Pirchala Imre kiállítása (Bakonyi Múzeum, Veszprém, 1967)

Az érett művész kiteljesedett, mély biztonságérzettel telített világát mutatja be Pirc­ala Imre kiállítása, főként az utolsó három év termésé­nek anyagából. A nagybányai iskola, a magyar posztimpresszionizmus hagyomá­nyain kibontakoztatott művészet elsősorban a magyar táj vérbő kolorit­­ját tükrözi sajátos átélésben a Csók- és Vaszary-tanítvány Pirc­ala leg­több alkotásán. A képeken nem vizuális drámák, hanem a tájak, város- és falurészletek különböző, mégis a színek meleg ölelkezésében újra meg újra harmonikusan találkozó látomásai tárulnak a szemlélődő elé. Pirchala Imre érdeklődéssel figyelte a XX. század festészeti irány­zatait, művei azonban éppoly távol állanak minden mesterkélt mo­dernizmustól, mint amennyire közeliek az igazi modernség átérzett és megvalósított humanizmuséhoz. Derű, áradó optimizmus jelzi ezt a mű­veken. A tus feketéjébe ágyazott, pompásan összecsengő színek vibrá­lása (Szentendrei házak), a filctoll keményebb vonalai alatt bravúrosan megjelenített világvárosi nyüzsgés (Moulin Rouge), vagy az encre de Chine mögött elömlő dunántúli vidék nyugalma érett művészettel tárja fel a reális világ sokféle arculatát és abban fogant élményeit. Hangulatai a francia impresszionisták érzelemvilágára rezonál­­nak, anélkül, hogy képein egy pillanatra is meginogna az eredetiség. Pirchala Imre alkotásai a magyar festőművészet azon régiójába tartoznak, melyben az egyszerűen, de annál tisztábban megfogalmazott művészi igazságok helyezkednek el. ZSALUS FERENC

Next