Diószegi Balázs festőművész kiállítása (Fényes Adolf Terem, Budapest, 1970)

19. NAPFELKELTE ELŐTT olaj, 60x80 cm 20. ÖREGEK olaj, 60x80 cm 21. TEHÉN olaj, 60x80 cm 22. KISKŐRÖSI ASSZONYOK olaj, 60x80 cm 23. TEHENEK olaj, 60x80 cm 24. CIGÁNYASSZONY olaj, 60x80 cm 25. ÖNARCKÉP I. olaj, 60x80 cm 26. ÖNARCKÉP II. olaj, 55x75 cm 27. ÖNARCKÉP III. olaj, 40x50 cm 28. HÁZAK FÁVAL olaj, 40x50 cm 29. HÁZVÉGE KISKUNHALASON olaj, 40x50 cm 30. ÚJSÁGOLVASÓK olaj, 40x50 cm FESTMÉNY 1. ÖREGASSZONY TYÚKOKKA­L olaj, 60x80 cm 2. OLGI (KISLÁNYOM) olaj, 60x80 cm 3. ÖREGASSZONY POHÁRRAL olaj, 60x80 cm 4. HÓOLVADÁS olaj, 50x70 cm 5. ÖREGASSZONY SEPRŰVEL (ANYÁM) olaj, 60x80 cm 6. SEPREGETŐ ÖREGASSZONY olaj, 60x80 cm 7. KASZÁS olaj, 60x80 cm 8. MELEG A LEVES olaj, 60x80 cm 9. KENDŐS ASSZONYOK olaj, 60x80 cm 10. A BUSZMEGÁLLÓNÁL olaj, 60x80 cm 11. A HATÁRBAN ALKONYATKOR olaj, 60x80 cm 12. RUHASZÁRÍTÁS olaj, 60x80 cm 13. BESZÉLGETŐK olaj, 60x80 cm 14. TÉLI TÁJ olaj, 60x80 cm 15. HAZAFELÉ olaj, 60x80 cm 16. HÓOLVADÁS II. olaj, 60x80 cm 17. ÖREGASSZONYOK olaj, 60x80 cm 18. FALUSI NÓTÁRIUS olaj, 60x80 cm SZOBOR 1. CZINE MIHÁLY gipsz 2. 1940. FÁRADTSÁG gipsz 3. MUNKÁS gipsz 4. AKT. MERENGŐ gipsz DIÓSZEGI BALÁZS, 1914-ben született Kunszentmiklóson szegény parasztcsaládból. Édesapját alig ismer­te, mert elvitte az első világháború. Kunszentmiklóson érettségizett, majd a Képzőművészeti Főiskolára ke­rülvén Rudnay Gyula tanítványa lett, akitől megtanulta a művészet iránti alázatot, de hatása alól igyeke­zett szabadulni, egyéni hangú művészet kialakítására törekedvén. 1938-ban mint rajzpedagógus megkezdi működését. Debrecen, Szentendre, Miskolc, Újvidék állomásai e te­vékenységének, ahol ugyanakkor, mint alkotóművész és művészeti közéleti szervező, az előbbivel párhuzamo­san értékes munkát végez. Mégis Nyíregyháza jelenti életének fényes körvonalát, ahol 14 évet töltött el. A Tanítóképző tanára, egyszersmind a Szabad Akadémia alapító tagja. Keze alól a felszabadult nép tehet­séges fiai kerültek a főiskolára. Közülük többen ma Szabolcs-Szatmár művészeti életének irányítói (Be­­recz A., Pál Gy., Soltész A., stb.) A nemrég elhunyt Váci Mihály költő is itt kezdte pályafutását — később mint pedagógus megyei kollégium felelős — maga is segítette a tehetséges, szegénysorsú parasztfiatalokat. E hősi korszak elmúltával hazahívta a szülőföld. Visszaköltözött özvegy édesanyja mellé a Kiskunságba. Kis­­kunhal­ason tanít és mint Bács megye általános isko­láinak felügyelője működik itt. Kiállításokon 1940. óta szerepel rendszeresen. Először a Műbarát kiállításán tűnt fel, 1943-ban, majd Mis­kolc, Nyíregyháza, Gyula, Békéscsaba közönsége láthatta egyéni kiállításait. 