Dumitru Ghiatza román festőművész kiállítása (Kulturális Kapcsolatok Intézete, Budapest, 1968)

Amennyire Dumitru Ghiatza mestert ismerem, nem emlék­szem, hogy valaha is túlságosan nyugtalanította volna a kérdés, aktuális-e vagy sem az,amit alkot. A mesterségbeli problémák minden egyébnél jobban érdekelték és érdeklik, de úgy látszik, más síkon A jelenlévő vásznak mintegy 60 esztendei alkotómunka lényegét képviselik: tanúságtevői hatalmas festészeti tudásának, figyelemreméltó szenzibilitásának, egyszerű plasztikai nyelvezetének, amit nehéz megtanulni és főleg nehéz utánozni. A képek világa a téma köré szűkül. A festő véget nem érő variációiban egy életen keresztül töretlen szívós­sággal hű maradt saját megható hitelességéhez. Akár az eső előtti és utáni tájképeit említem, melyeken jelen vannak az elmaradhatatlan zöld, vörös koronájú, vagy csupasz ágú fák. Akár a bizonytalan formájú bögrékben megfestett virágairól, vagy azokban a csendéletekben felvetett problémákról legyen szó, melyeken a piacról hozott friss pontyot ábrázolja a sütés vagy a besavanyí­­tás előtt. És Ghiatza mindehhez hozzáadja még a pa­raszti élet gazdag motívumait: a vásáros napokon rajta­kapott, csoportokban álldogáló és elgondolkodó parasz­tokat, amint dolgaikról beszélgetnek és ingeik alatt vakaródznak. Dumitru Ghiatza mester, a festő és az ember mindenki előtt olyan intelligens mókamester maradt, akinek hegy­aljai paraszti komolysága és humora van. Talán ez is késztette arra, hogy egész életében kitartson jól tudott festészete mellett és ne próbálkozzék feleslegesen azzal, amit mások csupán azért művelnek, hogy ne ha­sonlítsanak önmagukhoz.

Next