Erdélyi Eta festőművész kiállítása

Erdélyi Eta alig több mint egy évtizede, hogy freskó diplomamunkájával búcsút­ mondott az Iparművészeti Főiskolának. Ma azonban mint gobelinest tartjuk számon. 1962-ben, a fő­iskola elvégzése után Nancyban tanult, ismer­kedve a gobelinművészettel és mesterségbeli fogásaival. Hogy mennyire volt ez akkor jövőt keresés nem tudjuk , eredményei azonban ma már mérhetőek. Freskót kettőt festett, gobelin­jeiből viszont eddig hat díszíti különböző köz­­intézményeink falait, melyekhez pályázatokon nyerte el a kivitelezés jogát. A sort a telki-i vadászházban 1963-ban elhelyezett munkája nyitja meg, majd ezt követték sorjában a Nemzeti Galéria számára tervezett (1965; elkészült 1971), a herceghalmi Állattenyésztési Kutatóintézet (1966), az egri SZOT székház (1970), az Egészségügyi Világszervezet (1972), Koppenhága és a Vízügyi Főigazgatóság (1972) gobelinjei. Lehet, hogy indulásakor a materiális alapot Nancy szolgáltatta, de kétségtelen, hogy a szellemi inspiráló Angers volt. De ebben a megállapításban is inkább a voltnak van hang­súlya. Mert számára minden új benyomás csak formálh­ató anyagot jelent és nem követendő előképet. Művészi mondanivalóit ritkán szűkíti le tábla­képpé. A fal nagy felületeiben gondolkodik még akkor is, ha csak egy rózsát vagy gyermek­fejet fest, melyek egy nagy felület szerves részeivé is válhatnak. Eddig megtett útját nem kapcsolnám izmu­sokhoz. Különösen nem a jelenét. Embert, ter­mészetet szeret ábrázolni dekoratív aláfes­téssel. Nagy erénye, hogy nem teóriákat, képleteket fest, hianem gondolatokat és ér­zelmeket. DOMANOVSZKY GYÖRGY

Next