Endrédy György festőművész kiállítása (Uvaterv V., Budapest, 1968)

Endrédy György Aligha van festő, akit ne csábított volna arra a tükör, hogy arcmása domborulatai és mélyedései közül meg ne kísé­relje felfedni önnön titkát, emberi rejtélyét. Most a kiállításom alkalma állít egy ilyen tükör elé, hogy vallomásra bírjon önmagamról. Elfogódottan rovom a sorokat, hiszen az „ismerd meg ma­­gad"-ra ki tud teljes érvényű feleletet adni ? Nem nagyméretű rajzok és képek sorakoznak a falon és rajtuk az élet egyszerű, hétköznapi jelenségeinek megér­­zett szépségét, megindultságomat, áhítatomat törekszem tolmácsolni. Többet keresek bennük, mint amennyit a dol­gok önmagukról nyilvánítanak, azonosulva velük, érzelme­imnek, eszméimnek hordozói. Szerkezetükben a megvalósult törvény, a rend késztet cso­dálatra. A világ dolgait mélységes összefüggéseiben ku­tatom, és tudom, ellentétes áramok izzásában mutatkozik a fejlődés és a teljessé válás. Az én világom kissé távol esik a h­aotikus erők küzdelmé­től, úgy vagyok mint a hegyek közt élő, aki nem a lenti mozgalmasságot keresi, hanem a csúcsokra vágyik, ahol nem olyan díszlő a növényzet, de tág a messzire tekintés lehetősége. A természethez tapadó művész vagyok, aki mindig megta­lálja benső világának megfelelőjét, a teremtett világgal való egységét és a benne való feloldottságát. Vajon a boldogságomnak nem ez a próbaköve? Mihelyt először vagyunk képesek a magunk tiszta hangját megcsendíteni, ezt a hangot kell művelni, míg emberi erőnk tart. Igaz korszerűséggel így találunk kapcsolatot a kor­társi művészettel, a szándékaink azonosak, csak az útjaink különbözők. A megfogalmazások egyszerűsödnek és törekvéseink ab­ban csúcsosodnak ki, hogy a lényeget kevéssel, de vilá­gosan mondhassuk el. Az utóbbi évek teremtették meg, hogy a halhatatlant, a nagyon is tünékeny emberi életek és a tárgyak sugará­ban lássam meg. Ez óvott meg attól is, hogy a művészetpolitikai tévedések áramába kerüljek. Távol a nem nagy művészeti értékeket megnyilatkoztató fórumi nyüzsgéstől és hangoskodástól alakítottam ki egyszerű szerény eszközeimet, hogy lehető­ségeimen belül az élet tisztaságának szépségének legyek kifejező elkötelezettje. Rajzaimban a vonal a legközvetlenebb tolmácsolóm. Vele nemcsak a gondolat tisztaságát, a formák bonyolultságán is átvergődni akaró elhatározottságomat hangsúlyozom, de bizonyítani akarom a vonalban kifejezett emberi mozdulat egyszerűségét és határozottságát, ahogy az igazságként megismert elvek sem tűrik a bizonytalankodást. A vonalnál nincs egyszerűbb, kifejezésre kész letét, de nagyobb le­hetőség sem adódik ennél a szemlélő fantáziájának a műhöz kapcsolására. Színeim világa itt zömmel akvarellje­­immel mutatkozik. Az akvarell, mint a vers, mély érzelmeket hordó, tömörítő műfaj. Benne sajátos eszközeivel kísérelem meg kifejezni a fent vázolt mondanivalóimat. Tisztelem az alkotásokban megmutatkozó mívességet, az időre is tekin­tő gondosságot. A pongyolaság csak tévedésem lehet. Munkácson, 1910-ben születtem középiskoláimat a pannon szellemű Győrben végeztem, itt éltem első művészi indíté­kaimat. A Képzőművészeti Főiskolán, hálával és mély szere­tettel övezett tanáraim, Karlovszky Bertalan, Glatz Oszkár és Varga Nándor Lajos voltak. Művészi világom fészekme­legét kevés, de hűen szeretett művészbarátom teszi, sokat köszönhetek nekik. 