Asszony Tamás, Pataki Ferenc, Csíkszentmihályi Róbert, Végh András, Götz János (Műcsarnok, Budapest, 1971)

A Művészeti Gimnáziumban kezdődött barátsá­guk, amely a Képzőművészeti Főiskolán közösség­gé, a diploma megszerzése óta szövetséggé ko­­vácsolódott. Fiatal művészek,­­ három szobrász és két festő — rendhagyó formájú szervezete ez a csoport, az egymástól távol, mégis oly közel élők társulása, amelyben nem a közös érdekek védelme, de a közös gondolatok cseréje, a közös művészi - etikai magatartás az összetartó erő. 1968-ban állítottak ki először együtt a József Attila kultúrházban, saját munkával épített ven­dégfalak között, aztán külön-külön próbáltak szerencsét a fővárosban és vidéken. Már-már sportban szokásos izgalma jellemezte szereplé­süket, sikereiket, a munkásságukkal kapcsolatos kritikákat a csoport­tagok lelkes biztató, vagy ba­rátian szigorú együttérzése tette eseménnyé kö­zösségük történetében. A nagyobb munkák meg­születése, díjak vagy önálló kiállítások adják e két esztendőnek meglehetősen jó ritmusú ese­ménysorát. Mindig mindent tudnak egymásról, ta­lálkoznak és leveleznek, vitatkoznak és ünnepel­nek, segítenek és bírálnak, ha arra van szükség. Fiatalok és hívők. Hisznek a művészet embert és világot jobbító hivatásában. Igényesek és kí­sérletezők, megértők és szenvedélyesek egymás­sal szemben éppen úgy, mint a csoporton kívüli barátokkal, azokkal, akikkel közösek gondjaik, problémáik. ASSZONYI TAMÁS az új magyar éremművészet­ben alkotott kiemelkedőt. Plakettjeinek csiszolt, mívesen mintázott felületei mindig sűrű gondo­lati tartalmat fogalmaznak meg. Intellektuális sokoldalúsága, humanista érzelmi telítettsége okos egyensúlyt teremt az anyag megmunkálásá­nak fizikai öröme és az értelem között. Kisbron­­zai mozgást és ritmust rögzítenek s nem minden­napi megfigyeléseket foglalnak össze arasznyi méretben is. PATAKI FERENC szegedi műtermében egy újtípu­sú alföldi piktura bontogatja szárnyait. Festmé­nyein a szikrázó napfényt fogja meg a népi épí­tészet tündéri díszítményeit írja át, s ha kell a kozmoszt, a tengerfenék élményét plántálja lá­tomásai közé. Heves ecsetjárása a friss benyo­másokat az emlékezéssel, a szülőfölddel eggyé­­válás érzését a fantázia képeivel társítja. Ára­dó lírája talán csak színes metszeteiben vált át fegyelmezettségre, mívesen megmunkált rézkar­cain megint modern romantikával telítődik a tar­talom. CSIKSZENTMIHÁLYI RÓBERT inkább a termé­szet ős­formáit faggatja. Fát hasít, követ farag. Kerek szobrai a teljességet ostromolják az ember kifejezésében. Az anyag láthatatlan energiái robbantják, szaggatják különös alakjainak kör­vonalait, s a tömeg biztonsága gömbölyíti, tes­tesíti, kőszobrainak bálványszerű nyugalmát. A szépítés nélküli jellemzés olykor a groteszkségig fokozza őszinteségét, emberarcai indulatot, sor­sot és történelmet hordanak vonásaikban. VÉGH ANDRÁS képeinek élmény-feldolgozásá­ban jelentkezik legerősebben a XX. század em­berének összefoglaló igénye. A megszokott je­lenségek, a csendes meditáció, vagy a lelki ösz­­szetartozás új értelmet kap nála. A fények és megvilágítási kontrasztok segítségével a legin­kább tárgyszerű közlés is belső feszítettséget kap és a tárgyak-emberek-tájak hangulatából a meg­ismeréssel együttjáró felfedezések különös érzel­mi skálája bontakozik ki. A komponálás lendü­lete őszintén feltárja azt a konfliktust is, amely a szerkezeti rendezettség és a bonyolult emberi összefüggések között van. GÖTZ JÁNOS a gótika ismeretlen mestereinek önátadó szellemében dolgozik, kalapáló kézmí­ves ősök anyagszeretetét menti át századunkba. Lemezt domborít komoly­ játékossággal, középko­ri drapériát fordít le a mai szobrászat nyelvére. A részletek exakt, tárgyilagos megmunkálásában, a csoportok fűzésében, az állat és ember jellem­zésében a mozgás és a hangulat megragadá­sában jeleskedik. Közeledése mindig fegyelme­zett, mert érzelmeivel küzd az élővilág és vege­táció, általában a létezés titokzatos jelenségei­nek plasztikai megörökítésekor, öten vannak. Életük, munkájuk, boldogulásuk módja különböző. Ketten Szentendrén élnek, egyikük Szegeden birkózik Jákobként az angyal­lal, van aki tanári munkát is végez, megint ket­ten Derkovits-díjasok, önálló kiállításon vizsgáz­tatják tehetségüket, vagy éppen közös akciót szerveznek. Emberi kapcsolatuk hibátlan. Prog­ramjuk nem képvisel stílus-kötöttségeket, korosz­tályuk általános törekvései jellemzik őket is. Má­sodik, immár reprezentatív fővárosi bemutatkozá­sukon nemcsak eredményeiket mérik össze, de barátságukat is demonstrálják. DR. FEHÉR ZSUZSA

Next