Koszta Rozália festőművész kiállítása (Fényes Adolf Terem, Budapest, 1972)

A formai stilizálás, a festésmód új, sim­a technikája hozott azonban átmeneti nehézségeket számá­ra is. El kellett tűnjék ecsetvonásának izgalma az arcokból, a mozdulatokból,­­ a tájak, csendéle­tek impresszionisztikusan megragadott elevensége helyt kellett, hogy adjon a stabilabb, nyugod­­tabb festői jellegzetességnek. Semlegessé kellett válnia gyakran a háttérnek, hogy a síkban éledő figurákat, tárgyakat kiemelje. De a fontos képelemeknek ilyen áron való uralomra jutása olykor a teljes képfelület dinamizmusának, sőt a tartalom feszültségének rovására is történhet. S miközben a festő a tagoltan tiszta forma-, és színkezelésre koncentrál, f­elszökhet belőle az a másik, az a kí­váncsi művész, aki tulajdonképpen felfedezte a témában az egyszeri, a megragadó pillanatnyiságot. Koszta Rozália egy évtizeden át nem tágított abbéli igénye mellől, hogy ugyanazt a tartalmi inten­zitást, amelyet korábbi olaj és akvarell-képein és rajzain kevesebb fontolgatással, de találó ele­venséggel ért el — visszanyerje a most már egyénivé érlelt, stilizáló stílusában. Az Alföldön élő, dolgozó és kiállító művészek munkáiból kétségtelenül személyes vonásokkal vált ismerőssé Koszta Rozália festészete. Elérte műveiben az ízlésének, artisztikum-érzékének megfelelő, állandósult festői álláspontot, — de ennek keretén belül, — az utóbbi két-három év folyamán­­ erős telítődés is történt képeinek expressziójában. Viharok járták át a művész sorsát, — képeinek békés-harmonikus csendjét olykor már a kevésbbé édeni tűnődés is birtokába vette. Elhunyt édes­anyjának mozdulata, vagy akár a régi híd kúszó mozgása, — egyaránt élő emlékezésről vall, a megállított, emblémává sűrűsödött idő gesztusai ezek. Fővárosunk dolgos-ütemes, zajos forgatagába hadd lépjenek Koszta Rozália művei úgy, mint a kevésbeszédű, kenyér és földszagú, tisztaszívű falusi rokonok. De vegyük észre képeinek derűs ránkvillanásából azt is, hogy ez a festő nemcsak a régi falut bugyolálja emlékező gyengédségébe, hanem ugyanő eleven figyelője és ünneplője a városiasodó falunak is. Az új ritmus, az új léptek, zenék, ruhák üteme, modern tömbépületek keletkezése, fiatalok mai beszéde és problémája, sze­mélyes, emberi-művészi életérzésének alakítója. Koszta Rozália ezen kívül olyan maga­ alakította szellemi légkörben él, alkot és végez fontos kulturális nevelőmunkát is, megyéjének városaiban és apró falvaiban, amelynek jelentősége ma még alig mérhető fel: alföldi érzülettel az európai kép­zőművészet eredményeiről is pontosan tudósít. Művészete sajátlagosan vidéki, de nem provin­ciális, a szülőhelyét jellegzetes világgá alakító magatartásról szól. Nemcsak tiszteletreméltó, de érzelmeinkhez is közel férkőző, etikai lény az, aki Koszta Rozália ké­pein korunkra nyílott tekintettel tart felénk.­­ SUPKA MAGDOLNA KOSZTA ROZÁLIA ÉLETRAJZI ADATAI Gyulán született 1925-ben. A Képzőművészeti Főiskolát 1949 és 1950-ben Budapesten kezdte Hincz Gyula és Bencze László festőművészek irányításával. 1950 és 1956 között ösztöndíjjal a leningrádi Repin intézetbe kerül, tanárai közt volt: V. M. Oresnyikov, A. A. Milnyikov. Itt szerezte meg festőművészi diplomáját. 1957-től Gyulán él és dolgozik. Első önálló kiállítása is 1957-ben Gyulán az Erkel Ferenc Múzeumban volt. 1963-ban Budapesten, 1969-ben Gyulán; 1970-ben Cegléden; 1970-ben Tokajban; 1971-ben Kiskunfélegyházán rendeztek számára önálló kiállítást. Országos csoportos kiállítások állandó résztvevője. 1963-ban Békéscsabán Munkácsy emlékérmet; 1970-ben Hódmezővásárhelyen Koszta József emlékérmet nyert munkájával. Külföldi tanulmányútjai: NDK, Csehszlovákia, Szovjetúnió, Románia, Lengyelország, Jugoszlávia, Olaszország, Franciaország.

Next