Samos Miklós festőművész kiállítása (Ernst Múzeum, 1965)

Somosmiklós A művészet Janus-arcú. Mesterség és meggyőződés. (Ez utóbbit hitnek vagy világnézetnek is nevezhetném.) De nem csak hátat fordít egymásnak ez a két arc, hanem egyik a másikból nő ki. A meggyőződés a mesterség gyakorlá­sában nyer formát és ez a forma akkor válik a meggyőződés egyetemes ér­vényű kifejezésévé, azaz műalkotássá, amikor túllép az eltervezés megvaló­sításán. A jó műalkotás még az alkotó számára is meglepetés. Meggyőződésünk szerint válogatjuk elődeinket is, és elődeinktől kapjuk a mesterséget. Szeretek arcokat festeni, őseimet mégsem a nagy portréfestők közül választottam. Mert engem nem az egyén, hanem maga az ember ér­tanítását és az antik — valamint a keleti — kultúrák hagyományát, történést és állapotot, ábrázolást és díszítést egyetlen nagy egészbe forrasztott, a felfede­zés vagy újrafelfedezés eredetiségével, és sokszor csodálatos költőiséggel. Ilyen teljességre vágyom századunk zilált, megoldásaiban ugyan értékes és izgalmas, de eredményeiben részleges művészete után. SOMOS MIKLÓS Somos Miklós 1933. január 17-én született Miskolcon. 1951-től 1957-ig járt a Képzőművészeti Főiskolára Fényi Géza osztályán. 1960-tól 1963-ig Derkovits ösztöndíjas. A főiskola elvégzése óta rendszeres résztvevője az országos tárlatoknak. Több külföldi kiállításon is szerepelt műveivel (Moszkva, Szófia Párizs stb.). 1961-ben Egercsehi bányatelepen rendezett egyéni kiállítást. dekel. Főiskolás koromban még Szinnyei Merse Pál és Ferenczy Károly voltak a választottaim. Végzés után a huszadik századi modern európai festészetre vetettem tekintetem, de hamar rá kellett jönnöm, hogy a modernségnek bennem kell lennie s felesleges, hogy keveredjen a divatos formákkal, így Rouault maradt az egyetlen közülük, akit példaképemnek tekinthetek ma is. Rájöttem, hogy a régmúlt művészet alkotásait is a magam mai hite szerint kell értékelnem (s nem keletkezésük korának esztétikai mércéje szerint, miként sokan helyesebbnek vélnék). Nem féltem tehát anakroniz­mustól, korszerűtlenségtől és nyugodtan fordultam a reneszánsz, majd a tre­cento s végül a románkor művészete felé, amely a világ minden jelenségét, valóságot és álmot, történelmet és mítoszt, a hatalomra került kereszténység MŰVEK JEGYZÉKE 1. TÉR, 1959. olaj, 90x100 2. FIATAL BÁNYÁSZ, 1960. olaj, 25x20 3. VELENCEI NŐ, 1960. olaj, 30x20 4. MUNKÁBA MENŐK, 1960. olaj, 90x100 5. HÁZASPÁR, 1961. olaj, 70x50, magántulajdon 6. DEPORTÁLT, 1961. olaj, 25x20 7. HÁZAK, 1961. olaj, 20x25 8. BELSŐÉPÍTÉS A DCM-BEN, 1961. olaj, 100x70 Művelődésügyi Minisztérium tulajdona 9. CSENDÉLET, 1961. olaj, 25x20 10. SÖTÉT EDÉNYEK, 1961. olaj, 25x20 