda kortársainak a maga tavaszi lelkét, nekünk ajánlotta hát,­­boldogabb maradéknak« — fogadjunk el, szeressük. VARGHA BALÁZS A Dorottya első bécsi kiadásának címlapja A debreceni református régi Nagytemplom és a hires »Veres torony« rajza, amely az 1802. évi testvész alkalmával elpusztult TÉLI KOD A KORÍZTON (Híres Tibor (elv.) A költő sírja a debreceni Hatvani utcai temetőben. Korabeli vízfestmény a Déry-múzeumban őrzött könyvből Indokolás Vasárnap a Szabadsághegyen sétáltam. Gyönyörködtem a háborította hegyek szépségében, a sportolók vidám, önfe­­ledt kacagásában, amely ott úszott a Normafa környékén, a hegy lejtője felett. Voltunk néhányan, akik sílécek nélkül merészkedtünk a síelők birodalmába, persze lépten-nyomon magunkon éreztük a­­civilnek­ kijáró lenéző pillantásokat. Mellettem egy fiatal pár állt, sóvárgó tekintetük irigyen követte a havon­ta­va­sikló, boldog embereket. Az asszonyka előrehaladott váran­dós mama volt, a férfi — nyilván felesége iránti szolidari­tásból — hagyta otthon a léceit. -Jövőre már ismét futha­tunk. — fordult az asszony a férfi felé — ne szomorkodj! És néhány év múlva már a kicsi is velünk jöhet. Ha...« És itt hirtelen megakadt a szava. Kérdőn nézett a férjére, aztán halkan, szinte suttogva kérdezte: -Ugye, békére születik a gyerekünk?­« Egy óra múlva újból találkoztam velük. A melegedőben teáztak, körülöttük egy csapat fiatal. Az egyik sarokban vagy négy-öt kisfiú. Arcuk, mint a nyíló rózsa, úgy megcsípte őket a hideg levegő. Nagy pohárból itták­­ a forró tejet. A kismama előbbi riadt kérdése, vagy a táj és a kör­nyezet békés jellege volt-e az oka, hirtelen egy kép elevene­dett meg emlékezetemben. Ezen a képen egy fiatal amerikai lányt láttam. De ez a lány egy repülőgép szárnyán ült, eről­­tetetten nevetett, integetett, és bár egy tejeskannát tartott a kezében — ez a kép mégsem a béke, hanem a béke ellen­ségeinek szimbólumaként maradt meg emlékemben. Az ame­rikai »tejkirálynőt« mutatta be, — a nyugati propaganda ékí­tette fel ezzel a rikoltó címmel a minnesotai fejőnőt — amint megérkezett Párizsba, hogy átadja Mendes-France miniszter­­elnöknek az amerikai­­nép­ ajándékát: az Egyesül Államok 48 tagállamából összegyűjtött egy-egy liter tejet. Békésnek látszó kép volt ez, miért maradt meg mégis a béke és az emberiség ellenségeinek szimbólumaként az emlé­kezetemben? Mert az ajándék-tejszállítmány körülményei ar­ról tanúskodnak, hogy Amerika urainak kezében a tej is­­ az atomzsarolás, a háborús készülődés eszközévé vált. A­­tej­­királynő­ mindaddig nem kapta meg az amerikai külügymi­nisztériumtól az utazási engedélyt, amíg el nem dőlt a kér­dés: keresztül tudja-e hajszolni a francia miniszterelnök a pá­rizsi szerződések ratifikációját. És amikor sikerült Mendes- France manővere, elindulhatott a tejkirálynő a­­szabadság hazájának« ajándékával... A tejkirálynő fényképéről eszembe jutott egy kis össze­állítás, amelyet ugyancsak külföldi lapokban láttam, a követ­kező cím alatt:­­Kik lesznek a Wehrmacht parancsnokai?« És jöttek a nevek: Gerhardt von Schwerin gróf, Hitler többszörösen kitün­tetett tábornoka, a második világháború támadó terveinek egyik kidolgozója. Ma: Adenauer­­biztonsági­ tanácsadója. Adolf Heusinger tábornok, aki már 40 esztendeje szol­gálja a német militarizmust, Hitler vezérkarában az operatív osztály főnöke volt. Ma: Adenauer katonai tanácsadója, ki­szemelt vezérkari főnöke. Hans Speidel, a hitleri vezérkar francia­­specialistája­. Őt szemelték ki a Wehrmacht összekötőjéül az Atlanti Szö­vetségben. És így következik egymásután sok-sok hitlerista tábor­noknak, az elmúlt világháború bűnös parancsnokának és szervezőjének neve. Azoknak neve, akik vidáman dörzsölték a kezüket, amikor Mendes-France-nak sikerült megszolgálnia az amerikai ^tejkitüntetés­^-t, keresztülhajszolnia a párizsi szerződés ratifikációját, azoknak a neve, akik újabb vérözön­­nel, atomháborúval fenyegetik az emberiséget. Egész nap nem szabadultam attól a békés, téli vasárnapi képtől, amely a Szabadság-hegyen tárult elém, és azoktól a gondolatoktól, amelyek e kép hatása alatt merültek fel ben­nem. És amikor másnap elém tették aláírásra a Béke-Világ­­tanács felhívását, gondolatban a fenti indokolást írtam a ne­vem mellé. Igen, mi, a békéért harcoló százmilliók, azért küzdünk, hogy a gyermekeinknek minél több tejet és kenye­ret adhassunk, hogy a gyermekeink és mi magunk is békésen élhessünk és fejlődhessünk, hogy kiüssük a fegyvert az em­beriség ellenségeinek kezéből, még akkor is , ha tejeskan­nába rejtve küldik azt az óceánon át. RAJNA BÉLA

Next