Művészet, 1967 (8. évfolyam, 1-12. szám)

1967 / 8. szám

Révész István: Porto Fino mare Ilopmo Ouho Mape Rózsadomb tavasszal La Rózsadomb au printemps PootcadoMo eecHOu Kaukázus, Szuhumi kikötője. Naplemente Le Caucase, le porté de Soukhoumi. Coucher du soleil Kaenaa. CyxyMCKUü nopm. Sáncon co.nufa zolt valóság mögé. S talán épp ezért — az ártatlan feltárulkozás, bonyodalommentes vallomástétel miatt — tűnik a szakbarbárok szemében naivistának, raffináltan természe­tesnek. Holott mindössze érvényesülni en­gedi egészséges reflexeit, romlatlan színérzé­két, felszabadultan gyönyörködik a kaukázusi tengerszemek tiszta kékjében, az olasz für­dőhelyek mozgalmas foltjaiban, s nem átallja izgalmas megfigyeléseit kiállításainak vendégeivel megosztani. Aki az egyszerűséget csak mímeli, hamar lelepleződik, tőmondatai gügyögéssé válnak, lelkessége lelkendezéssé torzul, formahűsége modorossá lesz. Révész István festészetében semmi sincs az együgyűsködő selypegésből, a nonkonformista közhelyekből, az infantilis dekadenciából. Képsorai üdék, rendezettek, atmoszferikusan hitelesek, színhasználatuk­ban árnyaltak. Szerénység, mértéktartás, ám megfélemlíthetetlen közlékenység jellemzi alkotómódszerét. Magától értetődően válo­gat a táji motívumok között, soha se szeretne objektívnak látszani. Ezért van az, hogy bár a valóság adottságain nem változtat, tapasz­talatainak művészi tükre mesévé alakul, még a havas domboldal is tündérországot juttatja az eszünkbe, senki se fázik a láttán, de min­denki a karácsonyt ünnepli vagy a gyermek­kori szánkázások vidám kacaját hallja. Ré­vész István életének is voltak veszélyes sza­kaszai, tragikus fordulatai, munkásságában mégse hagyott nyomot a rettenet. Mert az embernek, a festőnek végül is van oka elég az édes ámulatra, az okos reményre, a művé­szet harmóniateremtő lehetőségeinek igény­bevételére. rj. ‘ír, ^ ' L Tibely Gábor * Helyreigazítás: A Művészet 1967 májusi számának 22. oldalán „Az Átlós utcai képíró” című cikk szerzője téves információ alapján említette Gaál Imre hirtelen halálának okát. A Művészet 1967 júniusi számának „Bíró Mihály” című cikkében a 8. oldalon a máso­dik hasáb felülről számított 36 — 37. sorában a helyes szöveg így hangzik: ,,. . . megnyeri a The Studio című angol művészeti folyó­irat plakettpályázatának első díját.” ■Hl

Next