Ránki József - Roxi grafikus művész (Savaria Múzeum, Szombathely, 1963)

A Savaria Múzeum meghívja Önt RÁNKI JÓZSEF — ROXI grafikus művész emlékkiállításának megnyitására 1963. december 22-én, délután 12 6 órára Megnyitó beszédet mond VÁMOS JÓZSEF , a Magyar Szocialista Munkáspárt Vas megyei Bizottsága Agit.-prop. osztályának vezetője A nevetés él - ez lehet a mottója Ránki (Roxi) József életművének. Tehát ha azt mondjuk, műfaja a karikatúra, még nem jellemeztük pontosan. Mert a karikaturista humora lehet mosolygós, elnéző-megbo­­csátó, nemcsak fölényes-gyilkos, maró-keserű, és kér­­lelhetetlenségében meg nem bocsátó. Ilyen Daumier karikatúrája szemben a német bie­­dermeyer karikatúrájával, „öldöklő” karikatúra, amely nem alacsonyabbrendű kísérőjelensége a „nagy” művé­szetnek, hanem mindenkor egyenrangú vele. A műfaj mindig egy társadalmi rend hanyatlásának időszakában lép fel, de különösen a XIX. századtól kezdve terebé­lyesedik ki. Tartalma még országonként is változó, s hol az irodalomban, hol a képzőművészetben jár élen. Oroszországban pl. ahol még a feudalizmus roncsait is el kell takarítani az útból, az írók, Gogol, Csehov, Szaltikov-Scsederin mérik hatalmas csapásaikat és Csernisevszkij nagyszabású esztétikájában elemzi a ko­mikum tartalmát is. Franciaországban Daumier az ép­pen uralomra­ ütött kispolgárságot, a­ polgári-forradalmi jelszavak gyatra-hitvány díszletként való felhasználását leplezi le, s művében, mint ellenpólus a proletariátus alakja is felmagasodik. Magyarországon a műfaj kialakulása megkésett, a XX. századra maradt. Ekkor viszont nagy irodalmi és képzőművészeti művelői támadnak. Szemléleti alap­juk különböző, elég, ha Karinthy Frigyest, Gábor An­dort, Derkovitsot és Ránkit említjük. A talaj, amelyen mindannyian állanak, a magyar fasiszta feudál-kapita­­lizmus, s ennek recsegését, rombadőlésének, ill. rom­­badöntésének szükségszerűségét érzik és tudják. De e puszta és nagyon is kérlelhetetlen tényt nagyon is kü­lönbözőképpen szemlélik, ki a polgári humanizmus csökkenő reménytelenségbe vesző illúziói alapján, ki abban a biztos tudatban, hogy csak az egész lerombo­lása tisztíthatja meg a talajt, amelyen élni egyáltalán lehetséges. Vitatható, hogy az ilyen humoristák művei humorosak-e egyáltalán. Hiányzik belőlük a megbo­­csátó-elnéző, feloldó elem, keserűségük már, és az ábrázolt jelenség megsemmisítésére lází­tó. Derkovits és Ránki közös célért küzdöttek. Der­­kovits művészi skálája sokkal szélesebb, őt elsősorban, mint festőt tartjuk számon, de rajzainak egy része tematikában, technikában és szellemében teljesen a ka­rikatúra területére tartozik. Ránki ismerte Derkovits pohos, álszent kispolgárait, elhülyítelt lumpenproletárjait, pöffeszkedő hivatalnokait. Nagyon hasonlóan látta ő is ezeket a­­figurákat. Hangjuk egyformán éles és kímélet­len, csak­ míg Derkovitsnál a téma egy nagyobb egész része, Ránki egész művét betölti. Ránki származására nézve kispolgár s talán mert ez a réteg saját környeze­te, ismeri anatómiáját olyan mesterien, a rugókat, ame­lyek mozgatják, a jelenét és potenciális jövőjét, a vég­zetes veszélyeket, amelyeket kisszerűsége ellenére, vagy éppen azért, hatalomhoz jutva egy egész népre zú­díthat Roxi neve összefonódik a szocialista művészcso­port nevével, a harcos, haladó művészeti-politikai tö­rekvéssel. A fasizmus éveiben, a harmincas évek köze­pén lett művész és rögtön szocialista művész. Mikor politikai meggyőződésből és művészeti felfogásból csat­lakozott a csoporthoz, tehetsége köztük a legkedvezőbb táptalajra talált, ő viszont a csoport tevékenységét tette sokoldalúbbá. A tragikus és lírai hangok között ő egye­dül ütötte meg a szatirikusát, Roxi művészeti elvei azonosa­k voltak szocialista művésztárstaiéval, a való­ságot akarták szembehelyezni a hivatalos művészet ki­agyalt világával. A formakifejezés keresését „ember tartalommal, az élettel való mélyebb kapcsolattal” töl­tötték meg. Roxit is, mint a csoport többi tagját, mély társadalmi felelősségtudat hatotta át. A fasiszta terror nem térítette le a személyileg is veszedelmes művészi útról. Részt vállalt a forradalmár értelmiség önfeláldozó munkájából a maga területén - művészetével erősítette a magyarországi osztályharcot. Ránki József 1935-ben, 26 éves korában kapcsoló­dott be a munkásmozgalomba és művészi pályája is ettől kezdve ívelt fel. Eredetileg mérnöknek készült, a brünni műegyetemen tanult, de tanulmányait nem fejezte be. Eleinte csehszlovákiai, majd 1933-tól ma­gyarországi lapoknak dolgozott, főleg mint karikatu­­rista. A szocialista művészcsoporton kívül az illegális szocialista színész­csoportnak is tagja lett és a harmin­cas évek második felében mindkét csoport valamennyi legális és illegális megmozdulásában részt vett. A háború kitörésével még súlyosabbá vált terror idején is művei ott vannak a csoport politikai tünte­tésszámba menő kiállításain, a félig illegális Univer­sum könyvek között megjelenik egy kötet rajzainak gyűjteményével és ugyancsak szerepel néhány rajza az 1942-ben kiadott „18 művész, 48 rajz” c. kiadványban, amely tüntetőleg fűzte címébe az 1848-as forradalom évszámát. Két évet töltött Ukrajnában mint munka­szolgálatos, majd mikor Magyarországra visszavezény.

Next