Pál Gyula festőművész kiállítása (Fényes Adolf Terem, 1966)

A nyelvrendszerek évezredes folyamata csiszolt kavicsokként görgeti, sodorja elénk a szavakat. E szóanyag átfolyik rajtunk, megesik, hogy egy-egy szóval kivételes határo­zottsággal azonosulunk. A régi szóba új életérzést szorítunk. Azonosulásunkkal olykor a szó formáján is változtatunk, de mindenképpen új jelleget ölt megélésünkkel a szó, és már ezzel az új jellegével, jelentésével érkezik tovább a későbbi nemzedékhez. Sokan akarunk így szót formálni. Ám a hozzánk érkezőkkel nem tudunk mindig teljes sze­mélyiségünkkel azonosulni. Teremtenünk is kell szavakat. A felismerés parancsát nem csupán a nyelvi közlés szabályaival teljesíthetjük. A nyelvi közlés rendszerében státuszt nem találó felismerés hírközlő­s jelentést adó funkcióját az emberi fogalmi közvetítés más rendszereiben, így például a képzőművészetben is be­töltheti. Pál Gyula kiállításán képei szavából tanuljuk újólag ezt az igazságot. Hiszen bennük kifejezett magatartásával változtatott a képi formák jelentésén. A szintetikus és analitikus kubizmus, a sík konstruktivizmus törekvései között kereshetnénk művei meghatározását. Ám ez nem lenne igaz, mert e formai törekvés csupán az a szó, ami­vel festőnk azonosította önmagát, amit azonban újjáteremtett s személyisége hozzá­adásával más jelentésűvé változtatott. A század elején Braque és Picasso, a formáknak ez etimologizáló nyelvészei a kubiz­­mussal felfedezték, hogy a forma is mint a szó, hangokból , összetevőkből áll, hogy minden jelenség mértani formákra vezethető vissza, szerkezete van. Felfedezé­sükkel további tudományosságot csempésztek a képzőművészetbe. De amint a nyelvész nem költő, a tárgyat szétdaraboló analitikus festő sem alkotó művész. A szintetikus kubista sem, habár a névben egyféle összegezés-sejtetés van, ám szintétizmusa csupán a formákra irányul, amiket önkényes, szubjektív vagy törvényszerű lényegük szerint fog­lal össze. Pál Gyula azonban spekulativitás nélkül ad képeiben tartalmi és formai egy­séget, s bennük nem formai-logikai, hanem emberi érzelmi jelentést teremt. E fiatal

Next