Lyka Károly szerk.: Művészet 5. évfolyam (Budapest, 1906)

4. szám - Lederer Sándor: A Szépművészeti Múzeum olasz mesterei I.: A velencei festők

Lederer Sándor mekkel, Szt. Jánossal és a donátorral, 77. szám, melynek szerzője erősen palmesco jel­lege és komoly stílusa dacára mindeddig még nem volt közelebbről meghatározva és azelőtt a katalógusokban rövidesen „Velencei iskola a XVI. századból" néven szerepelt. Bármily vonzó is lenne a képet ezen a helyen megbeszélni, ezt a korszerinti sorrend és szerves összefüggés szempontjából mégis későbbre hagyom és majd újra rátérek, mikor Palma Vecchióról és az ő köréhez tartozó festőkről beszélünk, annál inkább, mert a kép szerzője egy Previtalinál későbbi festő, ki Palma tanít­ványának Bonifaziónak és a többi Palma­követőnek kortársa. Previtali azoknak a renaissance-kori művé­szeknek egyike, akiknek kiválósága és tudás­beli ereje a technikában nyilvánul. Színe is ragyogó s megvan az a világító ereje, amely a régibb velencei iskolának soha meg nem tagadott sajátsága. Örömteljes vonzódással viseltetik a tájkép iránt. A bergamói S. Spirito­templom Szt. János-oltárképén, amely 1515-ből való, kettős vízesés zuhog. Némely Madonna­képének hátterét bájos parkok alkotják. E táj­kép-hátterek rendszerint világos-zöldek s lom­bos fái nem átlagos, hanem botanikailag meghatározható valóságos fák. Nyílt kérdés marad, vájjon Andrea Previ­tali azonos-e azzal a festővel, aki magát Andrea Cordegliaghinak nevezi. Crowe és Cavalcaselle úgy vélekednek, hogy e kettő egy. Morelli erélyesen tiltakozik e felfogás ellen s azt mondja, hogy itt két külön egyéni­séggel van dolgunk. Mégis Crowe és Caval­caselle felfogása látszik mindjobban érvénye­sülni. Gustav Ludwig dr. a két név azonossága mellett tör lándzsát, a többi közt a követke­zőkre is hivatkozva: „A londoni National Galleryben levő, Andrea Cordellengi jegyű képnek pontos ismétlése megvan a velencei S. Giobbe sekrestyéjében, ez ugyan nincs névvel jegyezve, de minden műértő Andrea Previtalinak tulajdonítja. Azonkívül van Vicen­zában Porto grófnak egy Madonnája, az ado­mányozó képmásával, gazdag tájrészlettel, amelyen ez a jegyzés olvasható: Andreas. C • A • DI • Joannis. Bellini. P. Viszont a lon­doni National Galleryben van egy ellentmondás nélkül Previtalinak tulajdonított jegyezetlen kép, amelynek Madonnája és tájrészlete pon­tosan egyezik Porto gróf vicenzai képével, csak az adományozó képmása eltérő. Kétszer is ismétlődik tehát az az eset, hogy oly képe­ket tulajdonítanak Previtalinak, amelyek azo­nosak Cordelleagi névjegyzéses képeivel".­ E két példához egy harmadikat is csatol­hatunk: Egy Madonna, az adományozó kép­másával, amely kevéssel azelőtt még Charles Yerkes birtokában volt, most a newyorki Metropolitan-múzeumé­s ezt a jegyzést mutatja: Andrea C. A. Disci. Jovanis. Bellini. P.2 Az adományozó megmásított képmásával viszont­látható Milanóban Frizzoninál, ezzel a név­jegyzéssel : M. CCCCC. VI. Andreas. Bergom. D. I. B. Pinxit. Ez a bizonyíték nyomósabb a két előbbinél, mert míg amott Cordelleaginak egy-egy szig­nált képét látjuk egy-egy szignálatlan, Previ­talinak csak éppen tulajdonított képe mellett, itt mindkét párhuzamos kép névjegyzéssel van ellátva. Ez a háromszor ismétlődő azonosság Pre­vitali és Cordelbeaghi azonosságát látszik bizo­nyítani s növekszik Gustav Ludwig dr. ama véleményének valószínűsége, hogy a Corde­gliaghi név csak éppen afféle sopranome. Previtalit olykor értékén felül becsülte a helyi műkritika. Andrea Pasta3 azzal emeli ki jelentőségét, hogy utal arra, hányszor tulaj­donították Previtali műveit mesterének, Belli­ninek. Fr. Maria Tassia szerint azt lehet állí­tani, hogy a szín és a kontúrok bája és gyengédsége dolgában felülmúlta tanítómeste­rét. Túlzott álláspontot foglal el Rio, midőn azt állítja, hogy Previtali odáig fejlődött, hogy bizonyos tekintetben felülmúlta a Giov. Belli­nitől eltanult tökélyt, vagy Lanzi, aki őt csaknem egy színvonalra helyezi Palmával. Sokkal helyesebb, ha nem Palmával, hanem Lottóval állítjuk szembe, akit ugyan sem felül nem mult, sem el nem ért, de akivel 2­32­ 1 Jabrb. der kgl. preuss. Kunstsammlungcn. Beihcft zum XXIV. Band. 1903. p. 01. 2 L Berenson cikkét a Rassegna d'Arte-ban, 1900. VI. fasc. marzo. 3 Le pitture di Bergamo. 1775. 4 Vite de pittori etc. bergamaschi, 1793. p. 44.

Next