Bálint Endre festőművész kiállítása (Kulturális Kapcsolatok Intézetének Kiállítóterme, Budapest, 1967)

A holdig magasodik a fekete le­pelbe burkolt árnyék-asszony, és el­­üszkösödött fatörzs­ testének kopor­sójába zárva nyújtózik el ég és föld között, az örök vágyakozás pózába merevítve. Kendőjébe szántóföldek vannak kötve, szoknyája virágosrét és temetői koszorú, és ahogyan a sivatagban, a mindenkori alkonyat­­ban várakozik, szfinksszé dermed a fagyott nap előtt. A csodálatos ha­lászaton csontokat vitet a bárkájá­val, és tengerré foszlatja a boltíve­ket, tengerré - amely a beláthatat­lan hold­testű papjává szenteli. Csupán néhány motívum az, amely Bálint Endre festői világában eze­ket az asszociációkat sugallja: az oly gyakran visszatérő burnuszos nőalak, majd az izlám kupolák és kapuívek, a népi cégérek bamba lovacskái, régi temetők, szentendrei kapuk és kerítések, sápadt és izzó égitestek és az űrben felragyogó kocsikerék. Szentendre atmoszférá­jából, a népművészetből, az álmok­ból és a gyermekkori emlékekből fa­kadó élményei azonban mindig más­más összefüggésben rendezik át, és egyszeri, de a végtelent idéző je­lentéssel ajándékozzák meg a mind­untalan ismétlődő motívumokat. Képeit gyakran szúette fára festi, megrepedezett, hosszú és keskeny deszkákra, melyek középkorias pati­nával vonják be a rajtuk felsora­koztatott, álomba bűvölt tárgyakat. Bizarr, feszültséget teremtő ará­nyaik éppúgy a költői látomás fel­idézőjévé válnak, mint a képfelü­letre síkszerűen kiteregetett formák, melyeknek sem térbeli mélységük, sem súlyuk nincsen; az épületek sokszor megfordulnak, az alakok le­­feküsznek, és lebegve hátrahanyat­­lanak. Az irracionális dimenziók já­tékos délibábjai beépülnek Bálint asszociációs rendszerébe, melynek folyton tágítható jelentéssorát el­mélyítik, és tovább gazdagítják a meleg tónusú, derengő színek és a festői felületek átfedései. Ezeken a képeken csodák mennek végbe. Bálint Endre létezésévé vál­nak a fák, a falak, a tengerek, az is tragikum szövi át. Bálint a tel­jességgel idézi fel a hiányt, úgy is mondhatnánk: csodával várja a cso­dát. Mintha éppen az élet birtokba vehető szépségéből érintené meg valami szorongató s egyben mámo­ros hiányérzés. Minden képe sors­szerű; a teljesség újból és újból való kétségbeesett megteremtése,­­ mely ha alkotás közben meg is adatik - nem válik végérvényessé. A vasutas naív álmában, a Rouen-i látomás égi üzenetében, a „Családi béke a kulcslyukon keresztül" mese­­szerű bohózatában vagy a „Fehér éjszaka" földöntúli tisztaságában valósítja meg egy-egy időre hiány­talanul önmagát. Nosztalgikus szürrealizmus, talán így lehetne egyetlen fogalommal jellemezni festészetét. Nosztalgia keveredik a „Csodálatos halászat" mágiájába, ahol a félbenmaradt, csonka forma mértani szabályos­sággal egészül ki egy tiszta és ön­magában zárt rendszerré, és a be­­teljesületlenség bénító fájdalma süt át a „Csend világá"-n, ahogyan egyszerre vágyakozik az ég, a föld, a part felé a bálvánnyá varázsolt asszony. S végül - mintha a csodaváró Bá­lint szellemi magatartását szimbo­lizálnák -, úgy jelennek meg előt­tünk a „Várakozók” révületbe esett alakjai: élők és holtak, akik kez­dettől fogva és véget nem érően nézik az elérhetetlen vizeket, fákat és a parányi napot. égitestek, a szárnyak, a temetők, a lovak­­ és az élet gyönyörét még­ SZABADI JUDIT

Next