Angyalföldi képző- és iparművészeti kiállítás (Műcsarnok, Budapest, 1973)

Egy kerület képzőművészeinek a kiállítása, különösen, ha ott-mint a főváros XIII. kerületében - sok művész lakik, és közös kiállítá­suknak már hagyománya van, vala­miképpen olyan profilú, mint egy országos tárlat „kicsiben”. A kö­zönség számára a tájékozódásnak hasonló lehetőségeit és korlátait kínálja: összképet nyújt a nemze­dékek és a törekvések sokfélesé­géről, a műfajok, válfajok változa­tosságáról, de nem ismertet meg mélyebben egy-egy alkotót vagy tendenciát. Közvetlenebbül enged azonban betekinteni az alkotó mun­ka mindennapjaiba, az egymás köze­lében élő művészek műtermeibe, s ez, ha nem is határozza meg a kiállítás profilját, mégis figyelem­re méltó sajátossága. Egy bármilyen módon meghatá­rozható arculatot persze nem is kérhetünk számon e kiállítástól, még annyira sem, ahogyan egyik­másik megyei — tehát ugyancsak terület szerint szervezett­­ tárla­ton többé-kevésbé körvonalazódó képet kapunk az adott ország­rész, esetleg táji vagy közösségi egység művészetéről. A főváros kerületei kevésbé különböznek egy­mástól, mint a megyék; egyre inkább hasonulnak egymáshoz, el­tüntetve az apróbb, életformát jellemző különbségeket, amelyek még emberöltőnyi idővel is jel­lemzőek voltak. A kerületekben, a lakótömbökben megszűntek vagy megszűnőben vannak a társadalmi rétegek szerinti különbségek is. A főváros XIII. kerülete, a mun­káslakosságáról és munkásmozgal­máról ismert Angyalföld, meg­növekedett mai területében olyan tömböket is magában foglal, ame­lyek a felszabadulás előtt jelleg­zetes nem munkás lakóterületek voltak. A nagy városok a tudo­mányos technikai forradalom nyo­mán is uniformizálódnak. Az embernek azonban egyre több a szabad ideje, a kulturális meg­alapozottsága és az anyagi lehető­sége is ahhoz, hogy az egyre sű­rűbben lakott és külsőleg mind egyöntetűbb nagyvárosi tömbök­ben kialakítsa a maga szűkebb egyéni környezetét. Szinte évről évre nő a művészet individuumot fejlesztő szerepe, ezért fontos min­den olyan kiállítás, melynek válo­gatási alapja az együttélés, az egymás mellett élés valamilyen formája, legyen az mégoly eset­leges, mint a lakóhely szerinti összetartozás. Abban persze, hogy ki melyik fővárosi kerületben lakik, több a véletlen, mint abban, hogy ki melyik megyében él. Az persze már kevésbé véletlen, hogy a XIII. kerület régi és új műterem­lakások mellett műteremházakat is a magáénak mondhat, és rész­ben ez ad magyarázatot a kerü­letben lakó képzőművészek gene­rációs összetételére is. Mert az idős nemzedékhez tartozó kiváló mesterekkel és pályakezdő fiata­lokkal is találkozhat a néző a ki­állításon, mellettük azonban ott van - s ez talán „kerületi sajátos­ság” - a derék had színe-java, jórésze azoknak a ma már jelentős, képzőművészetünk arculatát meg­határozó alkotóknak, akik a fel­­szabadulás után végezték főiskolai tanulmányaikat és akik a modern Angyalföldön találtak otthonra. Aligha lenne célszerű művésznevek esetleges felsorolásával illusztrálni a fentieket: a katalógus műtárgy­jegyzéke és maga a kiállítás vilá­gosan bizonyítja nemcsak a nemzedékek széles skáláját, ha­nem a stílusok, a tendenciák sok­féleségét is, nem utolsósorban pe­dig azt, hogy festők, grafikusok, szobrászok, iparművészek munkái járulnak hozzá a kerület határain túlmutató képzőművészeti körkép gazdagságához. A tárlat jelentősége nemcsak ab­ban áll, hogy országszerte, sőt, nemzetközileg elismert alkotókat és műveket láthatunk újra és még alig ismertekhez kerülhetünk közelebb, hanem abban is, hogy a látogatóközönség, mindenekelőtt a XIII. kerület lakossága, szem­­től-szembe kerül azokkal az alko­tókkal, akikkel többé-kevésbé szomszédságban él, azokkal az alko­tásokkal, amelyek a közvetlen köze­lében születtek. ARADI NÓRA

Next