1961-ben a Ernst Múzeum­iján a Pedagógus Képzőművészek kiállításán szerepelt több képpel. 1962-ben a budapesti Fényes Adolf te­remben rendezett önálló kiállítást, melyet 1963-ban a debreceni Déri Múzeumban is bemutatott. Úgy a kö­zönség, mint a szakma melegen fogadta művei bemutatását. Azóta is állandóan szerepel közös megyei és országos tárlatokon. 1970-ben kisebb gyűjteményét mutatta be Tokaj közönségének, ahová közel 20 éve ellátogat a művésztelepre. Művészete az alföldi festészet hagyományaihoz kapcsolódik. Témaköre felöleli az alföldi táj, a határ és a falu, az ott élő emberek és állatok csendes világát. Ez a csend, mely csaknem zord, mégis vonzó, mert Diószegi őszinte, meleg férfias lírája a művészet magasságába emeli. Vonzódása az ősi, konfliktusmentes életfor­mához, melynek a születés — élet és halál természetes és egyszerű állomásai — nem keltenek ellentmon­dást művészetében. Kevés szóval, tömören — azaz a végsőkig leegyszerűsített foltokban és minimális for­mákra és színekre szorítkozva, hol harsány kontrasztban, hol megszelídülve, bánatos, tört színskálával dol­gozik. Realista, de több mint hagyományos életkép festő. Kompozíción belül a ritmus, a kontúrok vonal­játéka, a pozitív és negatív foltok egymásnak való felelgetése, a vízszintes és függőleges felülettagoló sze­repe párosul az alföldi festészet hagyományos som­mázó törekvésével — magába olvasztva a népművé­szet markáns vonásait és a gyermekrajzok őszinteségét — valamiféle szintézisre törekedvén, egyéni hangú rokonszenves művészetet képes létrehozni. Mind pedagógiai, mind művészi munkássága harmonikus, magától értetődő, egyszerű és nemes. Szent dolog előtte mindkettő, nem zavarja, kiegészíti, segíti egymást. Nem érzelgős lírájában ott feszült valami ro­busztus erő, bár a közvetlen élményből indul ki, azt átértékelvén el tud jutni az egyetemes érvényű igaz­sághoz. Egyénisége, pedagógiai és művészi munkásságának alapvonása a humanizmus. Ez teszi őt, mint embert és barátot, tanítót és művészt, rokonszenvessé, közéletünk értékes munkájává. TENKÁCS TIBOR GRAFIKÁK 1. HÓOLVADÁS gouache, 81x43 cm 2. FALUSI UTCA gouache, 30x38,5 cm 3. ERDÉLYI TÁJ gouache, 30x38,5 cm 4. ABLAK gouache, 31x43 cm 5. SZIGLIGETI ÉLMÉNY gouache, 32x48,5 cm 6. MAGÁNOS FA (ÖNARCKÉP) gouache, 43x61 cm 7. NÉPI HÁZ gouache, 43x61 cm 8. HAZAFELÉ gouache, 30x38,5 cm 9. UTCARÉSZLET gouache, 30x38,5 10. KROKI I. filctoll, 30x42 cm 11. KROKI II. filctoll, 30x42 cm 12. ÜLŐ FIÚ tus, 30x42 cm 13. KROKI III. filctoll, 30x42 cm 14. FIÚ kréta, 30x42 cm 15. DISZNÓÓL gouache, 43x60 cm 16. ÖREG TANYA gouache, 29x40 cm 17. EMLÉK gouache, 43x60 cm

Next