Művészet, 1983 (24. évfolyam, 1-12. szám)

1983 / 4. szám

is. S bár a szobrászok közül sokan meg­tanulták a karmesterséget, szakemberek irányítását, dekoratív szándékkal készí­tett fémmunkáikra - legyenek azok",bár csillogóak-villogóak - a szobrászi műfaj lényege elárulásának az árnyéka vetül. A plasztikus erő nem azonos a dekoratív erővel. A dekoratív foltigény a szobrászaton át végül az ötvös iparművészethez is elju­tott. Voltaképpen ők lettek volna az igazi címzettek, csak a történelmi mozgás belső hiánya hozta másképp, mert ők ismerik igazán az anyagok dekoratív ereje sugároz­­tatásának évezredes titkát. Ők nem szo­rulnak „a zenekar" jóindulatára, amikor a nemes fémlemezt saját dekoratív ere­jének megmutatására kell rábírniuk. De ha valamely épülethez szükséges dekoratív foltigényről hallanak, akkor elsőként arra gondolnak, ezért kell a folt, mert lyukas az épület. S az igénynek az az emelke­­dettebb változatú megfogalmazása pedig, hogy ékszer kellene az épületre, túlsá­gosan költőien hangzik számukra. Bár akad közöttük nem is egy, akinek meg­tetszett ez a kifejezés. Az ötvös szak az Iparművészeti Fő­iskolán is megtartotta a kapcsolatot az ötvösiparral. Nem került úgy a divatos képzőművészeti áramlatok vonzásába, mint a képző- és iparművészet más ágaza­tai. Saját titka van, ezért nem igényli azo­kat a szavakból rakott kásahegyeket, amiknek a mélyén, a legalján esetleg ott lapul a titok, mint a mai nagy művé­szetre aspiráló műfajok. Nem külső tájé­kozódás köti le a műfaj figyelmét, hanem az a mutáció, ami körülötte, benne és ál­tala történik. Ebben a mutációban még élő és kihalóban lévő szakmák ötvöződ­nek az ötvösségbe. Ilyen a díszkovács, a tűzkovács, az arany-, ezüst- és fém­műves, zománcművesség, a vésnök, a lakatos, a szerszámkészítő, mintakészítő, idomszerész, cizeller, csiszoló, fémöntő és egyes lemezmunkák esetében még a bádogos ipar is. Figyelme tehát arra irá­nyul, hogy e szakmák lényegi összefüggé­sét meghatározza, a régi és az új fém­műves értékeket egyesítse. Ebben a szét­szórtságot egybeszedő erő koncentrálásá­ban meghatározó szabály, hogy minden résztvevő a maga szakmája szerinti mó­don úgy munkáljon meg egy síklemezt: 6 7 8 Műhely 10 11 42

Next