Művészet, 1980 (21. évfolyam, 1-12. szám)

1980 / 6. szám

de még Pechstein technikai felkészültsége sem vetekedhetett Matisse alapos mesterségbeli és akadémikus képzettségével, Derain vagy Marquet festői tudásával. A Szenvedő lány vagy az Építkezési hely viszont már szándékoltan darabos nyerseségű expresszionista vász­nak. A különbséget nem formai jegyek adják, noha ezek a legszem­betűnőbbek. Az expresszionizmusuk nem némi fauve hatás vegyítése távoli kubista reminiszcenciával. A különbség sokkal mélyebbre vágó. A Brücke tagjai, már a csoport megalakulásakor, a korai drezdai évek során tisztán látták alkotó elveiket, mielőtt még akár Kirchner­­nek, akár Heckelnek, akár Schmidt-Rattluffnak jelentékeny festői gyakorlata lett volna, amikor még tapasztalatlanok voltak a mester­ségben és annak esztétikai következményeiben is. Spontaneitás, ter­mészetes beállítás, vázlatosság, frisseség; ezek a célkitűzések az élet és a művészet összhangba hozását voltak hivatva szolgálni. A ter­mészetességet. „Szabadság a munkában, szabadrajz a szabadon mozgó emberi testről a szabad természetben” - ahogy Kirchner 1923-as naplójában visszapillantva írta. Szavaiban ott van még a paradicsomi lét utáni vágy. Életörömöt, optimizmust kifejezni: ter­mészetes, hogy Munch vagy Van Gogh hatása erre a derűsebb festé­szetre csupán külsőleges lehetett, vizuális síkon érvényesült. Nem is az a különös, hogy Kirchner (például a Fehmanni lány, a Két lány című képein) tubusból, keverés nélkül felhasznált lángoló színeivel, a színek és formák durva ellentéteivel éppen hogy harmóniára töre­kedett - ez volt a fauve elképzelés is -, hanem az, hogy míg Matisse egykorú, sőt Cézanne korábbi, figurális kompozíciói is mind vázla­tok alapján és nem természet után készített műtermi munkák voltak, addig Kirchner, Schmidt-Rottluff, Pechstein a moritzburgi tavak­nál vagy Dangastnál és Mecklenburg közelében festett, és oly ke­véssé látványhű képei közvetlenül a szabad természetben beállított aktokat ábrázoltak. És itt van esztétikájuk lényege, hiszen a termé­szeti és emberi modell közvetlen jelenléte nem vizuálisan volt nél­külözhetetlen, hanem érzelmileg, gondolatilag. Mint ahogy a végső cél éppen ennek az érzésnek az őszinte, gyors rögzítése, és nem elsősorban kanonikus szín- és formakompozíció megfestése. A témával való érzelmi azonosulásra a legközelebbi pél­dát Nolde festészetében találták meg. Nolde a Brückéhez csak másfél évre csatlakozott, de korai kilépését nem művészeti, hanem személyes okok idézték elő. A schleswigi nagy síkvidékről származott paraszt­fiút életének két alapélménye: a föld és a bibliai téma ihlette. Mind­kettőt egyformán szőtte át a misztikus áhítat. A föld felől az égbe nyúló virágokat az emberi figurák egyenrangú társaivá tette, az ég sötétjén áthasító fényt a táj szellemévé alakította. Valószerűtlen, nem­ földi tájképeit, vad, ősi figuráit egyszerű, szűk skálán mozgó eszközök tolmácsolják. Néhány rikítóan éles alapszín, elnagyolt forma, sok piszkosbarna, sötét árnyék, a faktúra iránti közömbös­ség: ezt tanulta meg tőle Schmidt-Rottluff is, amint a hasonlóan misztikus sejtésekkel teli Házak az éjszakában című sorozat bizo­nyítja. Kortársai számára bántó, de az esztétikum köré kiépült kulturális hagyományban már üdítő volt ez a rút, hízelegni nem akaró festészet. Hiszen nyersesége nem vont le semmit erejéből. Schmidt-Rottluff legjobb munkái így nem a húszas évekbeli simu­­lékonyabb festmények, hanem a már-már absztrakcióba hajló ké­pek az 1911-13 közötti időszakból, mint ahogy a Brücke többi tag­ja is a csoport feloszlása idején, 1913-ban jutott el expresszionista korszakának csúcsára. A csoport programját a Brückéhez 1910-ben csatlakozó Otto Mueller gyakorolta a legtovább, még a húszas évek­ben is. Vele tulajdonképpen le is zárult a budapesti kiállítás össze­függő része. A többi kiállított munka az expresszionizmusról mint egész Né­metországban elterjedt stílusról tanúskodott, és nemcsak külső jegyeiben, hanem szemléletében is elütött a már említettektől. A ter­mészettel újfajta kapcsolatba lépő ember eszménye, amely festé­szetük szellemi táplálója volt, utat kellett adjon a háború küszöbén a diszharmónia erőinek. Az, hogy az expresszionizmus fogalmi jelen­tése milyen irányban tágult ekkor tovább, arra két, a többi közül kiemelkedő kép lehet a példa. A fiatal Max Ernst 1913-as keresztrefeszítése, Robert Rosenblum híressé vált tanulmánya (Modern Painting and the Northern Roman­tic Tradition, London, 1975) szerint, annak a romantikus-expresszív szemléletnek a szülötte, amely a megváltás gondolatát kozmikus katasztrófa képével teszi szemléletessé, az első világháborút megelőző évek rossz közérzetét tolmácsolva (például Franz Marc egykorú munkáin is). Az egyént kívülről fenyegető veszéllyel szemben érzett megala­pozott és egyre jobban megmagyarázható félelem társult a lélek világának feltáratlan szorongásaihoz. A játszó gyermekeket Oscar Kokoschka egy időben festette „pszichológiai” portréival. A kép 6 Max Pechstein: Építkezési hely, olaj, vászon, 75X75 cm, 1913, Kunstmuseum, Düsseldorf 7 Wilhelm Lehmbruck: Anya gyermekével, bronz, 52X 38 X 21 cm, 1918, Lehmbruck-hagyaték 8 Lovis Corinth: A halál és a művész, rézkarc, 24X18 cm, 1920/21 9 Ernst Ludwig Kirchner: Két lány, olaj, vászon, 75X100 cm, 1910/1920, Kunstmuseum, Düsseldorf 10 Emil Nolde: Adagaras, olaj, vászon, 117X87 cm, 1915, Kunsthalle, Kiel 6 34 KITEKINTÉS

Next