"Boross Géza festőművész kiállítása (1959)

dolgozik a haza kulturális jóhírének öregbítésére, a vizuális közműveltség terjesztéséért. Boross Géza munkásságát se kíséri különösebb földindulás, égzengés, szorgalmasan és szinte észre­vétlenül érkezik pályájának egy-egy állomásához. S bár menet közben nem jelzik harsonák valamely ké­pének elkészültét, időnkénti megjelenése a nyilvá­nosság előtt mindig figyelemre méltó esemény. Nem mintha szereplései különleges meglepetéseket tarto­gatnának a közönségnek, a nagy nemzeti tárlatokon, gyűjteményes bemutatkozásai alkalmával nem cáfol rá régebbi műveire, nem hazudtolja meg magát, nem hoz semmihez se hasonlítható újat. Inkább a követ­kezetesség, a szerves fejlődés jellemző rá, festésze­tének egyre szélesebb skálájú kibontakozása, egyéni­ségének mind átfogóbb erejű megnyilatkozása, de lé­nyegileg alaptulajdonságainak, eredeti hajlamainak keretei között. Dikciós komolyságú hangvétel árad munkáiból, tömör kifejezés, súlyos mondanivaló, vér­mes kolorit áll össze bennük feszültséggel teli kép­egységgé. Amilyen mértékben terjed a tudományos világné­zet, tisztázódik képzőművészetünk múltja, olyan ütemben igazolódik Munkácsy öröksége, festészetünk népi realizmusa, legjobbjaink plebejus radikalizmusa, forradalmáraink harcos eszmevilága. Sokan provin­cializmust kiáltottak alföldi mestereink drámai láto­másaira, s utóbb a fennhéjázókról derült ki, hogy avult tantételeket képviseltek. Mert végül is a mű­vész a természet, az élet ismerete alapján vall ön­magáról, környezetéről, a lélek dolgairól, a táj szép­ A magyar képzőművészet gazdagságát - más mel­lett - még az is bizonyítja, hogy a legtöbbet reklá­mozott élművészekkel együtt jónéhány kevésbé is­mert, de nem kevésbé tehetséges festőnk, szobrá­szunk, grafikusunk is értékes életművet alakít ki az idők folyamán. Sokat lehetne elmélkedni azon, hogy miért éppen ez vagy az a valaki lesz korszakonként primus inter pares, első az egyenlők között. Zokszó és fejcsóválás helyett inkább örvendeni kell azon, hogy a sajtó és a hivatal kedvencei mellett számos kitűnő művészünk nem csekély eredménnyel alkot. Ez a fajta festőiség nem ismeretlen a magyar mű­vészet barátai előtt. Hosszú ideig nemzeti piktúránk leghangsúlyozottabb sajátságának éppen ezt a szen­vedélyes komorságot, kontrasztos színességet tartot­ták. A plein-air dogmatikusainak sikerült átmeneti­leg elterelni a figyelmet a romantikus művészi fel­fogásról, az érzelmek megjelenítésének módszeréről, viszont hagyományaink legnemesebbjét mégse töröl­hették le műtörténelmünk feledhetetlen lapjairól. Mostanában valahogyan minden számottevő törek­vés kezd a helyére kerülni, tradíciónk között se a pártoskodás, a csoportosdi állít fel rangsort, hanem a valóság visszatükrözésének intenzitása, az a mű­vészi tartalom, melyet a szív keservei, a test ere­dendő természetes rázkódtatásai, az ember hangula­tai és gondolatai tesznek hitelessé. Ma már nem le­het fölényeskedéssel elintézni a nép lelkéből lelked­­zett piktúrát, azoknak a festőknek a működését, akik­ben volt érzékenység és hit szót emelni Magyaror­szág három millió koldusáért, figyelmeztetni a társa­dalmi igazságtalanságra,­ségeiről, s van-e megörökítendőbb élmény a nép sor­sánál, a szegények reménykedésénél, az ártatlanok szenvedésénél, a szivárvány diadalívénél, a napsu­garak ragyogásánál? Soha még a leghanyatlóbb irányzat híveit se érte olyan megsemmisítő kudarc, mint a l’art pour l’art művelőit. Saját szüleményeik falták fel a céltalanul finomkodókat, az emberi mon­danivalóktól elvonatkozó sznobokat. Saját anarchiz­musuk bűvészinasai kergették ki a dekadensek Pan­­theonjából a morális tanulságoktól megriadt köderő­ket, a humanista kötelességekről tudni se akaró szé­pelgőket. A fejlődés ellenben a törvények hű meg­­hallóit emelte az élre, azokat, akik tudtak sírni és nevetni, átkozódni és buzdítani, búsulni és örülni, gyűlölni és szeretni. A szenvteleneknek, érzéketlenek­nek, önzőknek, a magukért valóknak csak az arisztok­ratizmus maradt, az önhitt félműveltek dermesztő magánya, egy elátkozott kis szigetecske, anakronisz­tikus rezervátum a legszentebb közösség közepén, a jövőjéért küzdő, átkos múltjától szabaduló haza la­kóinak viharzó tengerében. Az illedelmes szalonpiktúra nem képes már távol­tartani a művészeti élettől a forradalmi realizmus ha­tását. Megnőtt a népi szellemű műalkotások becsü­lete, a mai nemzedékek elődei között kezdik számon­­tartani az indulatosabbakat, a kesergőket, a bíráló­kedvűeket. Bár alaposan előkészített hadművelet fo­lyik - tudományban, publicisztikában, társas össze­jöveteleken egyaránt - Munkácsy oeuvrejének és fes­tői hagyatékának meghamisítására, az egykori nincs­telenek, a középkorba fulladt falvak, az agrárpro­letárok festészete egyre ellenállhatatlanabb tanulsá­gokra int. Ezek a tanulságok a maradandó művészet ismérveit példázzák, azt az elbitangolhatatlan igaz­ságot, mely a jó mű emberi és formai értékeit elvá­laszthatatlannak nyilvánítja. Boross Géza képeinek is inkább az atmoszférájában, lüktető ritmusában fe­dezhető fel a honismeret, semmint témájában vagy címében. Borongó színei, felvillanó fényei, görcsös figurái, el-elcsendesedő felkiáltásai évszázados nyug­talanságot, feloldatlan szorongást idéznek. Arról bi­zonykodnak, hogy népünk mai életérzésében sok min­den továbbremeg a tegnapok, az elmúltak megráz­kódtatásaiból, a dolgozó magyarság iránti szolida­ritás óhatatlanul megilletődötté hangolja a művészi vallomásokat.

Next