Lyka Károly szerk.: Művészet 5. évfolyam (Budapest, 1906)

3. szám - Lederer Sándor: A Szépművészeti Múzeum olasz mesterei I.: A velencei festők

Lederer Sándor Cavalcaselle szerinti valósággal próbára teszi a kutató türelmét, vagy Mantegna számos kortársa körében rejtőzik bizonyára képünk szerzője. A „Bulletino Ufficiale della pubblica Istruzione"-ben dott. Giorgio Bernardininek a Galleria comunale di Treviso-ról szóló cikkében képünkre vonatkozó utalás van ugyan Dario da Treviso-ra, egy „forse"-vel gyengítve. De még ebben a formában sem érthetek egyet ezzel az elnevezéssel. Két kép szerepel most általában mint Dario da Trevisónak tulajdoní­tott mű.­ Az egyik Pietà, Frizzoni-Salisnál, Bergamóban (Fot. Taramelli), puffadt arckifeje­zéssel, ez dtt. Gustavo Frizzoni kompetens nézete szerint talán inkább Montagnananak, egy gyengébb Squarcione-követőnek lehetne munkája, akinek néhány képe van Páduában,­ semmint Dario-é. A másik Bassanóban van, a városi képtárban, Dárius p.-vel jegyezve, hiteles mű, amely Máriát, a kegyosztó Szűz­anyát mutatja, szt. János és szt. Bernardin közt, egy sereg hívőt oltalmazva köpenyével. (Fot. Alinari 20504). Ez azonban egészen más­fajta festés, mint a mi képünké. Páduai, squarcionesco eredettel hozható ösz­szefüggésbe gyűjteményünknek egy másik képe, amely az előbbit báj és derű dolgában felül­múlja: Carlo Crivelli verőfényes, aranyos pom­pájú Madonnája ez (95. sz.), tempera, az Ester­házy-gyűjteményből. Lanzi és Ricci ugyan azt állítják, hogy Crivelli a Jacobello del Fiorenek volt tanítványa, mert forrásuk, Ridolfi röviden megjegyzi: „Carlo Crivelli e Donato Vene­­ ziano, questi furono discepoli di Jacobello."1 Csakhogy Jacobello már 1440-ben­ meghalt, Crivelli pedig ez időben még nagyon fiatal lehetett. Igaz, hogy nem ismeretes születé­sének éve. Crowe és Cavalcasellenél, bár ők stílusának irányában a régibb Vivariniakét ismerik fel, mégis találunk már utalást Squar­cionere, míg Morelli, támaszkodva a veronai Museo civicoban levő (370. sz.) Madonna­képre, amelyet ő Crivelli legkoraibb képének tart,s határozottabban hangsúlyozta, hogy Cri­velli nevelkedését Squarcione paduai iskolájára kell visszavezetni. Csakugyan squarcionesco jellegűek Crivellinek nagy türelemmel és szere­tettel kidolgozott és előszeretettel alkalmazott gyümölcsfüzérei és dús mellékholmija. Még meggyőzőbben szól emellett az, hogy Crivel­linek különben könnyen felismerhető, kivált korai képei annyira hasonlítanak Gregorio Schiavone műveihez, hogy ha a veronai Ma­donna-képen nem volna meg a névaláírása s annak eredete csak stíluskritikailag volna meg­állapítható, úgy bizonyára Gregorio Schia­vone művének tartanák. Viszont például a londoni National Gallery-ben levő Madonna a gyermekkel (904. sz.) Crivellinek neve alatt szerepel (jegye: A. P.). Gregorio Schiavonet nemcsak Scardeone krónikás egyenest Squar­cione tanítványának mondja,­ hanem ő maga is ilyennek szereti magát képein feltüntetni.­ Ennek a plauzibilis okfejtésnek azonban ellentmond Crivelli legkoraibb képeinek egyike, Krisztus arca szt. Veronika kendőjén, a paviai Malaspina-gyűjteményben, amely hiteles, mert aláírással van ellátva : Opus Caroli Crivelli V.1i 1 Geschichte der italienischen Maierei. Német for­dítás. 1873. V. k. 338. 1. 2 Dario da Trevisóról még a legrégibb páduai guidák, Rosetti, Brandolese, Moschini sem tudnak semmit. A két első hallgat róla, az utóbbi külön hangsúlyozza (Della pittura in Padova, 63. 1.): „de Dario non c'é ch'io sappia opera verona".­­ Nyilván ez a Frizzoni- Salis-féle Pietà indította Lermolieffet arra, hogy ugyancsak Dario da Trevisónak tulajdonítsa a velencei Accademia di belle Arti-ban levő angyali üdvözletet is (606. és 608. sz. — Azelőtt Alvise Vivarini (!) gyanánt szerepelt s mint ilyent reprodukálja Lafenestre, Venise, 98. 1.­ Holott ez a 606., 608. sz. angyali üdvözlet és a Frizzoni-Salis-féle Pietà talán egy és ugyanazon festőnek, Montagnananak műve. A leg­újabb keltű, 1904. évi katalógus nem éppen szerencsés módon Bernardo Parentinónak tulajdonítja. 182­ 1 Carlo Ridolfi: Le Meraviglie deli' Arte. Venetia. 1648. I. 19. 1. 2 L. Paoletti: Raccolta di documenti inediti. Padova, 1895. fasc. II. 9 1. 3 Lermolieff: Kunsthist. Studien der italienischen Maierei. I. 362. 1. 4 Bern. Scardeone. De antiquitate Urbis Patavii. Basil. 1560. Fol. 370. Kristellernél, Mantegna, 502. 1. 5 Így főmű­vén a londoni National Gallery-ben (630. sz.): Opus Sclavoni Discipuli Squarcioni; trónoló Madonnáján Berlinben (1162. sz.) : Opus Sclavoni Dalmatici Squar­zioni és a torinoi Regia pinacotecában levő Madonna­ képén: Opus Sclavoni Dalmatici Squarcioni S. (Scolarii ?) 6 Képét 1. Zeitschrift für bildende Kunst, XII. 1901. 228. 1.

Next