Dabóczi Mihály szobrászművész kiállítása (Ernst Múzeum, Budapest, 1965)

DABÓCZI MIHÁLY Dabóczi Mihály 1905 március 29-én született. Középiskolai ta­nulmányait Marosvásárhelyen végezte és még ugyanitt sajátí­totta el a szobrászmesterség fortélyait is. 1929-ben került Buda­pestre, Orbán Antal műtermében vállalt munkát. 1930-ban irat­kozott be a Képzőművészeti Főiskolára, ahol tanára Kisfalusi Stróbl Zsigmond volt. Főiskolai tanulmányainak befejezése után 1935—38 között mesterének tanársegédjeként dolgozott, majd az 1938 39-es tanévet ösztöndíjasként Rómában töltötte. A művészi felkészülés hosszú, eredményekben bővelkedő időszakában a legtöbbet tanársegédi elfoglaltsága idején volt módjában dolgozni. A napi négyórás modell­ lehetősége elmélyí­tette és megszilárdította plasztikai gyakorlatát, anatómiai isme­retén alapuló formaalakítását. Dabóczi Mihály művészetének ki­bontakoztatását sok más kortársáéhoz hasonló módon a máso­dik világháború vihara akasztotta meg és lényegében a biztató indulás folytatása a háború utáni periódusra tehető. Dabóczi Mihály jelenlegi tárlata a több mint harmincéves szakmai múlt­­ 1932-ben szerepelt először a nyilvánosság előtt­­ munkásságát idézi, különösen kiemelve az utolsó évtized termé­sét. A művész legutóbbi, az 1956-os ernstmúzeumbeli gyűjtemé­nyes kiállításán jelentkező törekvések kiteljesedését, a felvetett problémák megoldásának sikereit kitűnően hangsúlyozza e be­mutató úgy, hogy az indulás és szakmai fejlődés helyesen meg­választott arányosságára építi az egész kiállítási anyagot. A harmincas évek derekán induló művészt a korszak két fő irányú érdeklődése ragadja meg; egyrészt a klasszikus hagyo­mányokra épülő, de az akadémikus szabályokon túllépő, az éle­tet elsődlegesnek tekintő művek mellett megtaláljuk a népi mo­tívumokat kereső és feldolgozó, a klasszikus kánontól elszakadó bővérű plasztikai alakítást is. Ez utóbbi törekvés szép, nemesen egyszerű példája a kiállított Pásztorlány (1936) című szobra. Olaszországi tartózkodása során a quattrocento szobrásza­­tának emlékei kötötték le leginkább érdeklődését s az ezzel kapó CSÓK 1963 csalatos élményei termékenyítőleg befolyásolták további mun­káit, gazdagították formavilágát. Rómából való hazatérése után mintázta öklelő bika (1942) című művét — idővel többször és át­fogalmazza e témáját — amely a sokirányú felkészültség művészi eredménye már­ Dabóczi Mihály szobrászatában is döntő változást hozott felszabadulásunk. Míg 1945 előtt főleg — egyikét nagyobb igényű alkotástól eltekintve — portrékat és kisplasztikát mintá­zott, ez után megnyílt a lehetősége annak, hogy képességét mind szélesebb körben fejtse ki, mutassa meg a­­különböző monumen­tális megbízások elkészítésével s ennek eredményeként ma már majd harminc nagyméretű szobra díszíti országunkat. Ezen mun­káinak képviselői a kiállításon Thalia (1963) és Fiatal lány (1965) című plasztikái. II. PÉNZES ÉVA 1. KENDŐS LEÁNY, 1934. vörösmárvány, 35 cm MNG tulajdona 2. FÉRFI FEJ, 1935. bronz, 31 cm MNG tulajdona 3. PARASZTLÁNY (mellszobor) 1936. gipsz, 52 cm 4. VÁGY, 1937. bronz, 42.5 cm MNG tulajdona 5. GYEREKFEJ, 1940. terrakotta, 26 cm MNG tulajdona 6. NŐI AKT, 1941. bronz, 21.5 cm MNG tulajdona 7. PÁSZTORFIÚ, 1942. gipsz, 100 cm MŰVEK JEGYZÉKE Dabóczi Mihályt mostani kiállításán is a mesterség törvé­nyeinek és az anyag diktálta követelményeknek mindenben meg­felelő biztoskezű szobrásznak ismerhetjük meg, akinek anyaggal eljegyzett formái a művészet tiszteletét hirdetik. 8. ÖKLELŐ BIKA, 1942. bronz, 16 cm 9. ANYA, 1946. terrakotta, 41 cm 10. BÉKEGALAMB, 1965. fa, 71 cm 11. NŐI FEJ, 1946. kő, 32 cm 12. MAROKSZEDŐ, 1946. bronz, 17 cm 13. ÁKOS, 1948 terrakotta, 24 cm 14. FEKVŐ AKT, 1952. kő, 40 cm 15. PIHENŐ NŐI AKT, 1954 terrakotta, 16 cm 16. SZERETET, 1955. márvány, 59 cm MNG tulajdona

Next