Ficzere László festőművész kiállítása (Műcsarnok Kamaraterme, Budapest, 1967)

FICZERE LÁSZLÓ saját erejéből emelkedett a művé­szek sorába, megküzdve a mindennapi nehéz munka hányattatásaival, s ennek következtében a csak rend­­szertelenül végezhető művészi alkotás nehézségeivel. Az utolsó tizenöt esztendő alatt ért be művészete. Egyike azoknak, akiknek a képzőművészeti körök mozgalma adta meg a végső lökést: munkásságára döntő hatással volt a tokaji művésztelep, az ott el­hangzott előadások, a beszélgetések, a kialakult vi­ták. Ezek során válik a festegető munkásból tudatos művész, aki határozott véleménnyel van a körülötte levő világ dolgairól, s ezt fejezi ki alkotásaiban. Hosszú út vezetett a tokaji táj­festészettől, a csend­életek előadásától, a tónusos-modeles ábrázolás­­módtól napjaink poszt-kubisztikus formavilágú festé­szetéig , az alapot mégis Tokaj adta, hogy innen me­redeken íveljen felfelé az út az önálló kiállítással jelentkező művész rangjáig. Szűkebb hazájában, Miskolcon, már hosszú évek óta számontartják: rend­szeres szereplője a miskolci országos kiállításoknak és grafikai biennáléknak, egy idő óta pedig ott van­nak képei a nagy képzőművészeti kiállításokon is. Mégis, ez az első alkalom, hogy Miskolcon kívül ön­álló egyéni kiállítással jelentkezik. Művészetét két körülmény határozza meg: munkája, mely természetesen köti a dolgozó emberek világá­hoz, s szemlélete, mely nem engedi, hogy elvesszen aprólékos részletekben, hanem lényegretörő általá­nosításokhoz vezeti el. Ebből fakad, hogy kialakult formavilága a kubizmus kései korszakához kapcso­lódik, ahol a forma mellett a szín is jelentős szere­pet kap; hogy világából az aprólékos részletezés tel­jesen hiányzik, sokkal inkább az összefoglalás jut benne szerephez. Természetesen adódik képeinek témája: kombájno­­sok, asztalosok, favágók, füstrevárók jelennek meg alkotásain. Művei mentesek minden zsánerszerűség­­től , szűkszavú „közlések" a mindennapok gondjaival küzdő emberekről. Ficzere László nem szépít, annál sokkal őszintébb és egyenesebb. A neheze felől kö­zelít az alkotás kérdéseihez, ahogy azt megszokta mindennapi munkája során: az alkotás értelmét, lé­nyegét keresi, s igyekszik megmutatni. Nincs szó nála valamiféle „munkaábrázolásról”, melyet olyan gyakran látunk még ma is. Alakjai olyan természe­tességgel kuporognak a tárna vájatában, ülnek a kombájnon, vágják a fát, ahogy a madár röpül vagy éppen énekel. Életük nem könnyű, de a munka fá­radtságát a jól végzett munka öröme egyenlíti ki. Ezt érezte meg Ficzere László, s ezt érezzük mi is képeiből. S az egyszeri az általánosítás erejével szól: a szín és forma ereje emeli fel. Hasonlóan nagylélegzetűek csendéletei és tájai is: nagy formákból építi őket. Ilyen például az újhelyi Koporsóhegyről készült képe, mint hatalmas trapéz, ül rá a hegy a városra. Így érezzük mi is Patak felől közeledve, s ezt érezteti velünk a mű is. Művészetének tápláló forrásai közt helyet kérnek a közös gondok is. Aki annyi keserves emléket őriz a háborúból, mint Ficzere László, magától értető­dően vall a háború és béke kérdéséről. Kétszer há­rom képből álló sorozata a Brutalitás, Kegyetlenség és Szenvedés hármasához a Megbékélés, Első közös termés és Brigádköszöntő (Szüret) hármasa párosul; pusztítás és újjáteremtés, megsemmisülés és terme­lés gondolatait állítja szembe s így közelít ez annyi­szor megénekelt, megfestett, megmintázott probléma­körhöz.

Next