Lyka Károly szerk.: Művészet 9. évfolyam (Budapest, 1910)
3. szám - Lázár Béla: Az Andrássy-úti Babocsay-villa
AZ AISDRÁSSY-ÚTI BABOCSAY-VILLA ndrássy úti sétáinkon önkénytelenül a villákra terelődik figyelmünk. Eleinte szórakozottan nézdelődünk. Az olasz villák oszlopos bejáróikkal, a kilátó tornyocskás román váracskák, a barokk fia-paloták gipsz Atlaszaikkal és cifra loggiáikkal, a sok szabályos ablaksor, melyek mögött kétségtelenül rosszul megvilágított szobák búslakodnak — mind, az unalomig ismert hazugság valahány! Nem is kötik le figyelmünket. Nem keltenek fel életérzéseket bennünk. Nem vagyunk beléjük. Pedig az épület hatása csak olyan lélektani törvényeken épül fel, mint a szépművészet más formái. Itt is az optikai képekhez fűződő érzelmek hatása alatt képzeletünkben kifejlődő belső utánzás szerzi a művészi élvezetet. De a mi villasorunk közt belső utánzásra nem hív fel semmi. Nem keltenek érzelmeket, melyek képzeletünket megindítsák. Mi ennek az oka ? Mert ezek az épületek belső ellentmondásban szenvednek, nem a modern ember mozgás-és testérzeteinek kifejezései, ritmusuk nem egyezik meg korunk érvelésével. Pedig a modern művészi épület csak oly művész formaképzeletéből foganhat, akinek képzeletét éppen a modern ember mozgás és testérzetei sugalmazzák; ezekkel harmóniában gyúrja át az anyagot, formálja azt új formákba, az új szükségleteknek megfelelően. E feltétel teljesülése nélkül pedig nincs együttérzés, nincs eggyéválás, hiányzik a műélvezet alapfeltétele. Minden korban az életérzések teremtik a stílust. Aki aztán a műalkotást megillető érdeklődéssel közeledik az Andrássy-út utolsó villájához, az Árkay Aladár tervezte Babocsayvillához, hirtelen egy sajátos hatás rabja lesz. Azonnal megérzi, hogy itt egy finoman, sőt magyarosan érző, eredeti képekben gondolkozó művész alkotásával került szembe. Halk, de derűs, élénk és kecses ritmusba fogott dallamok szállanak felénk. Megérezzük, hogy itt harmónia keletkezett, mert egy modernül gondolkozó építtető került össze egy, a modern embert megértő építésszel, s e harmóniából szépségek fogantak. Az építtető igen fontos faktor, hogy Ruskinnal szóljak, ez esetben amolyan „emberhez méltón élő ember", akinek nem frázisok kellettek, hanem igazságok s szerencsésen megtalálta azt, aki ez igazságokat a kellő formanyelven fejezze ki. I 15 AZ ÓBUDAI HAJÓGYÁR RAUSCHER LAJOS RÉZKARCA