Művészet, 1988 (29. évfolyam, 1-12. szám)

1988 / 2. szám

MŰHELY Kettős kötésben Klie Zoltán és Róna Klára festészetéről Klie Zoltán 1897. július 10- én született Szekszárdon. Pécsett tanult a cisztercita főgimnáziumban, majd 1915-1918 között katona volt. 1919-től a budapesti Pázmány Péter Tudomány­­egyetem orvosi fakultásán folytatott tanulmányokat három éven át. Ezt követően 1925-ig volt a Képzőművé­szeti Főiskolán Vaszary Já­nos tanítványa. Mesterétől egész életére szóló művészi programot kapott: az élet érzékeny figyelésének és korszerű festői eszközökkel való kifejezésének modern programját. Festőnk emlé­kezete szerint Csók István is hozzájárult ehhez hasonló hatásokkal, akinek pécsi nyári művésztelepén Havi­hegy című munkájára díjat is kapott. A hazai hatásokat és is­mereteket számottevően ki­egészítette a Vallás- és Köz­­oktatásügyi Minisztérium két évre is elnyert párizsi ta­nulmányi ösztöndíja 1925- 1927-ben. A világ akkori művészeti központjában mind a múlt, mind a jelen nagy példáit megtalálta az ifjú festő, s élt is a tájékozó­dás lehetőségével. Akkori szerepléseinek visszhangjait olvasva az eredményről is le­het fogalmunk. A Képző­művészek Új Társasága (KÚT) 1926-os, az Ernst Múzeumban rendezett kiál­lításáról szólva az Új Nem­zedék, a Pesti Napló és a Magyarország című lap írt Klie kiállított képeiről elis­merően. Hiszek a dicsérő sorok­nak annak ellenére, hogy a szóban forgó képeket nem láttam, mert a háború során elpusztultak vagy elvesztek. Hitemben megerősítenek a művész akkori külföldi sze­replései: Düsseldorfban, Frankfurtban, Bochumban, Varsóban, Krakkóban, Fi­renzében és másutt rende­zett reprezentatív magyar kortárs kiállítások anyagá­ba válogatták be műveit. 1928-ban ottani szereplése alapján a bécsi művészeti szövetség, a Künstlerbund Hagen levelező tagjává vá­lasztotta. Több művével sze­repelt ugyanebben az évben a XVI. Velencei Biennálén, ahol 1942-ben ismét bemu­tatták új képeit. 1938-ban és 1939-ben a balatoni ösztöndíjat, 1942- ben az erdélyi (úgynevezett székelyföldi) ösztöndíjat nyerte el. 1925-ben az Ernst Múzeum akvarelldíja, 1928- ban az UME (Új Művészek Egyesülete, melynek Klie alapító tagja volt) festészeti díja, 1930-ban a Budapesti Hírlap pályázatának festé­szeti díja, 1940-ben a Város­képek című kiállítás díja jelzi Klie Zoltán festői útjának elismertetését és rangját. Felsorolásom korántsem teljes, de nézzük inkább a műveket, melyek közül a harmincas évekből szárma­zó néhányat volt alkalmam tanulmányozni. Egyikük a Bakonyi út (1933) című, mely a képtérbe lendülettel belehasító íveivel, narancso­kat, vörösesbarnákat és ké­keket, tüzes zöldeket ellen­tétpárba állító színvilágával, tárgyi motívumainak a tár­­gyiasság és az elvonatkozta­tás határán mozgó kezelésé­vel az expresszivitásnak olyan erős megnyilatkozása, amilyenre kortárs példát leginkább Derkovits Gyula képei között találunk. Az Erdő című festménye szintén 1933-ban keletke­zett. A négyzet alakú vász­non ugyancsak az ívek struktúrája a fő formai ha­tóeszköz. A szélesektől és erőteljesektől az apróbb hul­lámokig és sűrű ecsetnyo­mokig terjed ez a rendszer, mely minden alkotói önké­nyessége ellenére is őrzi a kiindulásul szolgáló termé­szeti motívumok jellegzetes­ségeit. Színvilága is választé­kos, a zöldek élesebb és tör­tebb változatai kaptak ben­ne főszerepet érzékenyen al­kalmazott kiegészítő színek társaságában. Kompozíció­ja zárt, feszes, mint festőnk Klie Zoltán: Erdő, olaj, vászon, 100 x 100 cm, 1933 50

Next