Tót Endre (Mednyánszky Terem, Budapest, 1969)

TÓT ENDRE 1937. Sümeg 1959-65. Iparművészeti Főiskola 1966— A Fiatal Képzőművészek Stúdiójának tagja 1963—63. Tanulmányutak: Csehszlovákia, Lengyel­­ország, Jugoszlávia, Szovjetunió, Ausztria, Olaszország, Francia­­ország, Anglia, Svájc. CSOPORTOS KIÁLLÍTÁSOK 1965 66 67 63. 1966. 1967. 1968. 1968. 1968. 1969. Ferenczy Károly Múzeum, Szentendre Ady Endre Művelődési Otthon, Újpest Városi Tanács díszterem, Szentendre Műszaki Egyetem, Vásárhelyi Pál kollégium, Bp. Iparterv díszterem, Budapest Műcsarnok „Stúdió 58-68”, Budapest Központi Fizikai Kutató Intézet, klub, Budapest EGYÉNI KIÁLLÍTÁSOK 1966. Építők Műszaki Klub, Budapest 1968. Ferenczy Károly Múzeum, Szentendre 1969. Mednyánszky Terem, Budapest HOMMAGE K. SCHWITTERSNEK, collage 1967 Tót Endre legújabb képeit szerepelteti ezen a kiállításon, amelyek egy határozott fejlődési folyamat lezárását jelentik. Útja a közvetlen természetszemlélet absztrakt látomásaitól indult, korai szenzuális monochrom képei a természeti élmény közvetlenségéről árulkodtak. Később egyre jelentősebb hangsúlyt kapott az action painting feszült drámaisága, amelyet a legújabb képek szigorúsága fogott egybe. A jelenlegi munkák értékelése szorosan kapcsolható ebbe a vázolt fejlődési sorba, amely egyenes, zökkenőmentes folyamatot jelent, mindvégig a „klasszikus" művész-maga­tartáson alapszik, a periódusok összefűzése nem önkényes, a feltevést a művek hitelesítik. Azt az utat járta végig, amelyet a legjelentősebb pop-és művészek Angliában vagy az Egyesült Államokban, az action painting-t váltotta fel egységes, rendezett formákkal, a gesztusok korábbi, zaklatott formáit szorította zárt keretek közé. Már a kései absztrakt expresszionista képek között egyre gyakoribbá vált a collage alkalmazása, amely ezt a drámai, festői módszert szinte visszafogta, hevességét lehűtötte. A beragasztott magazinfotók szerepe megnőtt, az expresszivitás megnyilatkozásai, a zaklatott gesztusok háttérbe szorultak, helyette az „esetlegességek" elrendezése, a véletlenszerűségek megkomponálásai kerültek elő. A collage használatával indított utat a patronok vették át, ugyanazt a módszert mélyítették el, amely a korábbi periódus legértékesebb tapasztalata volt. Ezek közül a kezdeti próbálkozások közül a szentendrei kiállításon sok érdekes kísérletet mutatott be, a „futballisták” sorozata a mostani képek közvetlen előzményeként fogható fel. A legújabb munkák szorosan kapcsolódnak ebbe a folyamatba, a megváltozott alkotói metódus szerepe az első pillanatban szembeötlő, a nagyméretű sablonok következetes alkalmazása új színt jelent művészetében. A pop art letisztult formái ezek a képek, egy autentikus művészi folyamat eredményei, létrejöttükben a belső indítékok mellett fontos szerepük van a 68 nyarán Londonban látottaknak, erős ösztönzést kaphatott a harmadik pop nemzedék legerősebb egyéniségeiktől, akik közül Kitaj, Peter Philips, David Hockney a legfontosabbak. Tót Endre önállósította magát a közvetlen hatásoktól, hosszú ideig csak a látott élmények feldolgozásán fáradozott, a belső hitelesítés, a személyes indulatok képi megfogalmazása foglalkoztatta. A pop art gazdag ábrázolási lehetőségei közül sikerült megtalálnia azt, amelyik expresszív alkatának leginkább megfelel, habár ez a feszültség nem a festésmód gesztusaiban mutatkozik meg, hanem a felfestett formák és színek belső erejében. SINKOVITS PÉTER

Next