Lieber Éva festőművész kiállítása (Fényes Adolf Terem, Budapest, 1966)

Azokat, akik a fővárosi és vidéki kiállításokon figyelemmel kísérték képeit, itt, első önálló bemutatkozásán meglepetés várja. Az iskolás mintákat bátran félretolta, nemzedéke leg­jobbjainak eredményeit nem a bizonytalankodók alázatával, hanem a magabiztosak tekinte­tével ítéli meg. Voltak, akik festői képességeiben kételkedtek — a főiskolán grafika szakon végzett — azoknak most bebizonyította, hogy nemcsak festő, de határozottan eredeti festő — a szó szoros értelmében. Képzelete abból a talajból táplálkozik, ahonnan a népdalok, a mesék, az ősi igéző énekek fakadnak. A pontos kifejezésért, a véglegesnek érzett megoldásért küszködnie kell; barbár időkből előcsalogatott lovait szinte a saját akaratával töri be, hogy lovasukkal egybeforró kezes állatokká, sőt, lelkes lényekké idomuljanak. Arra kényszeríti őket, hogy fölülmúlják önmagukat, hogy balladák szereplőivé változzanak át. Elég, ha a lo­vas képek címére rápillantunk: ,,Kísértés”, „Éjszaka”, „Hadisten”, „Meghurcoltatás” - ki­tetszik a szándék. Ugyanakkor érezzük, hogy lovas — miként a Tengerlovas és a hal oltal­mazó testében megbúvó is - nemcsak az ősi hagyományokon nevelkedett képzelet teremt­ményei, hanem történelemmel, az embert legázoló vagy fölemelő eseményekkel terhes jel­képek. A maguk módján mindnyájunkhoz szólnak. Ott, ahol a jelkép feloldódik, lovasai fölszabadultan nyargalásznak a hó ragyogó fehérsé­gében. Az ilyen természetű képei, családi együttesei, szilárdan szerkesztett csendéletei biz­tosítanak arról, hogy az asszonyi gondokhoz is van érzéke, a hétköznapok földjén is ottho­nosan mozog, és képzelete nem téved az elvont kalandok útjára. Mint „Megméretett” című képének súlyokat tartó lovasa, mindkét birtokát megbecsüli, egyiket a másikkal egyensúlyozza. MARSALL LÁSZLÓ 1. CSENDÉLET L, 1963 olaj, 24,5x32,5 2. MADARAS LÁNY, 1963 olaj, 50x40 3. MOSDATÁS, 1964 olaj, 60x35 4. CSALÁD, 1964 olaj, 30x30 5. JEGYESEK, 1964 olaj, 25x30 6. HIBBANT, 1964 olaj, 45x30 7. CSÚNYA LÁNY, 1964 olaj, 40x30 8. NŐI ARC, 1964 olaj, 45x30 9. ALKONY, 1965 olaj, 70x75 10. FÉRFIARC, 1965 olaj, 40x25 11. FEHÉRKENDŐS LÁNY, 1965 olaj, 25x20 12. ZSEMLEKÉPÜ, 1965 olaj, 30x25 13. VÖRÖS KAKAS, 1965 olaj, 80x45 14. SZÉNÁSSZEKÉR, 1965 olaj, 50x100 15. VÖRÖS CSENDÉLET, 1965 olaj, 30x30 16. ÖIÓK ÉS EDÉNYEK, 1965 olaj, 30x25 17. ÖREGSÉG, 1965 olaj, 60x35 18. ÖLŐ ASSZONY, 1965 olaj, 30x25 19. PRÓFÉTA, 1965 olaj, 30x25 20. VÖRÖS LOVAS, 1965 olaj, 25x20 21. ÉLŐ ÉS HOLT, 1965 olaj, 25x30 22. BÜNHÖDÉS, 1965 olaj, 25x30 23. A MEGHURCOLT, 1965 olaj, 25x30 (REPRODUKÁLVA) 24. BÖLCS ÉS BALGA, 1965 olaj, 25x30 25. TENGERLOVAS, 1956 olaj, 25x30 26. LOVASOK A HÓBAN, 1965-66 olaj, 60x80 27. CSENDÉLET IS, 1965-66 olaj, 30x25 28. HADISTEN, 1965-66 olaj, 50x50 29. ÉJSZAKA, 1965-66 olaj, 25x30 30. MEGMÉRETETT, 1965-66 olaj, 25x30 31. HALAS CSENDÉLET, 1966 olaj, 25x30 32. VÖRÖS ÉG, 1966 olaj, 50x60 (REPRODUKÁLVA) K 1. 2. 3. 4. 5. 6. NÉPÍTÉLET, 1966 olaj, 25x40 RÁ­M­I A RÁKOS CSENDÉLET, 1963 40x30 HALAS CSENDÉLET, 1963 20x30 CSENDÉLET L, 1963 30x20 CSENDÉLET II., 1963 20x30 CSENDÉLET ML, 1963 20x30 (magántul.) CSENDÉLET IV., 1963 20x30 (magántul.) Lieber Éva 1932-ben született Budapesten. A Szépművészeti Líceumba, majd 1951-től 1957-ig a Képzőművészeti Főiskolára járt. Azóta rendszeres résztvevője a budapesti és vi­déki tárlatoknak. FESTMÉNYEK 33. 34. 35. 36. 37. 38. 39. VÖRÖS TÁLTOS, 1966 olaj, 80x50 VIASKODÓK, 1966 olaj, 60x80 JÓNÁS, 1966 (CÍMLAPON) olaj, 60x80 KÍSÉRTÉS, 1966 olaj, 25x30 KRISTÓF, 1966 olaj, 100x50 MEGHURCOLTATÁS, 1966 olaj, 25x40 LIEBER ÉVA FESTŐMŰVÉSZ KIÁLLÍTÁSA, BUDAPEST FÉNYES ADOLF TEREM, 1966. ÁPRILIS-MÁJUS FOTÓ: ZILAHI ISTVÁN

Next