28 éven át tanárkodtam. Szent János apostol aggkorában élete konklúzióját három szóval tömörítette: „Fiacskáim, szeressétek egymást". Ezt a szeretetet vallom az élet és a világ fenntartójának, és benne a magam egyedi léte pásztorcsillagának. A műve­im is erről vallanak talán ... ENDRÉDY GYÖRGY MŰVEINEK JEGYZÉKE ceruza,30x41 47. Csak vízfestmény, 33x40 10.Szobabelső kréta, 45x34 48. Áprilisi esi vízfestmény, 33x40 11.Csendélet­filc, 42x30 49 Fűzfa vízfestmény, 45x38 12.Vasaló linó, 32x22 50. Erdőben vízfestmény, 42x30,5 13.Varrógépnél linó, 16,5x15 51. Ősz vízfestmény, 52x36 Alkonyat 12x19 52. Mátyástemplom vízfestmény, 40x34,5 14.Kidőlt fa filc, 30x41 53. Álló vízfestmény, 38x32 15.Napraforgó kréta, 42x30 54. Aranylakodalmi 16.Béna kezű kréta, 36x31 csokor vízfestmény, 36x50 17.Elelés kréta, 45x35 55. Virágzó kaktusz vízfestmény, 40x35 18.Régi kul­lus, 29x44 56. Tulipánok vízfestmény, 50x35 19.Keleli pópa filc 42x29,5 57. Ágak vízfestmény, 50,5x36,5 20.Pincebejárat kréta, 42x29 58. Koratavasz vízfestmény, 50x35,5 21.Temetőben filc, 42x29 59. Ablak vízfestmény, 51x35 22.Szekér kréta, 42x29 60. Naplemente vízfestmény, 36x50 23.Búzakeresztek kréta, 31x45 61. Tél vízfestmény, 35x51 24.Öreg juhász kréta, 47x30 62. Hegyek közeli vízfestmény, 51x35,5 25.Madárijesztő kréta, 47x30 63. Sáros új vízfestmény, 40x33 26.Virág kréta, 42x30 64. Vörösberényi tájvízfestmény, 40x33 27.Csendélet filc, 41x29 65. Téli erdő vízfestmény, 40x30 28 Szilvásvárad kréta, 39x54 66. Tél vízfestmény, 33x40 29.Cifra lovon filc, 42x30 67. Szilvási erdő vízfestmény, 37x51 30 Ló kréta, 30x40 68. Erzsike szobája vízfestmény, 38x32 31.Öreg hintó filc, 42x30 69. Nap a lóban vízfestmény, 50x36,5 32.Elelés filc, 32x45 70. Halak vízfestmény, 43,5x30 33.Csodamalom filc, 42x30 71. Köcsög és csendélet vízfestmény, 50x36,5 1.Koratavasz­filc, 45x31 39. Hazafelé tollrajz, 42x30 2.Szamárkóró filc, 45x31 40. Virágok kréta, 23x35 3.Földmunkás kréta, 30x28 41. Unatkozó kréta, 23x35 4.Tanyaudvar kréta, 45x31 42. Harangláb filc, 42x30 5.Lámpa filc, 42x30 43. Ágak filc, 42x30 6.Sírkereszt filc, 30x45 44. Öregség filc, 42x30 7.Kamrasarok filc, 43x30 45. Tornácon vízfestmény, 51x36 8.Nepomuki Dános kréla, 43x30 46. Alkonyai vízfestmény, 40x33 9.Alvó 34.Parasztszoba filc, 42x30 72 Éjszaka vízfestmény, 51x36,5 35.Hímző asszony kréla, 44x31 73. Balaton vízfestmény, 42,5x33 36.Éva kréla, 42x30 74. Koratavasz II.­ vízfestmény, 51x36,5 37.Szobám kréla, 42x30 75. Szilvásvárad vízfestmény, 51x37 38.Földek filc, 42x30 76. Parasztszoba vízfestmény, 51x36,5

Next