Lyka Károly szerk.: Művészet 4. évfolyam (Budapest, 1905)

3. szám - Művészeti irodalom

jaira terelje. Előadását a kedvtelő, spontán rajzolgatás­sal kezdi. Ez a gyermek világában eleinte játék s a raj­zolgatás e faja „csak akkor lesz becses, értékes a neve­lés szempontjából, ameddig az játék maradhat". Mi is azt valljuk, amit a szerző : semmi esetre se kapjon a gyermek egyenest gyermekek számára készített rajz­mintát, hogy azt lemásolja,­­ a gyermek csak foly­tassa kedvtelő rajzolgatását. Rajzoltassuk azután fejből, készítsen olyan dolgokat, amiknek rajzát ő maga is némileg ellenőrizheti anélkül, hogy közvetlenül szem­lélnie kellene a tárgyat. A szemlélet nyomán való raj­zolás a következő fokozat: „A szemlélet nyomán való rajz pszichológiailag általában akkor van helyén, midőn a gyermeket a fejből való rajzolás már nem elégíti ki teljesen, hanem önmaga kezdi azt, amit ábrázol, eredetiben megnézni, vizsgálni." Csakugyan, ez a legokosabb mód arra, hogy a gyermeket az önálló kutatáshoz, a dolgok ala­pos megvizsgálásához szoktassuk, aminek jótékony hatása aztán megérzik egész gondolatvilágában. A természet után való rajzolásnál fő a lényeg felismerése, ha azután nem is kaligrafikus annak ábrázolása. A szerző az eddig divatozott rajztanítás reformjának szükségét azért érzi, mert tapasztalata szerint eddig szokásban volt gyerme­kekre és laikusokra oktrojálni azokat az artisztikus elve­ket, amelyek érett artisztikus művekről vonattak le. Az ily külsőséges tanítás nem vezet célhoz , csak az, ami belülről fakad, ér valamit. A negyedik fokozatot a szerző tanítási módszerében a kifejezés képviseli: kifejező­képesség a tervezésnek bevezetése. Tudjon a fiatal tanuló megrajzolni valamit, nem lerajzolni, tudjon egy­szerű dolgokat lényegben helyesen, akár a természet nyomán, akár fejből megrajzolni, tudjon olyan változ­tatásokat tenni, amelyek épp kívántatnak, tudjon ura lenni annak, amit ábrázolni akar­ .Az itt felsorolt elvek helyes keresztülvitelének módjáról szól a vezérfonal első része. A második rész a közvetett rajzzal foglalkozik, a kedvtelő másolgatással, a kézü­gyesítő gyakorlatokkal, a reproduktív rajzzal és diszítményekkel. A harmadik rész a tervező iskoláról szól. Itt is a kedvtelő munka előzi meg az elemi tervezgetést. Azt a helyes elvet állítja itt fel a szerző, hogy a tervezést nem korai ter­vezési feladatokkal, hanem naiv kifejező rajzzal s egy­szerű dolgok variálásával, kombinálgatásával kell nevelni. Legvégére marad a stilizálás, a céltudatos tervezés. E rövid ismertetésből is látható, hogy a szerző egészsé­ges alapelveket fejteget. Kívánatos volna, hogy ezeket az útmutatásokat épp a rajztanítók konzervatívebb része magáévá tegye, mert csak a racionális módszer formál­hatja a rajzot az embernevelés nemes eszközévé. A mű hatvan rajzlapja, amelyek jórésze többszínű, nagyon szemléltető illusztráció a szerző fejtegetéseihez ; az elő­adás ízléses ; a reprodukció jó. F­AIPAROSOK ÉS LAKÁSBERENDEZŐK SZAKLAPJA. Műipari folyóirat Szerkeszti Faragó Lajos. Kiadó­tulajdonos és felelős szerkesztő Szalmás Arnold. Meg­jelen minden hó 10-én és 25-én. — Ily címmel új ipar­művészeti folyóirat indult meg, amelynek célját maga a cím eléggé világosan fejezi ki. A művészet alapján áll s megfelel a gyakorlati kívánalmaknak cikkei, képei révén. A szakmába vágó tárgykör adja közleményeinek anyagát, kiterjeszkedik nemcsak a művészi szempontokra, hanem egyben a szakmabeli anyagi és társadalmi érde­kekre is. Egy-egy füzet áttekintése után meggyőződünk róla, hogy helyesen oldja meg feladatát. Így az áprilisi számban Gerő Ödön ismerteti a műbarátok kiállítását, Gaál Károly az asztalosságról értekezik, Szalmás az asztalosok bajait világítja meg, egy cikk az ajtók meg­erősítését tárgyalja, egy másik az üzleti költség helyes kiszámítását. Műszaki közlemények, kérdések és feleletek, szakirodalom, vegyesek, munka stb. rovatokban az aszta­los, a tervelő, a lakásberendező csupa helyes útmutatást talál, amelyek mind közelről érintik. Ily értelemben van a többi füzet is összeállítva. A derekas vállalkozás meg­érdemli az összes érdeklődő körök pártolását. M­ODERN FESTŐK. Eredeti színekben és magyarázó szöveggel. Szerkeszti dr. Térey Gábor. 1905. évf. 4. füzet. — A színes műlapok e sorozata hat számmal gyarapodott. Az első lap Olgyay Ferencnek „Tájkép" című művét mutatja be három színnyomásban, hasonló technikával sokszorosítvák még a többi műlapok: Billotte René : Argenteuil környéke, Gruppé Charles P.: Tenger­parton, Muszatos Viktor: A víznél, Sigmundt Ludwig: A lugasban és W­ilhelmson Karl : Svéd parasztnők. Min­den művész jellemrajzát és közölt képe magyarázatát is tartalmazza a füzet, amelynek kiállítása is ízléses. Az itt közölt reprodukciók közt Wilhelmson képe mutat­kozott legalkalmasabbnak a háromszínnyomású sokszo­rosításra, de valamennyi műlap a mai technika szín­vonalán áll. FESTÉSZET Rudolf von Alt. írta L. NI­­. Pester Lloyd, márc. 14. Bühm Pál életrajzát közölték a napilapok március 31-iki számai. A tájkép. írta Alfa. Budapesti Hírlap, ápr. 4. Mednyánszkyról. Irta Lyka Károly. Művészeti Krónika, u­. a. Intim vonások Mednyánszkyról. írta Justh Zsigmond. U. ott. A művész önérzete (Klimt Gusztávról). Irta Isi • Festi Napló, ápr. 14. Művészeti szemle. Madarász, Strobentz, Neogrády, Hollósy külön-kiállításai és a Műcsarnok téli tárlata, írta Fieber Henrik. Katholikus Szemle, 1905. I. Malonyay Dezső : A magyar képírás úttörői. Ism. Fieber Henrik. U. ott, 1905. III. Művészeti szemle. Szinyei­ Merse, Szikszay, Olgyay F., Lotz. írta Fieber Henrik. U. ott, 1905. IV. Régi kép Mátyás király oroszországi követségéről, írta dr. Szendrei János. Archaeologiai Értesítő, új folyam, XXV. 2. Zemplényi Tivadar, írta Gerő Ödön. Művészeti Krónika, II. 4. Rafael falképei a Heliodorus-teremben. Irta Wollanka József. Budapesti Szemle, májusi szám. Menzel Adolf és a fényképezés. Irta nyv. Az Amatőr, II. 14. 211

Next