Művészet, 1983 (24. évfolyam, 1-12. szám)
1983 / 4. szám
is. S bár a szobrászok közül sokan megtanulták a karmesterséget, szakemberek irányítását, dekoratív szándékkal készített fémmunkáikra - legyenek azok",bár csillogóak-villogóak - a szobrászi műfaj lényege elárulásának az árnyéka vetül. A plasztikus erő nem azonos a dekoratív erővel. A dekoratív foltigény a szobrászaton át végül az ötvös iparművészethez is eljutott. Voltaképpen ők lettek volna az igazi címzettek, csak a történelmi mozgás belső hiánya hozta másképp, mert ők ismerik igazán az anyagok dekoratív ereje sugároztatásának évezredes titkát. Ők nem szorulnak „a zenekar" jóindulatára, amikor a nemes fémlemezt saját dekoratív erejének megmutatására kell rábírniuk. De ha valamely épülethez szükséges dekoratív foltigényről hallanak, akkor elsőként arra gondolnak, ezért kell a folt, mert lyukas az épület. S az igénynek az az emelkedettebb változatú megfogalmazása pedig, hogy ékszer kellene az épületre, túlságosan költőien hangzik számukra. Bár akad közöttük nem is egy, akinek megtetszett ez a kifejezés. Az ötvös szak az Iparművészeti Főiskolán is megtartotta a kapcsolatot az ötvösiparral. Nem került úgy a divatos képzőművészeti áramlatok vonzásába, mint a képző- és iparművészet más ágazatai. Saját titka van, ezért nem igényli azokat a szavakból rakott kásahegyeket, amiknek a mélyén, a legalján esetleg ott lapul a titok, mint a mai nagy művészetre aspiráló műfajok. Nem külső tájékozódás köti le a műfaj figyelmét, hanem az a mutáció, ami körülötte, benne és általa történik. Ebben a mutációban még élő és kihalóban lévő szakmák ötvöződnek az ötvösségbe. Ilyen a díszkovács, a tűzkovács, az arany-, ezüst- és fémműves, zománcművesség, a vésnök, a lakatos, a szerszámkészítő, mintakészítő, idomszerész, cizeller, csiszoló, fémöntő és egyes lemezmunkák esetében még a bádogos ipar is. Figyelme tehát arra irányul, hogy e szakmák lényegi összefüggését meghatározza, a régi és az új fémműves értékeket egyesítse. Ebben a szétszórtságot egybeszedő erő koncentrálásában meghatározó szabály, hogy minden résztvevő a maga szakmája szerinti módon úgy munkáljon meg egy síklemezt: 6 7 8 Műhely 10 11 42