Áldozó József naívfestő kiállítása (Ernst Múzeum, Budapest, 1971)

A magyar parasztfestőket, rajzolókat - naiv­­festészetünk egészét — látszólag számbavették. Régi mulasztásokat igyekeztek jóvátenni, ami­kor Süli András, Benedek Péter vagy Győri Elek életmű-kiállítását megrendezték, amikor a Sárköz, vagy Galgamácsa rajzolóasszonyainak a múlt néphagyományait rögzítő művészetére napjainkban különös gonddal figyelnek. Köz­ben feltárták a magyarországi naív festészet nagyon gyéren folydogáló erecskéjének törté­netét is, a harmincas évek úgynevezett őste­­hetségeinek igazi, „termékeny” korszakát. Ám a folyamat előtörténetét, meg a negyvenes évektől kezdődő elapadását, annak okát nem kutatta senki. Ezek a sokszor kiemelkedő tehet­ségű alkotók, ha véletlenül nem kerültek egy, az igazi művészetet támogató ember vonzás­körébe, menthetetlenül elvesztek. Pusztán te­hetségük nem óvhatta meg őket az elszürkü­­léstől vagy a festészettől történő teljes elfordu­lástól. Amelyikben pedig az alkotásvágy mégis erősebb volt az élet kényszerénél — de a léte­zés szükségszerűségéből adódóan falujába kellett visszatérnie — mint valami mutogatni való mániákust tartották számon, akinek el kell viselni festői-művészkedő bolondériáját. Még jó, ha nem lett az állandó gúnyolódás céltáb­lájává­­, mert ez a sors is megérintette egyikü­­ket-másikukat. A sorsuk közös volt, csak az elismerés mértéke változott. És ebben a közös sorsban volt, és a majdnem megkésetten érkezett elismerésben van része most Áldozó Józsefnek. A 79 éves parasztfestő a világtól elvonultan él a Kisalföldön, falujában, Himódon. Élete — páréves budapesti tartózkodáson kívül — falu­jában múlik felette a megroggyant falú há­zacskában, a nyaranta virágokkal pompázó kertben egyre csendesebben. Sorsa — bár ifjú­korában lázadozott ellene, s akart „köréből el-kivándorolni” — végül is visszalökte szülőhe­lyéhez. 1932 óta él megszakítatlanul Himódon. Míg Pesten tartózkodott­­ 1925 és 1932 között — gyakorta szerepelt gyűjteményes tárlatokon az Ernst Múzeumban, a Nemzeti Szalonban; ezidőtájt szerezte meg Csók István barátságát, aki Áldozó Józsefben éppen azt a paraszti ős­erőt, azt a harmóniával párosult valóságszem­­léletet fedezte fel, ami a korabeli magyar fes­tészetből hiányzott, ami egyúttal a népből jött „őstehetségek” alkotásainak lényegét jelen­tette: a célszerűség és a szépség együttes je­lentkezését. A falusi lét — ha néha a kitörés lázától volt is fűtött — határozta meg mindig festészetét. Nem a nagy kataklizmák, de nem is az ünnepi per­cek megörökítésére törekedett. Ezért is vált el útja az úgynevezett naívokétól, akik a valóság és a képzelet együttes jelentkezését valósítot­ták meg művészetükben, műveikben, a hétköz­napok látványát mindig megtoldották a csoda­várók álomvilágával. Ő erősebben kötődött a valósághoz; őt a me­sék és a népi mítoszok helyett inkább a hétköz­napok szigorúbb törvényű világa fonta körül. Erről bizonykodik önarcképe is. A fiatalos, de elszánt akarat villan felénk minden vonásából, határozott szembenézéséből, a zárt formából, a szinte mozdulatlannak tűnő, a legősibb port­rékra emlékeztető megközelíthetetlenségéből. Az önarckép azt a világot idézi, amelyikben él, nemcsak környezetrajzával, de emberi ha­bitust meghatározó voltával, a falu áthághatat­lannak ható törvényeivel.

Next