Diskay Lenke és Varga Hajdú István kiállítása (Pécs, 1970)

Diskay Lenke 1948. nyarán a szigligeti Alkotó­ház még a főiskolás képzőművé­szeké volt. Varga Hajdú Istvánhoz menvén látogatóba, az egyik előző szobában véletlenül találkoztam DISKAY Lenkével, s falra­­szögezett legfrissebb képeivel. A kiskundorozsmai festőnő mű­vei szinte semmiben se hasonlítottak a somogyi kollégáéra. Ha most egy teremben szemlélve alkotásaikat, mégis rokonságot éreznek köztük, a fölfedezés a két évtizedes házastársi, művészi szövetség termékenyítő kölcsönhatásának köszönhető. Emberi, művészi eszményeken túl csak egy közös ihletőjük volt : a nép­művészet, — de ezt Oiskay Lenke sokkal mélyebben élte át, mint azok akik motivikus kuriózum kedvéért könyvből tanulják a folklórt. Még gyűjtőszenvedélyük sem hasonlított az ormánsági falvak padlásait szószékért, rokkáért megmászók jellegzetes városi divathóbortjához. A néppel, a nép képzelőerejével, ma­ga készítette használati tárgyaival való meghitt együttélés során juthatott el Diskay Lenke odáig, hogy az eredeti ornamensek, régi faragványok, vagy egy-egy mázasedény hangulatának megragadásában a formateremtés hamisítatlan szellemét, naiv báját, ötletes megoldásait érvényesíteni tudja. Az ősi, asszonyi lelemény, mely igyekezett mindenkori környe­zetét szebbé tenni, természetszerűen vitte őt az alkalmazott mű­vészetekig : a textil szőnyegtervektől a linómetszetig és a fa­metszetig. A Bőség, a Sárkányölő, a Pár vagy a Kakas és tyúk megkapóan bizonyítják a már-már iparművészi képalkotás ön­álló jelentőségét, lényegreható, szimbólumteremtő erejét. Az elsődleges művészi érzék nagyszerű példái éppen a legszigo­rúbban kötött, a mesterség aprólékos gondját leginkább igénylő kisgrafikai munkák. Kétségtelen, hogy a legszebb, legeredetibb Ex librisek­et ma Diskay Lenke készíti Magyarországon. Nemcsak bravúros tech­nikai tudása képesíti erre, de látásmódjának részletben lénye­gét fölmutató bátorsága, a rendező, teljességre törekvő ökonó­miai, s a kifogyhatatlan kedély, mellyel a választott motívumot a szellemes megoldások új meg új ötleteivel írja körül. Ha igaz a régi mondás, miszerint ,,a jók kis helyen is elférnek”, Diskay Lenke kisgrafikai művészetére hatványozottan és elgon­­dolkoztatóan igaz. DISKAY LENKE 1924-ben született Kiskundorozsmán. A Képző­­művészeti Főiskolát 1942-49 között a háború miatt megszakítá­sokkal végezte. Grafikái 1957-óta rendszeresen szerepelnek ,­ az országos tárlatokon. Ex librisei az egész világon ismertek.­­ Bemutatta őket Budapesten, Párizsban, Hamburgban, Krakkó­® ban, Poznanban, Comóban és Malborkban. Utóbbi két városban­­ díjazták is munkáit. 1959-ben a budapesti Május 1 mozi elő­írt csarnokában, 1967-ben a Fényes Adolf teremben, 1968-ban a Kaposváron a Rippl-Rónai múzeumban (Varga Hajdú Istvánnal közösen­ rendezett kiállítást grafikáiból és textilképeiből. Fodor András Varga Hajdú István Ha megkérdeznék, mi az amiben VARGA HAJDÚ István művé­szetét minden pályatársáéhoz képest különbözőnek látom, két dolgot említenék : a színek líraivá hangolt, már-már pendülő teltségét, s a vonalak minden amorfon győzelmeskedő, beszé­des ritmusát. Az élményt, melyet több mint húsz éve látott du­nántúli akvarelljei hagytak bennem , a vakító fehér présházak fölött merengő ég zománc-ragyogását, azóta gazdag változat­ban újra és újra föllelem kompozícióiban. Zöldek, barnák egymásba játszatása, de néhány sáfrányszínű folt is elég ahhoz, hogy egy-egy táj atmoszféráját megidézze. S az egykori mester — Barcsay — törvénykező kontúrjai, hatalmas tereket átfogó tektonikája a tanítvány kezén benépesült az organikus világ vá­ratlan, burjánzó alakzataival, sásélű, rügyekként duzzadó, vagy páfrányokként leveledző formákkal. De ezekben a szinte auto­matikusan szövődő látomásokban nem a véletlen uralkodik, nem az érdekeskedő anarchia. Varga Hajdúnak sikerült a természe­tet olyan újmódian és egyénien absztrahálnia, hogy a tér ele­meinek konstruktív rendjét nem adta föl, elvonatkoztatásaiban is megőrizte az élő­világ fogható melegségét, a lélegző orga­nizmus félelmességében is emberi mozdulatait. Mikép érte el a ritka teljesítményt? A lehetséges magyarázatok helyett hadd feleljek csupán Fülep Lajos egy mondatával : „Ilyen rafináltan kifinomult ízlésű festő talán nem is volt még itt nálunk, mint ez a somogyi parasztgyerek.” Érdemes eltöpren­geni e mondaton, nem csak azért a kompetens ítész szava bi­zonyítóerejű. Ilyen fokú művészi választékosság nyilvánvalóan összefügg az emberi viselkedés morális önismeretével, szolid­ságával. Ha Varga Hajdú nevét nem látjuk érdeméhez méltóan szerepelni a divatos fölmérések ranglistáin, vásári fórumokon, abban — sajnos — saját, eléggé nem értékelhető jóízlésének is része van. Fodor András VARGA HAJDÚ ISTVÁN Barcson, 1924-ben született. A Képző­­művészeti Főiskolát 1945-49 között végezte. Képei szerepelnek országos tárlatokon. 1959-ben a budapesti Május 1 mozi elő­csarnokában, 1964-ben a Bercsényi Kollégiumban, 1966-ban a Fényes Adolf teremben, 1968-ban Kaposváron a Rippl-Rónai múzeumban (Diskay Lenkével közösen) mutatta be munkáit. »

Next