Joánovits István festőművész kiállítása (MOM Szakasits Árpád Művelődési Ház, Budapest, 1968)

KATALÓGUS 1. TEHENÉSZ, olaj, 125x95 2. CSENDÉLET DINNYÉVEL, olaj, 105x83 3. BAKONYI TÁJ ESŐBEN, tempera, 105x84 4. BALATONI HALÁSZOK, olaj, 92x94 5. USZÁLYOK A DUNÁN, tempera, 95x73 6. KOTLÖ, olaj, 84x82 7. ÜLTETŐK, olaj, 89x72 8. CSÉPLÉS, olaj, 86x64 9. NAPRAFORGÓK, olaj, 90x73 10. CSOPAKI ASSZONYOK, olaj, 88x64 11. GITÁROS CSENDÉLET, te­mpera, 84x63 12. VASALÓ NŐ, olaj, 90x70 13. SZÉKEN ÜLŐ NŐ, olaj, 40x31 14. EBÉD UTÁN, olaj, 70x50 15. ANYÁM KARÁCSONYA, olaj, 70x50 16. IRÉN, olaj, 70x60 17. TÁJ FEHÉR HÁZAKKAL, olaj, 68x62 18. SZOBABELSŐ, olaj, 65x58 19. ÖNARCKÉP, tempera, 50x60 20. HÍD ALATT TÉLEN, tempera, 80x60 21. SIRÁLYOK, tempera, 80x60 22. PIPÁZÓ, tempera, 60x50 23. EGZOTIKUS TÁJ, tempera, 55x50 24. KONYHÁBAN, tempera, 54x60 25. FÉNY A SZOBÁBAN, tempera, 65x50 26. HALAS CSENDÉLET, tempera, 80x60 27. INTERIEUR, tempera, 80x60 28. GLADIOLUSZOK, tempera, 80x60 29. VÉGTELEN TÁJ, tempera, 80x60 30. REGGEL A DUN­ÁN, olaj, 80x60 31. HÁZ A VÍZPARTON, tempera, 57x50 32. TIHANYNÁL, tempera, 72x50 33. HALÁSZTANYA I., tempera, 63x40,5 34. HALÁSZTANYA II., tempera, 44x63 35. BALATONI HALÁSZ, tempera, 61x50 36. VÍZPART, tempera, 71x52 37. VIRÁG AZ ABLAKNÁL, olaj, 48x30,5 38. EST A HÍD ALATT, tempera, 70x50 39. TÁJ NAPRAFORGÓVAL, olaj, 50x60 40. CSENDÉLET BIRSALMÁVAL, olaj, 50x47 41. TANULMÁNYFEJ, olaj, 50x40 42. DARUPÁLYA, vízfestmény, 51x61 43. VIHARBAN, vízfestmény, 52x38 44. KÉP ÉS DRAPÉRIA, vízfestmény, 32x41 45. ÚJSÁGOLVASÓ, vízfestmény, 34x23 46. SÁRGA KÉP, vízfestmény, 29x42 A győri születésű, ma is Győrött dolgozó Ivanovits István harmadik önálló kiállí­tásán az elmúlt tíz év java termését mutatja be. Azok közé a rokonszenves alkotók közé tartozik, akik festői világukban élnek, helyesebben akik témáikat közvetlen f­r­nye­­lükben lelik. Ez a tény megszabja festői modorát. Olykor nyersen, erő­tl­­jes színfoltokkal mutatja be a gyárak kör­nyékét, a városi ember nosztalgiájával viszi vászonra a természet ajándékait, a bakonyi tájat, a Balaton villódzó fényeit. A lényegükig ismeri a megfestett tárgyakat és embereket. Nem idegenkedik az expresszionista eszközöktől sem azért, hogy szenvedélyét­­ érezzük, mondanivaló­ját megértsük. Az a közvetlen kapcsolat, mely témáihoz fűzi mindenkor kifejező­dik, áthatja a tárgyakat a festő hangulata. Az évek múlásával nem a figurák vál­toznak képein, érdeklődési köre mondhatni zárt, ökonomikus gonddal választ él­ményei közül: a sí­lusjegyek változásai kedélyének és gondolkodásának fordu­­latait tükrözik. Korábbi korszakát a robbanóan élénk színek uralják. A szigorú kompozíciót a­­ meg áttöri a színek harsány, öntörvényű harmóniája. Nem a valóságos élmény szabja meg a színek rendjét, hanem a friss reagálás öröme, érzelmi fűtöttsége. A képek szerkezete ekkor még másodlagos, a figurák egymáshoz való viszonyát is a színek hivatottak kifejezni. Újabban a színek kavalkádját az egységre való törekvés váltotta fel. Nagyobb szerephez jutott a tárgyak elrendezése, ugyanakkor oldasabb festőiséggel jelen­nek meg a figurák. Kevesebb a játékos elem, talán a látványosság is. A bemuta­tott világ azonban ugyanaz, mint a korábbi, és így válik a bemutatás teljessé. A közlés módja most is realista, objektívabb szemlélettel találkozunk, a kitörően szenvedélyes festő helyett a töprengő, a felszínnel elégedetlen alkotó képet lát­juk. Ellentmondásos-e a kiállítás anyaga? Csak annyira, amennyi szükséges a teljes­séghez. A pálya egy szakaszának teljességéhez. Az az igenlés, ami a táj, az em­beri cselekvés szépségeinek szól, csak így hiteles. 47. SÁRGA DOMB, vízfestmény, 34x51 48. KÉK SZOBA, vízfestmény, 32x41 49. BARNA TÁJ, vízfestmény, 47x31 50. VIRÁG ÉS NIPP, vízfestmény, 42x32 51. VARIÁCIÓ, vízfestmény, 40x32 52. LENYUGVÓ NAP, vízfestmény, 41x31 53. SZÉK ÉS VIRÁG, vízfestmény, 30x48

Next