11. LOVÁSZFIÚK, 1961. olaj, 50x50 12. GÖRÖG FEJ, 1961. olaj, 33x27 13. GYÜMÖLCS CSENDÉLET, 1961. olaj, 20x40 14. VÖRÖS FÁK, 1961. olaj, 30x40 15. TÁJ SZÜRKE ÁLLATTAL, 1961. olaj, 30x40 16. TÁJ FEHÉR ÁLLATOKKAL, 1961. olaj, 40x50 17. PARADICSOMOS FIÚ, 1961. olaj, 60x35 18. ŐSZ, 1961. olaj, 40x50 19. FEKVŐ AKT, 1961. olaj, 60x35 20. A CSEPEL AUTÓGYÁR BEJÁRATA, 1961. olaj, 110x130 21. FIATAL HALÁSZ, 1961. olaj, 120x85 22. BETLEHEMESEK, 1961. olaj, 80x80 23. KENDŐS ASSZONY, 1962. olaj, 30x28 24. VÖRÖSRUHÁS ASSZONY, 1962. olaj, 40x20 25. FÁK, 1962. olaj, 30x40 81. ANYASÁG, 1964. olaj, 100x70 82. AKT TÜKÖRREL, 1964. olaj, 90x50 26. SZENT EMBER, 1962. olaj, 40x30 27. KIÁLTÓ, 1962. olaj, 25x20 28. TÖRŐDÖTTSÉG, 1962. olaj, 25x20 29. FIÚFEJ KÉK HÁTTÉRREL, 1962. olaj, 25x20 30. FÉRFIFEJ II, 1962. olaj, 25x20 31. NŐI FEJ, 1962. olaj, 25x20 32. ARC, 1962. olaj, 25x20 33. GÖRÖG NŐ, 1962. olaj, 25x20 34. ZÖLD FEJ, 1962. olaj, 20x15 35. FEKETERUHÁS LÁNY, 1962. olaj, 25x20 36. KÉT MUNKÁSNŐ, 1962. olaj, 60x70 37. PIROS TÁJ, 1962. olaj, 50x100 38. PIROSSAPKÁS FIÚ, 1962. olaj, 50x32 39. DEPORTÁLTAK, 1962. olaj, 42x53 40. FIÚFEJ, LILA HÁTTÉRREL, 1962. olaj, 25x20 41. JUDIT, 1962. olaj, 40x30 42. FIÚFEJ VÖRÖS HÁTTÉRREL, 1962. olaj, 35x25 43. TÁJ KECSKÉVEL, 1962. olaj, 31x42, magántulajdon 44. HÁRMAN, 1962. olaj, 110x100 45. FANYESŐ, 1962. olaj, 100x90 Tornyai Múzeum tulajdona 46. ÁRVÍZI MENTÉS, 1962. olaj, 100x120 Közlekedési Szakszervezet tulajdona 47. BÁNYÁBAMENŐK, 1962. olaj, 100x110 48. MÁRIA, 1963. olaj, 50x35 49. TANYAI ASSZONY, 1963. olaj, 30x28 50. SZERZETES, 1963. olaj, 35x25 51. FÉRFIFEJ KÉK HÁTTÉRREL, 1963. olaj, 35x25 52. HÓOLVADÁS, 1963. olaj, 50x60 53. AKT KÉT FÁVAL, 1963. olaj, 60x35 54. FÉRFIFEJ, 1963. olaj, 22x19 55. MOLNÁRNÉ, 1963. olaj, 70x70 56. TEODÓRA, 1963. olaj, 40x25, magántulajdon 57. KÉKSZEMŰ LÁNY, 1963. olaj, 50x40 58. VIRÁGNÉZŐ, 1963. olaj, 60x35 59. NŐ FÉLPROFILBAN, 1964. olaj, 40x20, magántulajdon 60. NŐI ARC­H, 1964. olaj, 35x19, magántulajdon 61. GIULIETTA, 1964. olaj, 50x40 62. SZTÁR, 1964. olaj, 62x36 63. SZOMORÚ NŐ, 1964. olaj, 40x34 64. FEKETE ÉG, 1964. olaj, 34x39 65. KÁLYHÁS CSENDÉLET, 1964. olaj, 42x20 66. VERONAI LÁNY, 1964. olaj, 38x32 67. EZÜSTKE, 1964. olaj, 25x13 68. PANURGE, 1964. olaj, 40x25 69. SZOMORÚSZEMŰ, 1964. olaj, 35x25 70. NAGYSZEMŰ, 1964. olaj, 35x25 71. VÖRÖSKE, 1964. olaj, 26x13 72. SZÉPASSZONY, 1964. olaj, 35x25 73. MAGDOLNA, 1964. olaj, 35x15 74. HÁZAK ELŐTT, 1964. olaj, 43x31 75. ÜLŐ ASSZONYOK, 1964. olaj, 25x20 76. AKT BÁBUKKAL, 1964. olaj, 70x60 77. DEMÉTER, 1964. olaj, 33x23 78. ZÖLDKALAPOS NŐ, 1964. olaj, 60x35 79. ASSZONYARC, 1964. olaj, 40x 20­00. KÚTNÁL, 1964. olaj, 110x100

Next