Patay László (Ernst Múzeum, Budapest, 1965)
KI 0 r mk r*v Müil, *: Birkózás (Szikla) 1962. A legtöbb magyar művészre az előrelépés, a megújítás folyamatában meghatározó volt egy-egy XX. századi nagyság, ma még avantgart vagy már klasszikus mester, újító, aki inspirálóan hatott a szemléleti, stílusbeli változáshoz, fejlődéshez. Patay László művészetére is döntő hatással volt párizsi útja: negatív felismeréshez juttatták a modernek és pozitívhez a régiek, elsősorban Van Eyck és Leonardo. Művészete formailag is, jellegében is eltér a szokott sémától. Nemcsak egészében egyéni, hanem részleteiben is , más a tematikája, motívumai, a feldolgozás módszerei, eszközei. Patay László 1932-ben született Komáromban. Igen korán megtanulta egyik rokonától a festés minden technikai lehetőségét. Vonzotta a piktúra manualitása, az alakítás, a megjelenítés. Középiskolás korában Győrött, a szabadiskolán már mindent meg tudott festeni. Ekkor még csak a festészet mechanikája érdekelte, szellemi vonatkozásait a főiskolán fedezte fel, ahová 1950-ben nyert felvételt. Két évig Fónyi Gézánál tanult, majd Szőnyi István freskó osztályára került. Ő volt tulajdonképpeni mestere, ez a négy év határozta meg pályakezdését. 1956-ban jeles diplomával hagyta el a Főiskolát. Szőnyi csepeli secco falképénél segédkezett, ezzel betetőzte tanulmányait. 1957-ben elnyerte a Derkovits díjat. Az ösztöndíj első évében a zsennyei művésztelepen falat kért, ahová tizenegy freskót festett, hogy elképzeléseit kipróbálja. Tanulságos tapasztalatokkal felvértezve várta a falkép feladatokat, de erre csak hat év múlva került sor. Az ez időben készült táblaképeit a Szőnyi iskoláról hozott erények jellemezték. Árnyalt, finom színvilág, a figurák mozgásának változatossága, a téma lírai hangulata és epikus feldolgozása. Példás rajztudása és a szokványtól eltérő komponálás e munkáit is az átlag fölé emelte. (Mária látogatása Erzsébetnél, 1958., Lala bácsi 1959.) Sikerei ellenére elégedetlen volt munkájával. Fél nap alatt elkészült egy képpel, melyen nem volt már mit javítani, megoldani, ugyanakkor mégsem elégítette ki az eredmény. 1959-ben Párizsba utazott, majd néhány hetet töltött Normandiában és a Riviérán. Nagy várakozással nézett útja elébe, remélte, hogy útbaigazító látnivalókat talál. Végignézve XX. század művészetét, csakhamar arra következtetésre jutott, hogy a posztimpresszionizmust a párizsi logika szerint folytatva el kell jutni az absztraktokhoz, fasizmushoz. Ez céljaival teljesen ellenkezett, hiszen nem valamiféle szubjektív kivetítésre akarta a művészetet használni, hanem egyértelműen közölni szándékozott valami lényegeset az emberekkel. A segítséget a reneszánsz nagyjaitól kapta. A Mona Lisa, de különösen a Rohn kancellár Madonnája meggyőzte arról, hogy rajz, szín, vonal, folt, sík és tér, faktúra, kompozíció és még MŰVEK JEGYZÉKE : Önarckép, 1951. olaj, 28 x 41 Ajtay Béláné, Győr Festőnő 1955. tempera, 50 x 60 Művelődésügyi Minisztérium Őszi délután, 1955. tempera, 70 x 100 Várakozó, 1956. tempera, 16px 120 Tornyai Múzeum, Hódmezővásárhely Alkonyat, 1957. tempera, 70x100 Művelődésügyi Minisztérium Naplemente falun, 1957. tempera, 70 x 100 Szombathelyi Galéria Önarckép, 1957. tempera, 60x60 Fővárosi Tanács, Kiscelli Múzeum Mária látogatása Erzsébetnél, 1958. tempera, 90 x 120 Tarbay Ede, Budapest Zivatar, 1958. tempera, 100 x 120 Nagy Zoltán, Győr Rónai Dénes, 1959. tempera, 60 x 58 Magyar Nemzeti Galéria Lala bácsi, 1959. tempera viaszok 90 x 140 Művelődésügyi Minisztérium Szántóföld, 1959. tempera, 90 x n6 Krampácsolók, 1959. tempera, 100 x 100 Művelődésügyi Minisztérium Szénagyűjtők, 1959, tempera viaszolt, nox 145 Sirályok és dámák, 1960, tempera, 80 x 120 Párizsi bisztró, 1960, tempera, 50x70 Galambok, 1960, tempera viaszolt, 50x70 Unokatestvérek, 1961, tempera viaszolt, 30x45 Kendes Mari, 1961, tempera viaszolt, 40 x 55 Magántulajdon Apám, 1961. tempera viaszolt, 30x44 Patay, Győr Anyám, 1961. tempera viaszolt, 30x44 Patay, Győr Angyalföldi vénus, 1961. tempera viaszolt, 70 x 90 Vecsési, 1961. olaj, 72 x 100 Lakótelep reggel, 1961. tempera viaszolt, 125 x 160 Termés, 1961. tempera viaszolt, 60x70 Mindszenti Művelődési Otthon Kidobott karácsonyfa, 1962. olaj, 56 x 56 Ditte, Dorka, 1962. olaj viaszolt, 125 x 125 Magántulajdon Szerelmespár, 1962. olaj, 70x 95 Művelődésügyi Minisztérium Szőnyi temetése, 1962. tempera, olaj, 90 x no özvegy Szőnyi Istvánné Szerelmespár ablak előtt, 1962. tempera, 70 x 90 Képcsarnok Birkózás (Szikla) 1962. olaj viaszok, 128 X 155