Amerikai Grafikai kiállítás (Kulturális Kapcsolatok Intézetének Kiállítóterme, Budapest, 1973)

JOSEF A­LB­ERS JOSEF ALBERS: RACSOZAT HELEN FRANKENTHALER (sz. 1928, New York City) 1. Variáció I. a „Mályvaszínű sarok"-hoz, 1969 színes litográfia, 25-1/16x20—3/16 inch Universal Limited Art Editions kiadása A New York-i Metropolitan Museum of Art (Stewart S. Mac Dermott Alapítvány) tulajdona 2. Sárga arasz, 1968 színes aquatinta, 13—13/16x18—3/4 inch Universal Limited Art Editions kiadása A New York-i Metropolitan Museum of Art (Stewart S. Mac Dermott Alapítvány) tulajdona 5. Fehér bejárat, 1967 színes litográfia, 30x22 inch Universal Limited Art Editions kiadása A New York-i Metropolitan Museum of Art (Stewart S. Mac Dermott Alapítvány) tulajdona Josef Albers életútja során a 20. század egyik legeredetibb és legsokoldalúbb, sokféle tech­nikával készült grafikai anyagát hozta létre. Készített litográfiát, linó- és fametszetet, dolgo­zott hidegtűvel, szitával és műanyaggal, és mindegyik technikával erős, pozitív és új gondo­latokat vetett fel. Első grafikai lapjait 1916-ban készítette, a legújabbakat pedig 1972-ben adták ki. 1888-ban született a németországi Westfáliában. Fiatal korában iskolában tanított és főis­kolára járt egészen 1920-ig, 32 éves koráig, amikor a Bauhaus tagja lett. 1933-ig, a Bauhaus megszűnéséig ott maradt, majd Amerikába ment és az észak-karolinai Black Mountain College tanára lett. 1939-ben felvette az amerikai állampolgárságot. Ma Connecticut állam­ban, New Haven-ben él és dolgozik. 1. Vasutasházak I., 1916 litográfia, 9—15/16x19 inch A New York-i Metropolitan Museum of Art (Josef Albers ajándéka) tulajdona 2. Vasutasházak II., 1916 litográfia, 12—1­ 2x18—15/16 inch A New York-i Metropolitan Museum of Art (Josef Albers ajándéka) tulajdona 3. Homokbánya IV., 1917 linó, 11—3/8x8—3/4 inch A New York-i Metropolitan Museum of Art (Josef Albers ajándéka) tulajdona 4. Szemben, 1933 linó, 13-1/2x17-1/2 inch A New York-i Metropolitan Museum of Art (Josef Albers ajándéka) tulajdona 5. 9-es család hazafelé megy, 1933 linó, 8—3/4x10—5/16 inch A New York-i Metropolitan Museum of Art (Josef Albers ajándéka) tulajdona 6. Átölelve, 1933 fametszet, 12—3/4x18—5/8 inch A New York-i Metropolitan Museum of Art (Josef Albers ajándéka) tulajdona 7. A tenger, 1933 fametszet, 14x19—3/4 inch A New York-i Metropolitan Museum of Art(John B. Turner Alapítványi tulajdona )8. Kiélezve I., 1934 linó, 8-7/8x12-1/2 inch A New York-i Metropolitan Museum of Art (Josef Albers ajándéka) tulajdona 9. Vitrin, 1934 linó, 10-3/4x9-3/8 inch A New York-i Metropolitan Museum of Art (Josef Albers ajándéka) tulajdona 10. Szeletek, 1934 linó, 9-1/2x11-1/8 inch A New York-i Metropolitan Museum of Art (John B. Turner Alapítvány) tulajdona 11. Eh-De, 1940 hidegtű, 5—1/2x8 inch A New York-i Metropolitan Museum of Art (Josef Albers ajándéka) tulajdona 12. Szökés, 1942 hidegtű, 5—1/2x8 inch A New York-i Metropolitan Museum of Art (Josef Albers ajándéka) tulajdona 13. A víz felett, 1944 fametszet, 13—1/4x9—7/8 inch A New York-i Metropolitan Museum of Art (Stewart S. MacDermott Alapítvány) tulajdona 14. Tlaloc, 1944 fametszet, 12x12—1/2 inch A New York-i Metropolitan Museum of Art (John B. Turner Alapítvány) tulajdona 15. Asztatikus, 1944 fametszet, 13—1/4x9 inch A New York-i Metropolitan Museum of Art (Josef Albers ajándéka) tulajdona 16. Rácsozat, 1944 linó, 10x12—1/4 inch A New York-i Metropolitan Museum of Art (Josef Albers ajándéka) tulajdona 17. Bonyolult, 1944 linó, 9—3/8x12—1/2 inch A New York-i Metropolitan Museum of Art (Josef Albers ajándéka) tulajdona 18. Multiplex A, 1947 fametszet, 11 — 15/16x7—7/8 inch A New York-i Metropolitan Museum of Art (Josef Albers ajándéka) tulajdona 19. Multiplex C, 1948 fametszet, 11 — 15/16x8 inch A New York-i Metropolitan Museum of Art (Josef Albers ajándéka) tulajdona 20. Multiplex D, 1948 fametszet, 9x12—1/6 inch A New York-i Metropolitan Museum of Art (Josef Albers ajándéka) tulajdona 21. Transzformáció C, 1950 műanyagkarc, 7—1/8x9—1/2 inch A New York-i Metropolitan Museum of Art (Josef Albers ajándéka) tulajdona 22. Transzformáció D, 1950 műanyagkarc, 7—1/8x9—1/2 inch A New York-i Metropolitan Museum of Art (Josef Albers ajándéka) tulajdona 23—30. Éjfél és dél, 8 darabból álló sorozat, tiszteletadás a négyzetnek, 1964 litográfia, 15—7/8x15—7/8 inch A New York-i Metropolitan Museum of Art (Josef Albers ajándéka) tulajdona 31—38. Hommage au Carré, 1964—65 szitanyomat, 11-1/16x11-1/16 inch A New York-i Metropolitan Museum of Art (Josef Albers ajándéka) tulajdona 39—42. Hommage a négyzetnek: lágy él, kemény él, 1965 szitanyomat, 11-1/16x11 — 1/16 inch A New York-i Metropolitan Museum of Art (Josef Albers ajándéka) tulajdona 43—50. Fehér vonalas négyzetek I. és 11., 1966 litográfia, 15 3/4x15-3/4 inch A New York-i Metropolitan Museum of Art (Josef Albers ajándéka) tulajdona 3. Orgonafa, 1969—70 színes rézkarc és aquatinta, 19x14 inch Universal Limited Art Editions kiadása A New York-i Metropolitan Museum of Art (C. Douglas Dillon ajándéka) tulajdona 4. Perzsa kert, 1965—66 színes litográfia, 25—3/4x20 inch Universal Limited Art Editions kiadása A New York-i Metropolitan Museum of Art (John B. Turner Alapítvány) tulajdona 1957-ben az Universal Limited Art Editions és más grafikai kiadók megalapításával a New York-i Iskola jelentős festőinek egy csoportja kezdett sokszorosított grafikával foglalkozni Ezek között a művészek közt volt Helen Frankenthaler, Jasper Johns, Robert Motherwell és James Rosenquist. A kiállításon szereplő grafikák azt mutatják, hogy igen sikeresen és invenciózusan használták az anyagot.

Next