Művészet, 1968 (9. évfolyam, 1-12. szám)

1968 / 2. szám

Lehetetlen a muzeális rangra emelkedett mesterművek hosszú sorát rendre méltat­nunk, ezért csak irányzatos profilírozással, beállítottság szerinti szemelvényekben ragad­hatunk itt ki néhány alkotást. A véletlen játé­kaira építő alkotásmód jellegzetes példáit Michaux sodró dinamizmusú mozgás-ábrá­zolásai, Gh. Adam, vagy R. Duvillier egyik­másik kompozíciója adja. A harmincas évek expresszív formaújításának szellemét André Lhote csodálatos akvarell-tájképe és Marcel Gromaire remek tollrajzos munkáscsa­ládja reprezentálja. O. Wolf zsigerelő biolo­­gizmusa a rút esztétikai kategóriáját veti fel és szellemben rokon George Grosz antro­pológiai pesszimizmusával. A kiállítás, mint csepp a tengert tükrözi a századkezdettől napjainkig tartó képzőművészeti átalakulást. „Szép az, ami a művésznek tetszik”, hangzik a tán soha meg sem fogalmazott világdog­mája e szubjektív művészeknek, mellyel fenekestül felborítanak minden korábbi esz­tétikai értékítéletet. A „homo ludens” mellé odaszegődtetik a „pictor ludens” fogalmát, ki már játékosan úgy fülel a színek és vona­lak harmóniájára (esetleg kakofóniájára!) miként a zongorán vaktában pötyögtető komponista. A közérthetőség igényének szu­verén és autokratikus bagatellizálásával a kí­sérletező élcsapat művészei nyilván nem nyernek jogot egyben a közélvezhetőség igé­nyének semmibevevéséhez. A kiállításon szereplő mesterek nagy része immár muzeá­lis rangra emelkedett alkotásaival éppen ab­ban különbözik a konjunkturális, efemer kí­sérletezők szabadcsapataitól, hogy tárgytalan kompozíciókkal is asszonáns, ujjongó hango­kat képesek felcsendíteni még a laikus, de kulturált tárlatlátogató szépségre fogékony lelki membránján is. A geometrikus optikai művészetet Vásár­helyi (Vasarely) két raffinált felépítésű, komplementer színek mágiájából összeálló táblaképe képviseli legmeggyőzőbben. Van­nak persze a kiállított művek között olyanok is, melyek számunkra csak az érdekesség szintjét érik el anélkül, hogy esztétikai kielé­­gültséget hagynának a szemlélőben. Divat­diktálta át­értékelésük ideje feltehetően vé­­getér majd akkor, ha a túlgazdagok sznobiz­musának, s a túlszegények látási kulturálat­­lanságának felszámolása után megnő a közön­ség esztétikai igényessége, ízlése, és önálló ítélőképessége, s az egyetemesen kötelező ér­vényt szerzett új esztétikai törvényszerűsé­gek tudományosan is kimunkált rendszere tisztán áll előttünk. 50. Október a plakátművészetben Kiállítás a Néphadsereg Központi Klubjának nyári helyiségében A plakát tudvalevőleg a politikai és üzleti agitáció eszköze, mely az esztétika szép arany hí­dján hivatott átvezetni a szemlélőt a politikailag vagy gazdaságilag kívánandó vi­lág ígéretföldjére. Kétségtelen, hogy mindenkor kényelme­sebb és biztonságosabb vállalkozás áruplaká­tot vagy úgynevezett kulturális plakátot, tehát kiállítási, színházi vagy könyvplakátot alkotni, mint egy tervezett új világ megvaló­sításához párthíveket, harcostársakat tobo­rozni. Érthető ez, hiszen egy új világ kialakí­tása szükségszerűen a régi elsorvasztásával jár együtt, s így természetszerűleg kiváltja a régi életformákhoz, politikai nézetekhez ra­gaszkodók ellenérzéseit, revansizmusát. A politikai plakát tehát bonyolult, kényes műfaj, mert nemcsak egész művészt, de egész embert is kíván. Olyat, ki bátran hitet mer tenni meggyőződése mellett, de ugyan­akkor magas művészi szinten is képes elő­adni mondanivalóját. Nem kétséges, sőt logi­­kalag szükségszerű, hogy a kommunista világnézet, az Októberi Forradalom által megtestesített eszmék akkor találtak legsze­rencsésebb plakátbeli vetületükre, mikor az érzelem, a meggyőződés őszintesége, s a bá­tor emberi kiállás találkozott a művészi ma­gasrendűség és megjelenítő készség optimu­mával. Ez az időszak a Szovjetunióban zöm­mel az 1917-et követő első néhány eszten­dőre esett, Magyarországon 1918 —19-re (nem beszélve persze a szociáldemokrácia pártharcának a