Lyka Károly szerk.: Művészet 5. évfolyam (Budapest, 1906)

5. szám - Lederer Sándor: A Szépművészeti Múzeum olasz mesterei I. - A velencei festők

A SZÉPMŰVÉSZETI MÚZEUM OLASZ MESTEREI I. A velencei festők. (Folytatás.) Idén Vasari Giorgione haláláról ír,­ „mely nagy vesztesége volt a világnak és őszinte gyászba ejtette barátait, akik jeles tulaj­donságaiért szerették", hozzá­fűzi, hogy „e nagy fájdalom közepette mintegy vigaszt jelent az a körül­mény, hogy két jeles tanítványt hagyott hátra: Sebastiano Venezianót, aki később Rómában pápai pecsétőr lett, és a Cadore-beli Tizianot". Valóban, Tiziano mellett Sebastiano del Piombo a legkitűnőbb örököse Giorgione stílusának. Sebastiano Luciani­i művészi fejlődése sok érdekest rejt magában. Vasari­ szerint eredeti­leg nem is festőnek, hanem zenésznek indult. Művészete elemeit az akkor már agg Giovanni Bellinitől tanulta, később Giorgione tanítványa lőn é s oly sokáig dolgozott nála, hogy ideje volt festési módját legnagyobbrészt elsajátítani". Jel­lemző erre, hogy Giorgionenek a bécsi udvar képtárban levő ú. n. Napkeleti bölcseit makacsul és sokáig Sebastiano del Piombo művének tartották, viszont Sebastiano velencei Chriso­stomo-képét mindig Giorgionénak szerették tulajdonítani. Legkoraibb kimutatható képe egy Pietà, amely egykor a Galleria Mantrin­ban volt, most Lady Layard gyűjteményében van Velencében (Alinari 13599), amelyet Layard — azt hiszem — még Cima műve gyanánt vett. Csakugyan inkább Cimára, mint Belli­nire emlékeztet, miért is Morelli, Berenson és Propping Sebastianót Cimával is vonatkozásba hozták. Ezen a képen azonban a tájrészlet bellinesco jellemvonásokat mutat. Szinte szen­zációszámba ment, midőn a festménynek Mol­teni által végzett restaurálásakor kibetűzték aláírását: opus Bastiani Luciani discipulus Joannes Bellinus. Csupán négy különálló szent képe — a velencei S. Bartolommeo-templom­ban — (újabban lefényképezte ezeket Ander­son) kapcsolja össze e korai idejét fejlődésé­nek feltüntetése nélkül, a velencei S. Giov. Chrisostomo-templom immár mesteri főoltár­képével, amely egyike Velence legszebb fest­ményeinek s egészen giorgionesco stílusban készült 1509 körül, közvetlenül Sebastianónak Rómába való költözése előtt. Mert 1510 körül Agostino Chigi pápai bankár s biztos ítéletű mecénás Rómába hozta őt, ahol eleinte Rafaelt követte (lásd rafaellesco arcképeit s a rafaeli motívumokban bővelkedő Szent családot Ná­polyban). De Rafaellel való versengésében nem-­ ­ Giorgione életrajzában, 2­­031-ben. Ezért nevezik del Piombónak, mert a pecsét ólom volt s a pecsétőri hivatalt "Uffizio del Piombo"-nak hívták. A „frate Piombator" tisztje volt a pápai hullákat ólompecséttel ellátni s kapott ezért évi 800 scudót. Sebastianónak azonban ebből az összegből 300 scudót versenytársának, Giovanni da Udinenek kellett juttatnia. (L. Vasari.)­­ Atyját Luciano de Lucianis-nak hívták. De Olasz­országban azon időben a családi név csupán okiratokban került használatra. 4 Sebastiano del Piombo életrajzában.

Next