Milos Bazovsky csehszlovák festőművész kiállítása (Műcsarnok Kamaraterme, Budapest, 1957)

E sajátosan egyéni hangú szlovák festőművész képei bizonyára valami szokatlan s új dolognak tűnnek majd a budapesti közönség szemében. Nem is kétlem hát, hogy a kiállítás látogatói közül sokak­ban fölmerül a kérdés: „Vajon ki ez a piktor? Hol szerezte képzőművészeti alapműveltségét? S volta­képp mit akar mondani és kifejezni a műveivel?“ Bazovskÿ bátor s a hagyományostól elütő egyéni ábrázolásmódja, amely azonban csak látszólag mond ellent a mi mostani — realista — törekvésünknek, valóban magyarázatra szorul, aminthogy közelebb­ről meg kell világítanunk Bazovskÿ bonyolult mű­vészi egyéniségét is. Csakugyan a legelején kell hát kezdenünk... Azzal, hogy előbb fölvették a buda­pesti Képzőművészeti Főiskolára, majd a prágai akadémián tanult tovább. Ott 1919-től 1924-ig több tanárnak a kezén ment át. Ezek a régimódi urak azonban — kiváltképp Loukota és Pirner — mégis­csak átadtak neki egy-egy maréknyi szakismeretet és a XIX. századnak ma már elképzelhetetlenül becsületes-aprólékos rajztudásából is valamennyics­­két. S bármennyire kurtán-furcsán hangzik ma , Bazovskÿ nem szállt szembe ezzel az iskolával. Akadémiai tanulmányai idején, de később is, művészi pályafutásán mindvégig a rajz volt számára az a fundamentum, amelyre szinte megdöbbentően maga­biztos és nagyvonalú művészetét fölépítette. Fölé­nyes és merész rajztudása köti őt a valóság talajához, s ez közvetítette azt a sokat emlegetett, csodálatos és egész életművére jellemző kapcsolatot is, amely az emberekhez, a tájhoz és a világ dolgaihoz fűzi. Művészi fejlődésének bármelyik szakaszát vegyük is szemügyre — márpedig efféle szakasz szép számmal volt a művészetében, mert ő mindenkor útkereső volt,és szünetlen alakítgatta és csiszolgatta kifejező­­eszközeit —, azt tapasztaljuk, hogy a festőművésszel párhuzamosan a rajzolóművész is formálódott, fejlő­dött benne. Vagy hogy szabatosabban fejezzük ki magunkat: Bazovskÿ, a rajzoló, új világokat tárt föl s megnyitotta az utat a festő Bazovskÿ előtt. Igazán élvezet és gyönyörűség ma az ő sok tucatnyi vázlat­könyvében és régebbi rajzainak százai közt lapoz­gatni, böngészni. E vázlatok és rajzok szellemesen, szenvedélyes érdeklődéssel tanulmányozták és ábrá­zolták az embert legjellemzőbb pillanataiban, hely­zeteiben és mozdulatai közben, egyszersmind — pontosságuk és megkomponáltságuk révén — lehetővé tették a művész számára, hogy idő­jártával eljusson a valóságnak teljesen költői tolmácsolásáig, oda, ahol a szép vonalvezetés meg az egyszerűségnek és az összefoglaló sűrítésnek a képessége már a keleti rajz­­mesterekéhez hasonlítható. Ugyanilyen volt a fejlődése mint festőművésznek is. De az iskolának itt nem sokat köszönhetett. Sokkal különb tanítómestere volt: egyfelől a modern cseh festészet gazdagon virágzó hagyományainak ékes példája — élén Slavícekkal és főként Preislerrel, aki ekkoriban különösen közelállt Bazovskÿ szívéhez —, másfelől önnön ragaszkodása és hűsége a szülő­földjéhez. I Ha ideszámítjuk még a hazai képző­művészeti hagyományokat és viszonyokat is, nem csodálhatjuk, hogy a realista, majd realisztikus­impresszionista festői látásmód röpke periódusa után szükségszerűen eljutott művészetének első számot­tevőbb korszakáig, az úgynevezett monumentali­tásra való törekvésig. Ebben egyéni és alkotó módon Martin Benka példáját követte. A nagy formák keresése, a bizonyos fokig absztrakt idomok s az a sűrített színvilág, amelyen a hideg kékek, szürkék és okkerek árnyalatai uralkodnak, a leleményesség és a mély érzelmi tartalom, a népnek és a hazának őszinte szeretete c íme, ezek Bazovskÿ eredendő értékei, amelyekkel segített betetőznünk az 1918 utáni szlovák képzőművészet fejlődésének e saját­ságos időszakát. Az, hogy nem tartott ki e szemléleti mód mellett, más lapra tartozik. Csakhamar észrevette ugyanis a merev díszítőelemekhez és stilizáláshoz vezető monu­mentális ábrázolás sziklazátonyait, s még idejében rájött arra is, hogy ez a művészi felfogás merőben ellentétes az ő dinamikus és robbanékony alkatával. Ezért aztán­­— nagyjából 1935-től — változtatni kezd művészi szemléletén, s ez 1938 táján konkrétabb és szilárdabb alakot ölt. A változás — korábbi szemléletéhez képest — elég nagy, mondhatni lényegbevágó volt. A kiegyen­súlyozott és hősi pátosz a mondanivalótól hovatovább közelgett az elmélyültebb és érzelmileg átforrósodott hangú alkotáshoz. Ezt a művészi törekvését leg­inkább talán a „balladai hangulat“ és az „ódás hang“ fogalmával jelölhetnénk. Színei is megváltoznak ez idő tájt: a tüzes meleg tónusok tartósan maguk alá gyűrik a monumentalitás időszakának hideg harmó­niáját. Bazovskÿ művészete szerkezetileg is gyöke­resen megváltozik. De egy dologban semper idem marad: hazaszeretetében s abban, hogy a tárgyakhoz továbbra is a vérbeli fölfedezők friss látásával közelít. Bazovskÿ szinte az egész esztendőt kint tölti a termé­szetben s az emberek között. Rajzol, vázlatokat készít, fest. Nem leltározza naturalista módon a valóságot. A maga módján látja. A költő szemével. A költőével, aki új valóságot teremt, utánozhatatlan és soha többé meg nem ismételhető művészi valóságot. Sokat, rengeteget írhatna az ember Bazovskÿ művé­szetéről. Bazovskyról, a nagy koloristáról, az egyik legnagyobbról, akit valaha is ismert a szlovák képző-

Next