Művészet, 1963 (4. évfolyam, 1-12. szám)

1963 / 3. szám

gettem, kialakult bennem tizennégy éves álmom főmotívuma. Igen, igen. Valamikor nyolc évig gyötrődtem, amíg Rettenetes Iván cár életében megtaláltam a legfeketébb pontot! És megfes­tettem a zsarnokot, amint kivégzett fiának véres holttestét karjai­ban tartja. Most a tizenhárom magyar hős legyilkolásában is ráeszméltem a legborzalmasabb mozzanatokra. Pokoli életjelenség ! Beillenék a Romanovok szörnyűségei közé. Damjanich tábornok­nak kocsiján ülve végig kellett néznie , miképpen végez a hóhér társaival. Ezt fogom kidomborítani. Ha rám nem borul a megváltó éjszaka, tavaszszal belekezdek. Jefimovics Hja.“ Ez volt Repin utolsó levele. Másnap ágynak dőlt és mire véget ért a nyár, befejeződött az agg művész élete is. Képzeletének utolsó nagy tervét magával vitte a sírba. Bedő Rudolf Bertold Brecht, a hatvanöt évvel ezelőtt született nagy német drámaíró legjellegzetesebb szoborportréja Gustav Seitz alkotása. Ugyancsak Seitz mintázta Käthe Kollwitz monumentális felfogású ülőszobrát, amely a berlini Nationalgalerie gyűjteményéhez tar­tozik. Emlékezés Káldor László grafikusművészre 1963. január 7-én, 58 éves korában váratlanul meghalt Káldor László, a neves grafikusművész, a magyar művészet egyik egyéni hangú tehetsége. 1919-ben, már középiskolás korában kezdett képzőművészettel foglalkozni, a budai Andrássy palotában, a Fő utca 5. szám alatt működő Uitz-iskola növendékeként, és mikor Uitz a proletár dik­tatúra bukása után emigrálni kényszerült, Káldor László több tár­sával együtt (akik közt ott volt Sugár Andor, a mártírhalált halt tehetséges festőművész is,) a MIMOSZ (Munkások Irodalmi és Művészeti Országos Szövetsége) képzőművészeti és iparművé­szeti iskolájába iratkozott és ott folytatta tanulmányait: Keleti Sándor szobrászművész, Szabó keramikusművész, Diósy Antal, Hende Vince festőművészek, Dudovits Emil ötvösművész veze­tése mellett. (Hevesy Iván művészettörténész vetítettképes előadá­sokat tartott a növendékeknek.) A MIMOSZ vezetői a művelődés minden szektorát meg akarták nyitni a dolgozók előtt, ezért szervezték meg a képzőművészet tanulásának lehetőségét is, ami a Tanácsköztársaság bukása utáni időben nem volt könnyű dolog. Akik itt tanultak és tanítottak, nagyrészt a szocializmust, a haladó kultúrát szolgálták. Nem csoda, hogy a rendőrség üldözte ezt az intézményt és feloszlatta a Munkások Irodalmi és Művészeti Országos Szövetségét. Káldor László ekkor Podolini Volkmann Artúrnál dolgozott tovább, és más szabadiskolákat is látogatott. Érettségi után Kaesz Gyula növendéke lett, belsőépítészetet, bútortervezést, műbútorasztalos­­ságot tanult, mert szülei a festőművészi vagy grafikusi pályát nem találták elég reálisnak, s így a megélhetési törvények szorításában évekig arra kényszerült, hogy biztos kenyeret adó munkával fog­lalkozzék. Évekig Párizsban dolgozott, ahol a művészi továbbképzés szé­les perspektívái nyíltak meg előtte, s itt napi munkája után rengeteget rajzolt és tanult, kitartással és keményen harcolva az egyre magasabbra tornyosuló nehézségekkel. Hazatérése után a Faragó és Gróf iparművészeti műhelyben dolgozott, de egyre több grafikusmunkát vállalt önállóan, s végül, mikor erre már lehetőség volt, végleg a grafikus pálya mellett döntött. Egyéni stí­lusa, sajátos hangja, jó ízű, kedves humora különleges helyet biztosított számára a plakátművészetben és a kereskedelmi grafi­kában. Ötletes, szellemes megoldású Lottó-Totó, Divatcsarnok, OTP, Dohányjövedék stb. plakátjai mindenki érdeklődését fel­keltették az utcán, és bátor, nagyvonalú, egyéni színhangú, átütő erejű műveivel rész vett, nagy sikerrel, a bel-­s külföldi plakátkiállításokon. (1948-tól Budapesten, 1958-ban Frankfurt­ban stb.) Káldor László a grafika minden területén sikeres művekkel sze­repelt. Illusztrációi, prospektusai, könyvcímlapjai, kiállítási gra­fikái (Közlekedési kiállítás, Parlamenti kiállítás, a Kereskedelmi Kamara több külföldi kiállításának grafikai anyaga stb.) egyre fel­felé ívelő pályájának újabb állomásait jelezték. Munkásságát Kor­mányunk a Népköztársasági Érdemérem aranyfokozatával jutalmazta. Káldor Lászlót a Magyar Képzőművészek Szövetsége és a Ma­gyar Népköztársaság Alapja saját halottjának tekintette és nagy részvéttel temették el január 9-én, a Farkasréti temetőben, elbú­csúzva a magyar grafikusművészet e szeretett és kiváló alakjától, akinek emlékét minden ismerőse és a művészet minden barátja szeretettel őrzi meg. M. Abonyi Arany Gustav Seitz : Brecht portré — Portrait de Brecht IJopmpem Bpexma MŰVÉSZET A MAGYAR KÉPZŐMŰVÉSZEK SZÖVETSÉGÉNEK FOLYÓIRATA SZERKESZTŐ BIZOTTSÁG: ARADI NÓRA, D. FEHÉR ZSUZSA, ÉK SÁNDOR, FARKAS ZOLTÁN, GÁBRIEL FRIGYES, POGÁNY Ö. GÁBOR Felelős kiadó : NEMES BÉLA, a Képzőművészeti Alap Kiadóvállalat igazgatója Felelős szerkesztő : POGÁNY Ö. GÁBOR * Műszaki vezető : SZEDLÁK GYÖRGY * Műszaki szerkesztő : SÜTŐ LÁSZLÓ Szerkesztő: SOLYMÁR ISTVÁN A szerkesztőség címe : Budapest VII. Kertész u. 36. Telefon : 427-378 Készült az MSZ szabvány szerint, 23,5x31,5 cm alakban, 48 oldal terjedelemben, 7200 példányban 630219 Athenaeum Nyomda. A képanyag mély­, a szöveg magasnyomással készült Terjeszti a Magyar Posta. Előfizethető a Posta Központi Hírlap Irodánál (Bp. V. József nádor tér 1.) és a postahivataloknál­­ Előfizetési díj 1/4 évre 30,5 Ft. Csekkszámlaszám : egyéni 61,280, közületi 61,066

Next