Művészet, 1984 (25. évfolyam, 1-12. szám)

1984 / 6. szám

A Bauhaustól New Yorkig Weininger Andor 85 éves Kevesen ismerik Weininger Andor nevét, aki a szülőhazától távol, a modern művé­szet történetében méltánytalanul elfeledve ma is él és dolgozik. Mióta huszonkétéves korában, 1921-ben elhagyta Magyar­­országot, bejárta a modern művészet je­lentős központjait, Weimart, Berlint, majd Hollandián és Kanadán át vitt életútja New Yorkba, ahol jelenleg is alkot. Kevéssé vigasztaló az a tény, hogy Weininger nem áll egyedül azoknak a konstruktivizmushoz kötődő magyar szár­mazású mestereknek a sorában, akiknek megismertetésére, értékelésére itthon csak az utóbbi évtizedben került sor. Gondol­junk csak a franciák között alkotott Beöthy Istvánra (lásd Művészet, 1983. novem­ber), akinek párizsi hagyatékából gyűjte­ményes kiállítását 1983-ban rendezte meg Hárs Éva Pécsett és Budapesten, vagy a hollandok között élt Huszár Vilmos­ra (Művészet Kiskönyvtára sorozat, Cor­vina, 1983), akinek nagy emlékkiállítását 1985-ben rendezik meg a Gemeente­­museumban Hágában. (Vajon eljuthat-e legalább egy válogatás ebből Buda­pestre?) Ha Weininger Andorra gon­dolunk, az ő esetében kedvezőbb a hely­zetünk, hiszen a művész - ha az előbbiek­hez viszonyítva a hazától még távolabb is, de - él. Vagy tán kötelező a negyed­­százados halálévforduló kivárása egy gyűjteményes bemutató megrendezésé­hez?! Abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy grafikai anyagának nagy része amerikai műtermében együtt talál­ható. Maga a művész egy évvel ezelőtt így írt: „Időnként régi vázlataimból, me­lyeknek nagyobb formátumú változata a háborúban elveszett, újabb, de hű, meg­nagyított kivitelezéssel igyekszem a vesz­teséget pótolni." Művészi pályája így éppúgy parabolisztikus, mint a magyar konstruktivisták legtöbbjéé. Weininger azonban nem a konstruktivizmus és realiz­mus dilemmája után döntött az ifjúkori művek önreplikái mellett, hanem mind­végig következetes konstruktivistaként tette meg útját. New York-i műtermében is szívesen emlékezik azokra a pécsi fiatalokra, akik­1 Weininger Andor: Weininger Andor mint zenebohóc O. Schlemmer: Lépcsővicc előadásán, Bauhaus, 1925 (fotó Mester T.) 2 Weininger Andor: Kompozíció, olaj, karton, 101x26 cm, 1922/63 (Magyar Nemzeti Galéria) 3 Weininger Andor: De Stijl kompozíció, olaj, karton, 100x22 cm, 1922/63 (Janus Pannonius Múzeum, Pécs) 4 Weininger Andor: Mechanikus revü, akvarell, ceruza, papír, 28,8x36 cm, 1923 (Magyar Nemzeti Galéria), (fotók Bokor Zs.) 5 Weininger Andor: A Bauhaus-zenekar Weiningerrel, 1924 (fotó Mester T.- kel együtt hagyta el az I. világháborút és a forradalmakat vesztett hazáját. Stefan Henrik, Johann Hugo, Cacinovic és Mol­nár Farkas alkották akkor azt az új művé­szetre hitet tevő csoportot, mely elindult a modern formatervezés bölcsőjéül szol­gáló német főiskolába, a weimari Bau­­hausba. A baranyai szászok közül német földre érkező Weininger Andornak (1899. feb­ruár 12-én született Karancson, Dél-Bara­nyában) - nyelvi problémái nem lévén - különösen könnyű volt a beilleszkedés. Magyarország perem-, illetve nemzetiségi vidékeiről induló, internacionális szemlé­letű művészek közül kerültek ki általában avantgardistáink. Közülük többeket Wei­­marba a szabad alkotás lehetősége, a kép­zés minden eddigi akadémiától eltérő nyitott rendszere vonzotta, éppúgy mint a legkülönbözőbb országok művészeit. Az idegenek között - tanárok és diákok kö­zött egyaránt - a legtöbben a magyarok voltak. Még a nyugat-berlini Bauhaus Archiv katalógusa is elismeri ezt, noha összegzésül mindössze fél oldalt szentel a tevékenységüknek egy cseh szerző tol­lából. Weininger a pesti Műegyetemet el­hagyva (1918-19) a Bauhaus hőskorá­ban lépett a növendékek sorába. 1921 — 22-ben Johannes Itten bevezető tan­folyamát látogatta, majd 1925-ig a fal­festészeti műhelyben dolgozott. J. Itten színelméleti tanítása­­ magyar pályatársá­hoz, Pap Gyulához hasonlóan - erősen hatott rá. Bízvást állíthatjuk, hogy Itten színelmélete, kontrasztteróriái, valamint a zene és a színek közötti összefüggések keresése ragadta először igazán magával az ifjú Weiningert. A zene szeretetét, érzé­sét még családjából hozta magával, hiszen édesapja a pécsi székesegyház másod­orgonistája volt. Magát is „botcsinálta zenésznek" tartotta önvallomása szerint. A zene szeretete közel vitte az absztrakt művészethez és ráirányította figyelmét a különböző művészetek közötti szintézis keresésére. A színek azonban nem egy­szerűen érzelmeknek, hangulatoknak megfelelő expresszív kifejező erőhordo­zók nála, hanem tisztaságuk, felületük, világosságuk figyelembevételével kereste a kompozíciókban a harmóniát, a minél tisztábban kifejezhető lelki rendet. 1923- ban, amikor az egyéniségnek, a fantáziá­nak, a szabad alkotásnak nagy teret enge­dő svájci Itten Gropius merev, technicista !

Next