Boldogfai Farkas Sándor szobrászművész retrospektív kiállítása (Ernst Múzeum, Budapest, 1968)

ifjúkori szobra, Tüköry garibaldista ezredes paler­mói mellszobra is, mely egyben már a művész má­sik működési területéhez - köztéren felállított em­lékszobraihoz — vezet el bennünket. Sokrétű feladatot rótt a művészre az 1948-ban min­tázott s a győri Székesegyházban felállított Apor­­síremlék is, Boldogfai egyik kiemelkedően szép al­kotása. Monumentalitás, arányérzék és ugyanak­kor a miliőhöz való érzékeny alkalmazkodás jel­lemzi, ahol az utóbbi körülmény nem kis nehézség megoldását jelentette, ha meggondoljuk, hogy a síremlék olyan remekmívű középkori iparművészeti emlékünkkel szemközt foglal helyet­­ és szerez rangot magának , mint a Szent László-herma. A művész problémakörének egészen más területére vezetnek el bennünket munkás-munka ábrázolá­sai, Munka után (1934) és Jön a vihar című arató­kat ábrázoló szobra (1967). Ezeknél a műveinél tű­nik talán legjobban szembe alkotásmódjának egyik jelentős eredménye: mozdulatábrázolásának egyszerűsége. Hétköznapi, sokszor látott mozdula­tok plasztikai ritmusára döbbent rá bennünket. A művész munkásságának igen jelentős területét — nagyméretű, többnyire közterületen felállított szobrait, — a kiállítás természetes korlátainak kö­vetkezményeként, csak fotókról szemlélhetjük. Kutak, szép aktfiguráit, történelmi személyek büsz­­ijeit. Sok közöttük az állatábrázolás. Boldogjait érdeklik a karaktertulajdonságok, nem csupán ha emberről, akkor is, ha „kiskorú testvéreinkről", az állatokról van szó. Sok szeretettel, helyenként ked­ves iróniával állítja elénk négylábú modelljeit, ki­váló érzékkel adva vissza mozdulataik szép rit­musát. A művész állatábrázoló készsége, és adottsága a monumentalitás iránti adottsága fémjelzik a Keszt­helyen felállított Bika vezetőjét. A relief-térbe ökonomikusan belekomponált hatalmas állatfigu­ra szinte az antik bikaábrázolások kultikus jellegé­hez vezeti vissza a fantáziánkat. Külön fejezetet kellene szentelni a kiállítás gazdag éremanyagának. Boldogfai Farkas Sándor a két világháború közötti időszaktól kezdődően mind a mai napig termékeny és rangos éremművészeink közé tartozik. Érdekes képesség ez olyan művész­nél, aki - mint láttuk - a monumentum iránt is fogékony. Nyilván szemléleti rugalmasság rejlik e tulajdonsága mögött, a lépték finom átváltásának készsége. A kiállítás végső benyomásaként olyan művész rokonszenves arcképét visszük magunkkal, aki az arányt, a nyugodt ritmust, a világos és tisztázott hangvételt keresi, s mindezek mellett még a Szép­ségre és a plasztikai Erőre is rátalál. CSENGERYNÉ NAGY ZSUZSA

Next