Gábor Jenő gyűjteményes kiállítása (Pécs, 1971)

Nehéz magyarázatot találni arra, hogy miért éppen Pécsről raj­zott ki a progresszív művészek sora az elmúlt évtizedekben. A város gazdasági és szellemi vezetőszerepe csak az első világ­háború után kezdett kibontakozni. 1924-ben egyetemi város lett és egyértelműen a Dél-Dunántúl ipari, kereskedelmi és szellemi központja. Az egyetem jelenléte elsősorban az irodalmi élet fel­lendítését hozta magával, de az igények felfokozódtak és sok­­irányúak lettek. A Pécsi Képzőművészek és Műbarátok Társasága 1926-tól rendszeres kiállítási programokat bonyolított le, s bár az állandó képtár megteremtésének terve csak napjainkban való­sult meg, a vidéki városok közül a legszervezettebb képzőművé­szeti tájékoztatást ezidőben Pécs nyújtotta. Ebben a kultúrlég­­körben felnőtt fiatal generáció útkeresésében már közvetlenül az európai művészetek áramához csatlakozott, a nagyvilágban tájékozódott. Megkerülve a szokásos akadémiai utat, művészeti stúdiumokat a Bauhaus műhelyeiben végeztek, az új művészet friss forrásából merítettek. Ma már például szinte közismert do­log „pécsi bauhausosok”-ról beszélni. Breuer Marcell, Forbát Alfréd, Molnár Farkas, Stefán Henrik és Weidinger Andor egy­aránt Pécsről származtak el. Martyn Ferenc is Pécsről indult. Ő is, az akadémiai képzés helyett Párizst tartja iskolájának. Vasarely Pécshez kötődése látszik csupán esetlegesnek, benne csak gyermekkori emlékképek maradhattak a városról. Gyar­­mathy Tihamér, Lantos Ferenc, Keserű Ilona és a Stúdió fiatal­jai azonban egyértelműen vallják, vállalják azt az inspiráló erőt, amely szemléletmódjuk alakításában jelentős szerepet játszott. E gazdag sor elejére kívánkozik Gábor Jenő neve. 1911 és 1915 között járt a képzőművészeti főiskolára, ahol rajztanári okleve­let szerzett. A világháborút szerencsésen átvészelte úgy, hogy évenként más és más városba került rajztanárnak. Liptószent­­miklós, Gyergyószentmiklós, Szakolca és Körmöcbánya, az akkori Magyarországon nem éppen jelentős kisvárosok voltak kezdő ta­nári pályafutásának állomáshelyei. 1919-ben, huszonhat éves ko­rában aztán hazakerült Pécsre, ahol előbb a főreálban, majd a gyakorló gimnáziumban tanított. 1893-as születésű, tehát 5—10 évvel volt idősebb a bauhausosoknál és Martynnál. Tanította Gyarmathyt is, aki máig első mesterének tartja. A biztonság igénye, viszonylag megállapodottabb életkora, vagy az akadé­miai képzés utáni elégedettség, a teljesség illúziójának érzése volt az erősebb nála és tán ezért nem választotta Gábor Jenő is a külföld csábító, ám bizonytalan kimenetelű lehetőségét, fia­talabb társainak végül is világhírre vezető útját? Nehéz ma már egyértelmű választ kapnunk erre a kérdésre. A pedagóguspálya, amelytől csak jóval a nyugdíjkorhatár után vált meg, megél­hetést és bizonyos függetlenséget biztosított számára. Ugyanak­kor azonban ez a biztonság sorsdöntő nagy elhatározások gát­jává is vált. A feltétlen biztonság tudata, a védettség állapota, a vattázottság ernyesztő hatása ellen szellemének állandó ser­kentésével védekezett. Külföldi tanulmányútjai (Párizs: 1926 és 1937, Berlin: 1931), a nyaranta hazalátogató bauhausokkal való élénk eszmecserék pótolják némileg a fővárost, a pezsgő képző­­művészeti élet hiányát, a nyugat inspiráló szellemét. Ugyanakkor a meditáció és az alkotómunka nyugodt légkörével kárpótolhatta magát. Éveken át előfizetője volt a Cahiers d' Art, a Kunst und Dekoration és a Sturm című folyóiratoknak. A tájékozódásban igyekezett a korral lépést tartani. 1925 óta KÚT tag, majd 1930 óta az UME kiállításainak résztvevője. „Pécsi korszakom lényege az impresszionizmustól távolálló plasztikus formaábrázolás, ku­­bisztikus szellemben. Szinte szoborszerűen formáltam meg figu­ráimat és mozgalmas kompozíciókba sűrítettem azokat" vallotta festészetéről. 1927-ben apróbb képötletek után több lapból álló, színes papírokból ragasztott kollázs-sort készített. A figurálistól az elvont konstruktív irányba haladt a kísérletezésben. A har­mincas években főleg sokalakos, figuratív kompozíciókat festett, ünnepélyes emberábrázolásokat. A freskófestés lebegett szemei előtt, ez a vágya azonban sohasem teljesülhetett. A munkás­élet mellett az emberi tevékenység más megnyilvánulásai is ér­dekelték: a cirkusz világa, a zenélés, a sport és az emberi test szépsége. Képei statikusak és szerkesztettek, melyben a dekora­tív vonalritmus játszik nagy szerepet, a szín csupán másodlagos. 1941-ben Szegedre került áthelyezéssel. Festői előadásmódja itt oldottabb lett, fellazultabb. A vízen tükröző fények-színek prob­lémája, a látványhoz való szorosabb kötődést bizonytalanná tet­te piktúráját. 1947-ben aztán, szegedi tartózkodásnak utolsó évé­ben nonfiguratív akvarell-sorozatot festett. Ezzel lezárta munkás­ságának korábbi szakaszát, visszakanyarodott a húszas évek vé­gére elért fejlődésének érett eredményeihez. 1947. telén Budapestre költözött. Ismét évek múltak el, amíg rátalált önmagára. 1955-től kezdve már kizárólag az elvont ki­fejezésmód lehetőségét kutatta. Eleinte még figurális témából indult ki és halad az elvont irányába. Később már teljesen mel­lőzte a tárgyi kapaszkodót, képeinek belső törvényszerűségét a formák dinamikája, a vonalak ritmusa és a színek harmóniája határozza meg. Életművének gazdagsága a műfajok sokrétűségében is megnyil­vánul. A festmények mellett számos linót és fametszetet is ké­szített, tervezett plakátot és exlibrist, reklámgrafikát és folyó­irat címlapot. Pesten Kassák Lajos baráti köréhez tartozott és élénk figyelemmel kísérte a művészet alakulását. Rendkívül gaz­dag könyvtára is a kitekintést, a tájékozódást szolgálta. Váratlanul hirtelen halála előtt telve tervekkel és tettvággyal véglegesen hazaköltözött szeretett városába. Műveinek jelentős részét a pécsi múzeum őrzi. Életművének bemutatásával a kitűnő művész, a jeles pedagógus és a nagyszerű ember emlékének adózunk. Romváry Ferenc

Next