Lyka Károly szerk.: Művészet 17. évfolyam (Budapest, 1918)

Tavaszi szám - A tavaszi kiállítás

A TAVASZI KIÁLLÍTÁS M­inden jel arra mutat, hogy az 1918. tavaszi kiállítás lesz a Képző­művészeti Társulatnak utolsó háborús kiállítása. Talán búcsút mondhat már a Társulat a Szépművészeti Múzeum ama, kiállítás céljaira alkalmatlan helyiségeinek, amelyekben a vi­szonyok kényszerítő erejénél fogva a mostani tavaszi tárlatot rendeznie kellett. De maga az a tény, hogy mostoha körülmények közt sem akadt meg az ország legnagyobb művészeti egyesületé­nek munkája, sokatmondó. Alkalmazkodni kellett a körülményekhez, le kellett mondani egyről­másról, sok mindent meg kellett szorítani, a fő azonban, hogy tovább folyt a munka s ez a jövő szempontjából igen fontos. Annál fontosabb, mentül inkább meggyőznek minket maguk a tények, hogy a magyar művészek valóban neve­zetes feladatokra vannak hivatva s e hivatásra fel is készültek. Gondoljunk ama sikerekre, amelyeket művészetünk Európa jelentősebb fő­városaiban a világháborút megelőző években elért; hinnünk és bíznunk kell, hogy különleges fajsúlya ezután is érvényesülni fog. Ám maradjunk a jelennél s feladatunkhoz híven számoljunk be a legújabb tavaszi kiállí­tásról. Nem kritikát adunk az alábbiakban, ha­nem csupán a kiállítás anyagát vetjük áttekintő szemle alá, rámutatva arra, hogy miféle tárgy­körökből hozták művészeink mondanivalójukat. E szemle emlékeztető gyanánt szolgáljon azok­nak, akik a kiállítást megtekintették, objektív tárgymutató gyanánt azoknak, akiknek a tárlat megtekintése nem állt módjában. A kiállított szobrok és festmények (építé­szeti rész ezidén sincs) a Szépművészeti Mú­zeumból kihasított részben nyolc termet tölte­nek be. Szemlénket az első számú teremben kezdjük. Ebben e teremben, a szoborcsarnoktól jobbra, mindjárt az első kép egészen a jelené, hábo­rús aktualitású: Markó Ernőnek egy orosz fo­goly­típusa. Juszkó Bélának Tagliamento-mel­léki kompozíciója hasonlóképen a háborúból való tárgy. Jóval békésebb jellegű egy sor élet­kép, amelyeket Kóbor Henrik, Béli Vörös Ernő, Nádler Róbert, Jámbor Lajos, Rottmann Mozart, Podvinec Erzsébet, Wolff Károly festett. Egy sor oly festmény csatlakozik ezekhez, amelyek­nek tárgya legfőképpen az ember, tehát arc­képek, tanulmányfejek. Arcképet állított ki Benczúr Gyula, Merész Gyula, Glatter Gyula, Endrey Sándor, Frank Frigyes, Burghardt Rezső, Balló Ede, Kunffy Lajos és Papp Sán­dor. Tanulmány fejet s rokontárgyú festményt Missák Edit, Gaál Ferenc, Szenes Fülöp, Bed­nár János és Kallós Árpád. A vásár tarka éle­tét mutatja be Pörge Gergely, alakokkal bőví­tett városképek Gy. Sándor József és Kóbor Az Orsz. Paed. Könyvtár és Tanszerm­úzeum, Gyertyánffy-könyvtára. PÁLLYA CELESZTIN ITATÓ

Next