Lyka Károly szerk.: Művészet 15. évfolyam (Budapest, 1916)

Tavaszi szám - A Képzőművészeti Társulat tavaszi kiállítása

már messziről jól láthatóvá, kifejezővé tegye alak­jait. Zala a tehetsége és élete javát szentelte annak a nagy műnek, amelynek e dombor­művek a kiegészítő részei. A hosszú, küzdelmes munka gyengébb embert talán ellankasztott volna: ez a dombormű-sorozat azonban Zala minden mintázó­ sajátságát azon a szinten mu­tatja, amelyen az emlékmű számára készített többi, sajátkezű nagy bronzműve áll. A jobboldali nagy terem a­­ Független Mű­vészek­­ csoportjáé. Ide is jutott néhány szo­bor, még­pedig különféle anyagból formált plasztikai művek. Damkó József, régtől ismert terrakotta-mesterünk, ezt a nálunk kissé elhanya­golt anyagot míveli s ezúttal három női fejet for­mált égetett agyagból. Piciny, nipp-szerű, ren­deltetésű bronzok kerültek ki Kopits János műhelyéből. Beszédes László gipszöntvényei is erre az anyagra utalnak. Istók János bronzból való kutyáját már reprodukálta a «Művészet», Tenkács János portré-szobrokkal szerepel. Egy régóta szereplő művészünk, Kiss György, hábo­rús jelenetet, egy lováról lebukó hőst öntött bronzba. Míg Kiss realista célzatú, Keleti Sán­dor szintén kisméretű szoborcsoportja inkább kötött formájú. a többi tér a festőké. A festők sorában is a legkülönfélébb tech­nikájú művek kerültek egymás mellé, holott a régibb kiállításokon az olajfestmény, a vízfest­mény, a pasztell szigorúan elkülönödött. Ok nélkül, mert amint itt látható, maga a tech­nika még nem jelent hátrányt. Szépen tanul­mányozható ez Koszkol Jenő pasztelljein, amelyek olajfestmények közé kerülve, éppen nem bizonyultak sem bágyadtaknak, sem vér­szegény színűeknek, holott a pasztell oly ember

Next