Bognár Árpád grafikusművész kiállítása (Ernst Múzeum, Budapest, 1972)

Ha egy szóval akarjuk jellemezni Bognár Árpád művészetét, úgy mind formai, mind tartalmi tekin­tetben a burjánzás látszik a legmegfelelőbb ki­fejezésnek. Legyen kiindulópontja Dante „Isteni színjátéka", népmeséi motívum vagy lidérces szo­rongás a­lapjain a fantázia teremtette figurák, motívumok gomolyognak és a vonalak bonyolult szövevénye burjánzik. Hol csomópontok köré sű­rűsödnek a vonalak és e sűrű csomók ritmusából épül a kép, hol a világos és sötét kontrasztja ha­tározza meg a kompozíció rendjét, de mindig a lüktető burjánzás dominál. A vonalszövevény, amelyet néhány lapon még a kígyózó kalligráfia is bonyolít, folyondárként lepi el a felületet. A kompozíció már-már áttekinthetetlen, de a leg­jobb műveken őrződik a gondolati váz, az orga­nizmus rejtett szerkezete. E Burjánzó organizmusnak éltető eleme a rajz. Ha fest is néha olajképet és kedvelt technikája az olaj­­pasztell, Bognár Árpád mégis elsősorban grafikus. Vonalai sodródó lendületűek, néha idegesen re­­zegtettek, máskor játékosan kapkodok, művésze­tének főereje az érzékeny vonalritmusban rejlik. Bognár Árpád a spontán, rögtönző típusú művé­szek közé tartozik, engedi érvényesülni a képi asszociációit és formaötleteit. Művészetét vékony szálak kötik a szürrealizmus chagalli ágához, míg az itthoniak közül pedig leginkább Kondor Béla stílusához kapcsolódik, jóllehet műveinek tartalmi, eszmei oldala eltér az övékétől. E két név azon­ban csak az igazodást jelöli, az utóbbi években készült legjobb művei tanúsága szerint megtalálta egyéni útját. NÉMETH LAJOS

Next