Kishonthy Jenő festőművész kiállítása (Kulturális Kapcsolatok Intézetének Kiállítási Terme, Budapest, 1972)

1935-ben születtem Edelényben. A Képzőművészeti Főiskolát 1960-ban végeztem el, Egerben élek. Itt kiállított munkáim az utóbbi három évből valók. A „modern művészet’’ szópárban a „modern" szó századunkban új értelmet kapott. Származása szerint divatosat jelent, de úgy is gondol­­kodhatom róla, hogy a mindenkori művészet jelzője. Ez esetben a kornak megfelelő, korszerű. Ahogy e sokat hallott kifejezést ma hasz­nálják (képzőművészetről beszélek), az úgynevezett hagyományos mű­vészettel tudatosan szembeforduló, illetve a nonfiguratív és e köré csoportosuló törekvéseket kell értenem rajta. Ha a művészetről gondolkodunk vagy beszélünk, csak a jó műalkotá­sokat vesszük számításba. Pedig koruk jegyét a rosszak is magukon hordták. A korszerűség (ma modernség) tehát nyilvánvalóan nem a jó létrehozója. A jó viszont lehetetlen, hogy kora jegyeit is ne hordozza magán. Sokszor hallom és olvasom, hogy világképünk alapvetően megválto­zott, és ez, tudatunkat áthatva szükségszerűen vezetett a művészetben olyan kifejezésmódokhoz, amelyek a fent említett módon a modern művészet fogalmába sorolhatók. A művészet az emberből indul ki, és a megismerési és önkifejezési vágyon át az emberhez tér vissza. Az, hogy a határolt tér nem homogén, vagy hogy az ok-okozatviszony a ciklotronokban felborul, mit sem változtat az emberi élet alapmotívu­main. Anya és gyermek­ kapcsolat, hatalomvágy és alázat, szeretet és gyűlölet, siker és bukás, hit és csalódás, tragédiát eredményező jót­akarás, és mindenek felett végtelen érzet és véges lét­ van, amióta vagyunk. Nincs két egyforma ember, nincs két egyforma tollvonás. A személyi­ség és a kor, még ha küzdenénk is ellene, minden emberi megnyilvá­nulásba belekerül, és maradandó formát kap a műalkotásokon. Ural­kodni azokon, amik legigazibb valónkat létrehozták, hasztalan erőlkö­dés. Csak üres külső jegyeket tudunk belőlük megkaparintani, s az erőszakkal szembeszállva megtagadnak minket, mert mi nem váltottuk meg őket. A tudományos-technikai forradalom sikerei elvakították az embert, gő­gössé tették, és a szkepszis most kezd ébredezni, mikor az ember az általa megváltoztatott világban észrevette, hogy a jóléti államban, az összkomfortos nagyvárosban, a levegőben, a tengerben és a folyóban, a hiányos erkölcsű pedagógiában, az alkalmazott felfedezések nem sejtett következményeiben önmagával találja magát szemben. Az embernek, kellő alázattal a bennünket létrehozó világ előtt, le kell mondania a mindenáron­ győzni akarásról, és boldog lenne az ember, ha a szeretettel tudna győzni, a szeretettel, amelyről ma olyan kevés szó esik. KISHONTHY JENŐ

Next