Lyka Károly szerk.: Művészet 6. évfolyam (Budapest, 1907)

6. szám - Lederer Sándor: A Szépmuvészeti Múzeum olasz mesterei 2. A milánói iskola és Leonardo

A Szépművészeti Múzeum olasz mesterei Ferrari műve.­ Holbein munkájának tartották a Borghese-gyűjteményben Rafaelnek egy arc­képét, talán mesterének, Peruginonak kép­mását,­ egy másik arcképet pedig, Andrea del Verrocchioét, amelyet tanítványa, Lorenzo di Credi festett, egy Holbein-festette Luthernek vélték. Viszont Sieur de Morette drezdai arc­képét, amely Holbein műve, Leonardo fest­ményének tartották, az ábrázoltban pedig Lodo­vico Sforzát látták, míg végre Rumphr valódi szerzőjének vissza nem adta..­ A mi pietá-képünk középterén Krisztus holt­teste nyugszik anyja élén, akinek a másik két Mária segédkezik. Nikodémus a fejét támogatja, mellette János áll, Nikodémus mögött a rima­tiai József, kezében a töviskoronával, a holt­test lábánál pedig Mária Magdolna térdel. A baloldalon négy alak feje tölti ki a teret, a jobboldalon a keresztrefeszítés színhelyéről leérkezett s levonulóban levő auditorok, mint­egy tizenöten, adják a kép csoportjait. A középtéren a leáldozó nap veti fényét Jeru­zsálemre. A jobboldalon levő arany-nyakláncos alak nyilván arckép, amiről arra következtethe­tünk, hogy ez a kis festmény fogadalmi kép volt. A Golgota megragadó tragédiáját a mester inkább az epikai elbeszélő szélességével adja elő, semmint a drámai erő súlyával. A részt­vevők arca nem annyira a szívetrázó keservet és megrendülést, mint inkább szeretettel átszőtt bánatot tükröz. A kissé merev, szinte fagyott­nak látszó holttestre nem találunk Borgognone munkásságában egyéb példát, mint az ő korai Feszületét a paviai certosában (aláírással és 140­0. mag 14-gyel jelzett mű, fot. Brogi (1304), mert egy másik pietája, amelyet eredeti helyé­ről a paviai S. Rebecchino-templomból a lon­doni National Gallery szerzett meg s amely egykor az ottani 298. számú oltárképeknek koronázó része volt, állítólag a tengerbe sülyedt.­ János mélyen átszellemült alakja ugyanazt a típust mutatja, mint a Certosában levő korai sz. Ambrus-kép két ifjú szentje: Protasius és Gervasius (Alinari 14607)s szakasztott ugyanez a típus ismétlődik még a minden valószínűség szerint legkéseibb képén is, Mária mennybe­menetelén, amely Ambrosii logogni 1522 jel­zéssel a Brerában van elhelyezve (Brogi 2103), ahova a nervianói Incoronata-templomból ke­rült. A mi képünk Nikodémusa és a Lodiban levő kép (Bemutatás a templomban) szent Józsefe szinte egyazon modell nyomán készült. Mag­dolna-típusát ismerjük Mária-képeiről. Ugyanez a lombardiai kedvesség sugárzik róluk, ugyan­ilyen típusú az imént említett Mennybemenetel lunettájának koronás Máriája, ilyen a brerai névjegyzéses Rókuskép felhők közt levő isten­anyja (fot. Montabone 211) s ilyen — fokozot­tabb átszellemültségben — az Adolf Thiem műbarátnak (S. Remo) tulajdonában levő, kis­dedét szoptató Madonna (fot. Dubray) és a milanói Museo Borromeóban levő Madonna (Marcozzi 2103). Egyebekben Borgognonera vall az ezüst­szürke testszín, a ruha omlós zománca, amely a test színével erős ellentétet ad, a dicsfények aranytól csillogó dísze, a főalakok aranyos szegélyű ruhája. Az arany régieskedő hasz­nálata kiterjed az alakok hajfürtjeinek fényére és a fákra is, sőt a felhők és a táj verőfényes részei is csillámló aranyban fürödnek. S ez a táj viszont teljes rokonságot tart a Brerában levő, S. Satiro-templomból származó Rókuskép tájrészével (fot. Montabone) s a paviai Scuola delle belle arti-ban levő „Krisztus, karthauzi barátokkal" c. festmény tájával (fot. Anderson). Ambrogio Borgognonet Vincenzo Foppa tanítványának tartják. Midőn Foppa egyik pietáját, amely a berlini Kaiser Friedrich Museumban van s amelyet rongált állapota miatt a raktárban őriztek s csak nemrég füg­gesztettek ki, egy Hanfstangl-féle fénykép nyomán itt reprodukálom, azt hiszem, hogy ezzel szemlélt­­etővé teszem Ambrogio Borgo­gnonenek Foppától való s a mi képünkön is nyilvánuló függését. Foppának nagyméretű berlini képén (Kat. 1904. I. 133. sz.) Nikodé­mus köpönyegének szegélyén látható a mester névaláírása is: Vincentius de Phop.­pinxit. Azonkívül e kép kétségtelenül azonos azzal, amelyet Antonio Albuzio 1770 táján még ere­deti helyén, a S. Pietro Gessate-templom 1 Lermolieff, III. 126. 2 Lermolieff, III. 242. 3 Woltmann: Holbein. 1876. I. 427. II. 124. * Calvi: Notizie, II. 247. és Crowe ffe Cavalcaselle, VI. 57.

Next