Művészet, 1960 (1. évfolyam, 1-5. szám)

1960 / 1. szám

A GYŰJTEMÉNYEK GYARAPODÁSA MÚZEUMAINKBAN A Szépművészeti Múzeum egyik legérde­kesebb új szerzeménye Johann König te­nyérnyi nagyságú, rézre festett költői fel­fogású tájképe Kephallos és Prokris jelene­tével. A képet Katonáné Czobor Ágnes művészettörténész fedezte fel, s ő fogja ismertetni a múzeum közleményeiben. A Múzeum Régi Képtárát gyarapítja Niko­laus Knüpfer XVII. századi német szárma­zású, de Hollandiában élt festőnek „Ókori jelenet” című képe és Jan Victors-nak, Rembrandt tanítványának nagyméretű, ószövetségi jelenetet ábrázoló vászna is. Az utóbbi képet bemutatták a múzeum fel­­szabadulási emlékkiállításán. A Régi Szoborgyűjtemény legújabb szer­zeményei közül kiemelkedik egy XVIII. századi, valószínűleg német, terakotta relief a szentháromság ábrázolásával és a Beck Ö. Fülöp szobrászművész tulajdonából szár­mazó, XVI. század végén készült német feszület. A Régi Magyar Osztály Mányoki Ádám Pipázó férfi festményét szerezte meg ; a kép már szerepelt az 1957-ben rendezett Mányo­ki Emlékkiállításon. Az Antik Osztály idei szerzeményei közül megemlítünk egy egyiptomi újbirodalmi szoborfejet és egy római provinciális szob­rász Epona-domborművét. * A Magyar Nemzeti Galéria új magyar szoborgyűjteménye már az év elején néhány szép és jelentős darabbal gazdagodott. Elsőként említhetjük Kugler Pál Ferenc (1836—1875) 1860-ban faragott, női fejet ábrázoló, kisméretű márvány dombor­művét, mely a fiatalon elhunyt művész nagy plasztikai tudását mutatja. Az Állami Vásárló Bizottság révén a Galéria néhány, az elmúlt esztendők kiállí­tásain bemutatott szoborral is gyarapodott. A korábban készültek közül említésre méltó Huszár Imre jól ismert vörösmárvány Fókája. A közelmúltban készültek közül való Kalló Viktor lendületes, elgondolkoz­tató pályaterve a Köztársaság téren felállí­tandó emlékműhöz, Tar István Tanácsköz­társasági emlékműterve, Halmágyi István Vedres Márk portréja. Ez év első negyedében majdnem félszáz új festmény került a Magyar Nemzeti Galéria Új Magyar Képtárának gyűjtemé­nyébe. Főleg a XX. századi magyar festészet értékes alkotásaival gyarapodott a Galéria . Derkovits Gyulának két művével, a „Híd­építők” (1932) és az alig ismert „Almafa­­virág” című festményeivel. A két háború közötti festészetünk másik forradalmár művészének, Dési Huber Istvánnak „Ásós ember” című jelentős munkája jutott a Galériába. Berény Róbert Kútnál és Leány­ka arcképe, Aba Novák Vilmos Aktok tájban, Vaszary János öregasszony és a reproduk­ciókból ismert, egyik leginkább franciás iga­­zodású műve, az Álarcosbál gazdagítja to­vábbá a festészeti gyűjteményt. Az alföldi mestereket Tornyai János erőteljes, festői hatású Cigánylánya, Nagy István „Táj vörös szénaboglyával” című műve képviseli. Je­lentős új szerzemény Iványi Grünwald Béla kecskeméti dekoratív korszakából való „Kecskeméti piac télen” című műve. Ziffer Sándor Tájrészlet kerítéssel és Önarcképe pótolta a nagybányai második nemzedékhez tartozó mesternek a Galériában alig kép­viselt életművét. A múlt századi művészet alkotásaiból a reformkori képzőművészeti életünkben aktív szerepet játszott, s Dániából hazánkba vetődött Stander János Jakab két bieder­­meieres arcképe és Szemlér Mihály korai emléklapszerű történelmi kompozíciója, 1848 apotheozisa került még a Magyar Nemzeti Galériába.­­ Az Iparművészeti Múzeum már ez évben is sok értékes műtárggyal gyarapította gyűj­teményeit, melyekből itt csak a következő­ket emeljük ki: A textilosztály jelentős új szerzeménye : állatokat ábrázoló Khoraszán szőnyeg, a múzeum gyűjteményében hézagpótló, forma­kincse a koraközépkori Kelet, India és Irán művészetéhez kapcsolódik. Ritka darabok : két magyar, vagdalásos techniká­val készült, XVII, illetve XVIII. századi halotti lepedő is, melyek a magyar hímzés­művészet egyik legrégibb rétegét képviselik. Az ötvös- és fémosztály legértékesebb gyarapodása : két bronzplakett — az egyik M­ány­o­ki Ád­ám Pipázó férfi L’homme a la pipe Nejipcen c­mpyenon

Next