Lyka Károly szerk.: Művészet 8. évfolyam (Budapest, 1909)

1. szám - Hazai krónika

Hazai krónika szerényebb keretek között mozog is, nem eléged­hetik meg azzal, hogy akkor lásson egy-egy kiállí­tást, amikor a véletlen a fővárosba viszi. Ma már nemcsak a vidéknek, hanem a művészetnek és a művészeknek is közös érdeke vidéki kiállításoknak a rendezése. A vidéki nagyobb városok közönsége a maga egészében csakis akkor válik igazán mű­pártoló közönséggé, ha a művészek ezt a műpártoló közönséget a maga fészkében keresik fel. A művé­szek is csak akkor adhatnak túl a fővárosban már el nem helyezhető fölös termésükön, ha nem kicsiny­lik le a vidéki közönséget, hanem azt évről-évre felkeresik, ha megtanítják ezt a vidéki közönséget arra s hozzászoktatják ahhoz, hogy ne csak a divatban, külsőségekben utánozza a fővárost, ha­nem a tartalmasabb és a komolyabb szellemi élet kielégítésében is a fővárosi közönségnek azt a ré­szét tekintse példányképül, amely a kultura fejlő­désével kívánja a magyarság érdekeit istápolni s az országot erőssé és hatalmassá tenni. A vidéki nagyobb városok között Debrecen volt az első, amelyben a képzőművészetek állandó otthont találtak. A Debreceni Műpártoló Egyesület 1902-ben alakult meg s céljául a műízlés neme­sítését, a műszeretet terjesztését s ezáltal a hazai képzőművészet minden ágának felkarolását, szellemi és anyagi érdekeinek előmozdítását tűzte ki. Ezt a célt az egyesület azáltal kívánta elérni, hogy 1902 óta minden esztendőben egy, körülbe­lül három héten át nyitva tartott kiállítást rende­zett. Ezt a kiállítást az egyesület tagjai díjtalanul, a nagyközönség pedig nagyon csekély díj fizetése ellenében látogathatta. A kiállítások tartama alatt műtörténeti, esztétikai és egyéb aktuális felolvasá­sokat és szabad előadásokat rendezett. Különös gondja volt arra, hogy mindkét nembeli tanuló ifjúság ezeket a kiállításokat minél tömegesebben látogassa osztályonként, a tanárok vezetése alatt. Gondoskodott arról, hogy az ifjúságnak vagy a vezető tanárok, vagy az egyesület választmányának tagjai közül egyik-másik tartson megfelelő oktató magyarázatot. Közvetítette a művásárt. Maga az egyesület is évenkint 8—10 műtárgyat vásárolt a kiállítás anyagából s ezt tagjai között kisorsolta. E részben olyan sisifusi munkát végzett, amiről csak annak van sejtelme, aki hasonló dolgot próbált. Ha a vidéken újabb egyesület vagy társaskör alakul, annak a tagjai sorába mindig abból az ezer emberből lehet verbuválni néhány százat, amelyik ezer emberből egy vidéki városban létező 10 —15 egyesület és társaskör minden tagja kikerül. A vidéki nagyobb városokban is az az intelligens középosztály 1000 —1500 emberből áll és mindig ez az 1000—1500 ember az, amelyből a szín­házba járó publikumtól kezdve kikerül valamennyi egyesület és társaskör valamennyi tagja. Ezeket tehát akkor, amikor egy újabb egyesület alakul, ismét újabb tagsági díjjal megadóztatni, valóságos merénylet, így azután nem csoda, ha a debreceni műpártoló egyesületnek is mindössze 230—270 tagja van évenként, akik fejenként 5 korona tag­sági díjat fizetnek. Tessék most már elgondolni, hogy a tagsági díjakból befolyó évenkénti 1200 korona jövedelemből hogyan lehet kiállítást ren­dezni, műtárgyakat vásárolni s hogyan lehet az egyesület célját távolról is megközelíteni. A debre­ceni műpártoló egyesület akként oldotta meg ezt a nehéz kérdést, hogy ehhez az 1200 korona tagsági díjhoz hozzávette a kiállítások belépti díjából be­folyó 5 — 1 100 koronányi csekély jövedelmet s ki­járta, hogy Debrecen város, amely évszázadokon át annyit áldozott már a magyar művelődésért s amelyhez soha senki sem fordult még hiába a kul­túra érdekében, évenként 1000 koronával járuljon az egyesület nemes céljaihoz, így aztán sikerült az egyesület számára évenként 2600— 2800 korona bevételt teremteni, amelyből fedezhetők voltak nem­csak a kiállítások költségei, hanem azonfelül még minden évben jutott 800 1000 korona arra is, hogy maga az egyesület vásárolhasson műtárgyakat a tagok közt való kisorsolás céljaira. A debreceni műpártoló egyesület 1902-től kezdve minden évben rendezett egy kiállítást, sőt 1903-ban még egy amatőr­ kiállítást is. A rendes évi kiállí­tásokat természetesen nem tisztán a maga erejéből rendezte, hanem főkép az Országos Magyar Kép­zőművészeti Társulat segítségével, amely minden­kor a legnagyobb készséggel megfelelő segítséget bocsátott az egyesület rendelkezésére a cégből, hogy a kiállítás eredményes, tanulságos és kellő szín­vonalon álló legyen. Egy alkalommal, 1907-ben, a Nemzeti Szalon igazgatósága vette át e tekintet­ben az Országos Magyar Képzőművészeti Társulat pártfogó szerepét. Most már az a kérdés, hogy ennek a küzdel­mes 8 évnek volt-e eredménye , volt-e haszna, ér­demes volt-e a vezetőknek annyit küzdeni és fára­dozni ? Mindenesetre érdemes volt. Mert ha egyéb eredményt az egyesület el nem ért is, annyit min­denesetre elért, hogy a debreceni intelligenciának ma már mintegy életszükségletévé vált, hogy esz­tendőnként legalább egyszer egy színvonalon álló képzőművészeti kiállítást a saját otthonában láthas­son. Az évről-évre növekvő fiatalságba sok fárad­sággal, de mégis sikerült belenevelni egy bizonyos esztétikai érzést, a­mely visszaborzad a lakások falait ezelőtt pár évvel még sűrűn borító olajnyo­matoktól és szívesebben ékesíti falát a legegysze­rűbb, pár vonásból álló, de eredeti rajzocskával. Eredményül kell feljegyeznünk azt is, hogy éven­ként átlag 4000 korona értékű,­­ az egyesület 8 évi fennállása alatt összesen 28.407 korona ér­tékű kisebb-nagyobb eredeti művészi alkotás maradt meg városunkban s ekként ha nem is kincseket, de legalább morzsákat juttattunk azoknak a magyar művészeknek, akikre büszkék vagyunk s akiket szeretünk. A művásárban mindenkor Debrecen város

Next