tízes évek első felére eső, Bíró Mihály rajzolta plakátjairól!), majd 1945-re, mikor egy tudatában meghasadt társadalmat kellett intenzív agitációval meg­győzni a szocializmus sikerei és kilátásai fe­lől. Mivel a politikai plakát esetében az esz­tétikai hatás mellett a kifejezés erőteljessége, lendülete, szuggesztív egyértelműsége a döntő tényező (szemben a nem politikai pla­káttal, melynél az ötlet, s a színek és vonalak szépségének sokféle cselfogása a lényege­sebb) szükségképpen azok a művészek bizo­nyultak a politikai plakát legeredményesebb művelőinek, kik személyiségük teljes beveté­sével művelték ezt a koronként eléggé kocká­zatos műfajt. Tehát: az oroszoknál legfőképp Moor, Deni, Cseremnyih, Majakovszkij, a magyaroknál Bíró Mihály, Berény Róbert, Uitz Béla, Pór Bertalan, Konecsni György, Ék Sándor, a németeknél Käthe Kollwitz és John Heartfield. Kívülük persze sokan má­sok is,­­ ők azonban e műfajban a szuggesz­­tivitást, az agitatív, sőt olykor szatirikus erő maximumát valósították meg. A forradalom fent idézett hőskoraitól el­tekintve, a politikai ideológia plakátművé­szete jobbára az évfordulók protokolláris megünneplésének nyugodtabb, esztétikai finomságokban tán gazdagabb, de meggyőző erőben jóval mérsékeltebb regiszter-tartomá­nyára zsugorodott, mely — különösen Ma­gyarországon — a művészekből csak viszony­lag ritkán csiholt ki átütő erejű alkotá­sokat. A most megrendezett kiállításon látható magyar anyag erősségei az 1919-es, immár klasszikussá vált teljesítmények: Berény Vörös matróza, Pór Bertalan óriás méretű, freskó-igényű kompozíciója, Uitz Béla toborzóplakátja. Mellettük jelentéset nyúj­tanak Konecsni lapjai, Hincz Gyula szép magyar —szovjet plakátja, Balogh István emberfeletti méretű Lenin-feje. Nem kétsé­ges, hogy Ék Sándor terjedelmes plakát­ ter­méséből a művész 1945. évi Új Szó-plakát­jánál jellemzőbbet is lehetett volna kiállítani. Magyarországon kívül a kiállításon Bulgá­ria, Csehszlovákia, Lengyelország, s a népi demokratikus Németország plakátanyaga szerepel és csak fájlalhatjuk, hogy a Szovjet­unió kipróbált politikai plakátművészetéből ezúttal nem kapunk ízelítőt. A kiállított plakátanyagból a bolgár művé­szek alkotásai már csak azért is kellemes meg­lepetésként emelkednek ki, mert Bulgária plakátművészetéről budapesti kiállító terem­ben 1945 óta nem alkothattunk magunknak hitelt érdemlő képet. A most kínálkozó alka­lommal eleven, élénk és könnyedségében is szabatos plakátművészet körvonalai bonta­koznak ki előttünk. A franciás üdeség, az ecsetrajzos virtuozitás mögül is megbízható, reális valóságszemlélet süt felénk az egyik legjobb bolgár művész, Alekszander Popilov drámaian ellenpontozott lovasrohamából, de hasonlóan friss lendületet mutat a többi itt szereplő művész alkotásainak jó része is. A bolgár plakátok a színbeli ökonómiával, a betűk és a képi ábrázolás megnyerő kiegyen­súlyozottságával és artisztikumával érik el maradandó művészi és propaganda hatásu­kat. A kiállított mintegy tucatnyi plakátalko­tás közül — melyek mindegyike legfrissebb, 1967. évi dátumot visel — még Jordan és Ivan Petrov, valamint Ivan Bogdanov alkotá­sait kell külön kiemelni. A bolgárokhoz hasonlóan kevéssé ismertek tárlatlátogató közönségünk előtt az NDK plakátművészeinek munkái is. Világos tónu­sok, jól kisúlyozott, mérlegelő betű- és folt­hatás talán a legáltalánosabban érvényesülő jellemvonása e különböző évjáratokból szár­mazó német plakátoknak. Egy 1927-ben készült H. M. P. kétjegyű évforduló-plakát még Bíró Mihályéval rokon rajzosságot mu­tat, míg Prof. Wittkugel 1957-ből datált, lo­bogót évszámokkal egybesűrítő lapja a wei­­mari Bauhaus „új tárgyilagosságának” utó­rezgéseit csendíti fel. J. Heartfield fotó­realizmusát jól kompenzálja Margit Kinast finom költőisége. A ceruzarajz, a tipografizált betű, s az át­tetsző, fémesen csillogó tüzes színek szépsé­gét a csehek egyik-másik plakátművésze ér­­ e m­agais. Virágos tollak Plumes fleuries — fjeemucmue nepbH 31

Next