Breznay József (Műcsarnok, Budapest, 1972)

Több, mint tíz esztendő termésé­nek legjavát mutatja be Breznay József a Műcsarnokban. Ez az időszak a művészi megélés a tel­jesség formálódás ideje a mű­vész életében előző korszakának stíluskísérletezései után. A főis­kolán főleg Szőnyi István festé­szete vonzotta, 1939-től két évig, majd 1947-ben újra a római Ma­gyar Akadémia ösztöndíjasaként a régi görög-római művészetek, az ókeresztény, s a reneszánsz nagyjainak alkotásait tanulmá­nyozta. Itthon először 1942-43- ban a Nemzeti Szalonban mutat­kozott be. A második világhábo­rú után részt vett csaknem min­den hazai kiállításon. Hivatalos elismerések, tekintélyes díjak jel­zik sikereit. Elég itt a Budapesti Képzőművészeti Főiskola arany­érmére, a Szinyei és Munkácsy­­díjakra, s a Csók István - érem­re hivatkozni. Az 1961-ben rendezett hazai egyéni tárlata után kiállított szer­te Európában, kritikák, ismerte­tések méltatják műveit. A leg­részletesebben talán a milánói Galileo Gentile professzor a Stati Uniti d’Europá­ban. ,,Brez­nay festészetében — írja — egy­beolvad az érzelmek megnyilvá­­nulása természetrajongásával, az alkotóképzelet gyönyörködtető ábrázolásában. A folklorisztika hagyományai, a valóság jelké­pes, poétikus megjelenítése ha­tásosan tolmácsolják gondola­tait." Képei szinte ,,önvallomásként" hatnak. Tárgyköre főleg a meg­hitt, családi légkörből adódik: anyaság, szerelem, de gyakori a hazai táj, városi látképek roman­tikus ihletésű bemutatása, a mondák, legendák mai figurák­kal és környezettel való ábrázo­lása. Alakjaival nem egy meg­határozott modell külső vagy belső tulajdonságait kutatja, ha­nem saját érzéseinek keres kife­jezést. Fogékony lélekkel és nyílt szemmel figyeli az európai né­pek és tájak változásait is, a ci­vilizáció nagymérvű haladása mellett az emberi lélek torzulá­sait. Zsákmány, Prágai temető c. képei megrázó kifejezései ennek. Minden művén az emlékezés, a merengés hangulata árad. „Munkáin fokozott intenzitású belső élet dobog és szívszorító melankólia” — állapítja meg a brüsszeli Eventail-ban S. Rey. Hatalmas óra keretében fiatalok mozgó, álló és fekvő figuráiból az idő kérlelhetetlen múlására emlékeztet. Monumentális Mózes képének előterében a pátriárka alakja látható a tízparancsolat­tal. Háttérben az Idő kereke fo­rog. Egyetlen képével így szem­léltet évezredeket. Az annyiszor és annyi művész által ábrázolt évszak képek, mint a Tél, az Ősz is, nála teljesen egyénien for­mált. Az előbbit egy nő alakja és jégvirágos háttér, az utóbbit a budai Arany Szarvas ház alatt borongós hangulatban ülő alak­kal, széfútta falevelekkel érzé­kelteti. Amikor a Balatont festi, képét a tihanyi monda figurái éltetik. Köztük a Garay-verset mondó gyermekek, a gőgös ki­rálylány, a mesebeli kecskék éppúgy szerepelnek rajta, mint a haragos felhőkbe burkolt, át­kot szóró vízi király viharos meg­­jelenése. Tájképein általában a felhők foszlányai emberalakokra emlékeztetnek. A dalmát tenger­part sziklái is úszó női figurákká válnak ecsetje nyomán. Jelképeit szemlélve úgy érezzük, hogy régi emlékeink kelnek életre, vagy egy-egy bennünk is élő érzést fejeznek ki. A. Viray 1971-i brüsszeli kiállítá­sáról írja: ,,A képzelet uralkodik alkotásaiban, a szürrealizmus vi­lágát is érintve". A párizsi R. Charmet mondataival egészíthet­jük ki: „Sajátos módon, mely a Plutarchos idézi Simonidest: A festészet hangtalan költészet, a költészet beszélő festészet, kollázs és a festészet különböző technikáit egybeolvasztja, jut ér­vényre az ihlet ereje, amely egy komplex és szabad realizmusban nyilatkozik meg. Nagyon dekora­tíven s a színek gazdagságán keresztül bontakozik ki Breznay­­nál egy spontán és vibráló vízió teljessége." Élete sokoldalú élményeit olaj, tempera, akvarell, acryl festékkel világos színekkel sűríti lényegi ábrákká. „Sajátos, valóban ön­alkotta színvilág" tárul elénk ké­pein. (I. Collard, Brüsszel). Pasz­­tózus ecsetkezelés, vagy éppen kollázstechnika jellemzi, mint a jégvirág csipkeszerű visszadásá­­nál láthatjuk Tél c. képén. Az acryl műanyag festék mellett kü­lönösen érdekes a szokatlan fényhatásokat mutató ún. „szi­­ta"-nyomat. Tollrajzain, szita­nyomatain a festői és hajszál fi­nom vonalak dinamikus lendü­lettel alakítják művészi elképze­lését. Témájuk festményeihez ha­sonló. Pl. Archeológia, vagy a nagy ellentéteken épülő Hedo­­nizmus és aszkézis, az ókori gö­rög életszemlélet szembeállítása a középkori keresztény felfogás­sal. Rajzolás- és festésmódja elvá­laszthatatlan képeinek tartalmá­tól, egyéni stílusát mondanivaló­ja alakítja, külföldi méltatói sze­rint a „poétikus realizmus" szel­lemében. Művészetének hitele, meggyőző ereje őszinte átéltség­­ből fakad. Amit a belgiumi La Flandre Liberale 1972. évi genti kiállításáról ír, mostani tárlatára is jellemző: „Breznay műveiben a költészet, a melankólia és öröm meglepő kiegyensúlyozott­sággal van jelen. Magyar élet­kedv, latin kiegyensúlyozottság" jellemzik az érzésben fogant és tudással szerkesztett műveit. M. KISS PÁL

Next