Művészet, 1969 (10. évfolyam, 1-12. szám)

1969 / 12. szám

nak kerámiatáblái. Nem a naturális hasonlóságra törekedett, hanem egy közös értelmi, érzelmi alapra hivatkozó formajelekből építette alakjait kompozícióiban. Korunk nagy ügyéhez, szolgáltatnak ada­lékokat Csizmadia Zoltán ezen új munkái. Abban az ügyben, perben bizonyítóak munkái, mely azt vitatja, hogy egyezményes, minden­ki által érthető jelbeszéde legyen a mai képzőművészetnek. Más tekintetekből pedig az absztraktok is egy ilyen jelbeszéd kialakításán fáradoznak. Miként a zenei kifejezésekben is az elemi zenei meg­nyilvánulásokat a népdalokban találják meg a kutatók, úgy a formai jelbeszéd elemi megnyilvánulásai is a népművészetben találhatók. Kérdés, hogy ami hajdan elemi megnyilvánulás volt, vajon ma is az még ? Úgy tetszik, hogy a népművészet még nem elfelejtett, és lehetőségeit eléggé még ki nem fejlesztett jelbeszéd, vagyis hogy a népművészeti motívumokat tovább építve a mai művészet is tud általuk valóságélményeket kifejezni. A régi kerámiák fémformái az agyagművességet bravúrokra késztették. Egyre ridegebbek lettek ettől az utánzástól a lágy kerámia formák. A modern technika műsza­ki formáit viszont jóízű dekorációvá nemesítheti a maga valóságát esztétikusan kifejező ember — lágyabbak, melegebbek lesznek agyag­ban a rideg műszaki és fém fonnák. Mindezek a lehetőségek felve­tődnek, megoldódnak s olykor egyszerűen abbahagyódnak Csizmadia Zoltán kerámia táblaképem. Sokszor egyszerűen enged a fémformák­nak és belőlük, velük próbál esztétikumot kifejezni. Valóban, a fémfor­mának is van esztétikuma, még így kerámia áttételben is. De jobban tetszenek Csizmadia Zoltánnak azok a táblái, amelyeken a népművé­szet humanizált jeleivel teszi mély hatásúvá, érthetővé jelentéseit. E munkáinak esztétikuma inkább a közösséghez szóló, mélyebben fek­vő emlékképeket, emóciókat éleszt fel bennünk. Emlékezünk és egy­ben ki is teljesülünk e művei láttán. Csizmadia Zoltán kerámia táblái nem egyedülálló próbálkozások a népművészeti jelbeszéd tovább­fejlesztésére. A világ különböző részein találkozunk hasonló törek­vésekkel. Valahogy úgy lesz ezzel is, mint a nyelvbeszéd jeleivel, ha csak szimpla motivációkat közlünk általuk egy új sematizmus lehetőségeivel szolgának. De ha kifejezzük segítségükkel megindult­­ságunkat, eszményeinket, ha a valóság szépségei keltette örömünket közöljük általuk, úgy élő jelbeszéd lesz, eleven összekötő ember s ember között. Csizmadia Zoltán festményeiben és rajzaiban, táj­képeiben és portréiban az emberi lélek reális valóságának megmuta­tására, kifejezésére törekszik. Munkássága bizonyítja, hogy nem eredménytelenek ezek a törekvései. Ezekben a művekben nyomon követhető élménye, és a művek tükrözik akarását. Kerámia tábla­képeiben viszont nem mindig tisztázott, hogy mikor folytatja, s mikor egyszerűen csak alkalmazza a népművészet jelbeszédét. Amikor csak alkalmazza, akkor is sikerül dekoratív hatásokat elérnie. Amikor folytatja, amikor maga is a díszítő beszédben fejezi ki ön­magát, mint a menyecskét ábrázoló kerámia táblaképén is, úgy vélem, ekkor tisztelhetjük művészete teljességét. Kerámia táblaképei mindenképpen közösségi helyre kívánkoznak. Szemlél­nünk kell őket, viselnünk társaságukat, hiszen kifejezik korunknak azt a tisztaság vágyát, amellyel a régi népművészeti alkotásokra tekint. Kovács Gyula

Next